7 listopada br. francuska spółka stoczniowa Naval Group poinformowało o zwodowaniu kadłuba pierwszej przyszłej fregaty rakietowej FS Amiral Ronarc’h (D660) typu Belharra, budowanej od 24 października 2019 w stoczni DCNS Lorient dla rodzimego odbiorcy w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention (FDI), wcześniej znanego jako Frégates de Taille Intermédiaire (FTI) (Pierwsza Belharra).
Francuska spółka stoczniowa Naval Group zwodowała kadłub pierwszej przyszłej fregaty rakietowej Amiral Ronarc’h typu Belharra, budowanej od 2019 dla rodzimego odbiorcy w ramach programu Frégates de Défense et d’Intervention / Zdjęcie: Naval Group
Jest to pierwsza z pięciu zamówionych fregat rakietowych nowej generacji 20 kwietnia 2017 przez Generalną Dyrekcję ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) dla marynarki wojennej (Marine Nationale) za równowartość 3,8 mld EUR. Rzeczony Amiral Ronarc’h (D660) po zrealizowaniu prac wykończeniowych i prób morskich zostanie przekazany zamawiającemu w wiosną przyszłego roku, a wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta w 2025. Dwie kolejne jednostki, przyszłe FS Amiral Louzeau (D661) i Amiral Castex (D662), zamówiono 29 marca 2021 z dostawami na początku 2026 i w 2027, a dwa ostatnie okręty mają otrzymać nazwy FS Amiral Nomy (D663) i Amiral Cabanier (D664) i trafić do linii w 2028 i 2029 (Francja: Dwie kolejne fregaty FDI).
Poniedziałkowa ceremonia odbyła się w obecności ministra sił zbrojnych Francji Sébastiena Lecornu i jego greckiego odpowiednika Nikolaosa Panagiotopoulosa. Obecność tego drugiego jest nieprzypadkowa. Dopiero co 21 października br. położono stępkę pod przyszłą fregatę HS Kimon (F-601), a w lipcu odbyło się cięcie blach pod HS Nearchos (F-602). Zamówiono też HS Formion (F-603) i pozostawiono opcję na czwarty okręt tego typu. Dostawy trzech greckich jednostek typu Belharra (wariant FDI HN) zaplanowano kolejno na początek 2025, koniec 2025 i koniec 2026 (Grecja zamówiła fregaty we Francji).
Podczas ceremonii Pierre Eric Pommellet, dyrektor wykonawczy Naval Group, powiedział: Jesteśmy dumni, że jesteśmy tu dzisiaj, aby wyznaczyć ten nowy kamień milowy w produkcji przemysłowej pierwszej fregaty FDI dla francuskiej marynarki wojennej. Te okręty najnowszej generacji łączą najlepszą francuską wiedzę morską. Obsługująca je marynarka wojenna będzie korzystać z wysokowydajnego, odpornego okrętu, zdolnego do radzenia sobie z zagrożeniami, które stale ewoluują, w szczególności dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii cyfrowych. Naval Group nadal angażuje się w oferowanie swoim klientom najlepszej wiedzy, służąc ich suwerenności.
Opis
Fregaty rakietowe typu FDI/Belharra mają po długość 122 m, szerokość 17,7 m i wyporność 4250 t. Według producenta, fregata osiągnie prędkość maksymalną w granicach 27-29 węzłów, a przy 15 węzłach prędkości marszowej zasięg jednostki wyniesie ponad 9200 km. Załoga okrętu ma liczyć 110 oficerów i marynarzy, a także 15 członków personelu lotniczego. Na rufie będzie bowiem miejsce dla jednego średniego śmigłowca i bezzałogowego statku latającego (bsl) wraz z hangarem. Wyposażeniem dodatkowym będą dwie 9,5-metrowe łodzie hybrydowe klasy RHIB.
W konfiguracji francuskiej, okręty zostaną wyposażone w 16 pionowych wyrzutni Sylver A50 dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych typu Aster 15/30. Pozostałe uzbrojenie to 76-mm armata morska OTO Melara Super Rapid, dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MBDA MM40 Exocet Block III/C, podwójne wyrzutnie lekkich torped EuroTorp MU90, wielkokalibrowe karabiny maszynowe i wyrzutnie celów pozorowanych SYLENA DLS. Możliwa jest także instalacja zdalnie sterowanego 20-mm modułu uzbrojenia Narwhal.
Wyposażenie elektroniczne to radar powierzchniowy pracujący w paśmie X, wielofunkcyjny radar Thales SEA FIRE pracujący w paśmie S, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2, sonar kadłubowy Thales Kingklip Mk II, sonar holowany CAPTAS-4CI, system łączności i wsparcia walki elektronicznej Thales Alenia Altesse-H, system swój-obcy Thales BlueGate, zintegrowany system komunikacji cyfrowej Aquilon, czujniki elektrooptyczne Safran PASEO XLR i łączność satelitarna.
Baptisée Amiral Ronarc'h, les 1ers essais en mer de cette FDI débuteront en 2023 pour une livraison en 2024. ⚓️ La livraison des 4⃣ autres navires de la série FDI s’échelonnera jusqu’à la fin de la décennie. Durant cette période, Naval Group produira également 3⃣ FDI pour la 🇬🇷. pic.twitter.com/ncwtCRgEsM
— Naval Group (@navalgroup) November 7, 2022
La réalisation de la FDI permet de soutenir l'emploi de toute la chaîne industrielle de la construction navale en 🇫🇷, du site Naval Group de Lorient comme de tout le bassin lorientais
⚓️1200 collaborateurs de Naval Group
⚓️400 sous-traitants pic.twitter.com/CNYkt0ibO3— Naval Group (@navalgroup) November 7, 2022
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.