22 lipca z pochylni nr 2 stoczni San Fernando hiszpańskiego przedsiębiorstwa Navantia zwodowano pierwszą z pięciu oceanicznych korwet typu Al-Dżubajl (nr budowy 546/848), przeznaczonej dla marynarki wojennej Arabii Saudyjskiej (RSNF). Równocześnie trwa budowa bliźniaczej jednostki Ad-Dirijja, która ma zostać zwodowana jeszcze w listopadzie br. Dostawy okrętów mają zostać zrealizowane w latach 2022-2024.
Arabia Saudyjska zamówiła w Hiszpanii pięć korwet typu Al-Dżubajl. Ich uzupełnieniem, w ramach modernizacji sił morskich tego państwa, będą cztery amerykańskie fregaty wielozadaniowe MMSC, bazujące na typie Freedom klasy LCS / Zdjęcie: Navantia
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele producenta, odbiorcy oraz partnerzy programu Al-Sarawat: prezes i dyrektor generalna Navantii Susana de Sarriá, p.o. dyrektora generalnego Saudi Arabian Military Industries (SAMI; partnera strategicznego Navantii) Walid Abuchalid, dowódca RSNF wiceadm. Fahad Bin Abdullah Al-Ghofaily (który został ojcem chrzestnym okrętu) oraz dowódca Arsenal de Cádiz (ALARDIZ) wiceadm. Ricardo A. Hernández López. Dowódcą okrętu został kpt. Abdullah Alshehri, który jest jednocześnie dyrektorem programowym Al-Sarawat w RSNF.
Okręty, których konstrukcję oparto na jednostkach proj. Avante 2200 (POVZEE), budowane są na podstawie umowy o nieujawnionej wartości, a szacowanej na 1,8 mld EUR (8,03 mld zł), która została zawarta 13 kwietnia 2018 podczas wizyty księcia Muhammada ibn Salmana w Hiszpanii. Negocjacje w tej sprawie trwały od 2016. Stępkę pod Al-Dżubajl położono w styczniu 2019 (Hiszpańskie korwety dla Arabii Saudyjskiej, 2018-04-15).
Porozumienie zakłada również rozbudowę bazy marynarki wojennej Dżedda na Morzem Czerwonym (Zachodniej Floty), w której będą stacjonować korwety, a także zapewnienie infrastruktury wsparcia eksploatacji jednostek.
Navantia zobowiązała się do wsparcia eksploatacji przez okres pięciu lat od dostawy pierwszej jednostki z opcją na kolejne pięć lat. Hiszpanie zrealizują także szkolenia i zapewnią wsparcie logistyczne.
Korwety typu Al-Dżubajl mają długość 104 m, szerokość 14 m, a załoga ma składać się ze 102 oficerów i marynarzy. Mają rozwijać do 27 w. Autonomiczność ma wynosić 21 dni. Dla porównania, bazowy Avante 2200 ma 98,9 m długości, 13,6 m szerokości, 92-osobową załogę, osiąga prędkość 28 w., a autonomiczność również wynosi 21 dni.
Jedynym jak dotąd użytkownikiem jednostek tego projektu była Wenezuela (jako typ Guaicamacuto) – z czterech okrętów jeden został utracony 1 kwietnia br. podczas nieudanej próby taranowania (Taranowanie po wenezuelsku, 2020-04-02).
Saudyjskie korwety będą wyposażone w system walki CATIZ, system kierowania ogniem artylerii DORNA, zintegrowany system łączności NAVCOMS/HERMESYS, zintegrowany mostek i system nawigacji MINERVA i zintegrowany system zarządzania COMPLEX-SIMPLEX. Jednostki otrzymają 76-mm armaty morskie Leonardo OTO Melara Super Rapid, 35-mm system obrony bezpośredniej Rheinmetall Air Defence Oerlikon Millenium, wyrzutnie torped, silniki wysokoprężne i generatory MTU propulsion engines oraz przekładnie RENK. Na rufie znajdzie się hangar z lądowiskiem dla 10-tonowego śmigłowca.
Zakup okrętów w Hiszpanii jest elementem programu modernizacji RSNF, który zakłada również m.in. wprowadzenie do służby we Wschodniej Flocie czterech fregat wielozadaniowych MMSC (Multi-Mission Surface Combatant), bazujących na amerykańskim typie Freedom klasy LCS (Littoral Combat Ship).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.