Przejdź do serwisu tematycznego

Grecja zamówiła fregaty we Francji

Po 2,5 miesiącu negocjacji, ministerstwo obrony Grecji zamówiło we Francji trzy fregaty rakietowe typu FDI HN z opcją na czwarty okręt.

11 grudnia br. francuska minister sił zbrojnych Florence Parly poinformowała agencję prasową AFP, że kilka dni wcześniej, po 2,5 miesiącu negocjacji, ministerstwo obrony Grecji zamówiło we Francji trzy fregaty rakietowe typu FDI HN (Frégates de Défense et d’Intervention; Hellenic Navy) z opcją na czwarty okręt. Umowa szacowana jest na 5 mld EUR.

Po 2,5 miesiącu negocjacji, ministerstwo obrony Grecji zamówiło we Francji trzy fregaty rakietowe typu FDI HN z opcją na czwarty okręt / Grafika: Naval Group

Deklaracja ze strony francuskiej minister jest bezpośrednią odpowiedzią na informację amerykańskiej Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency), która 10 grudnia poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na sprzedaż do Grecji 4 fregat rakietowych na bazie typu Freedom i pakietu modernizacyjnego dla 4 greckich fregat typu Hydra. Była to bowiem amerykańska kontrpropozycja w greckim przetargu (Amerykanie nie odpuszczają programów okrętowych w Grecji).

Propozycja amerykańska była dość zaskakująca, gdyż 28 września br. Grecja i Francja podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU), których stronami były grecki resort obrony i francuskie przedsiębiorstwa Naval Group i MBDA (a podwykonawcą Thales). Oznaczało to rozpoczęcie negocjacji cenowych i formalne odrzucenie pozostałych kontrpropozycji, a więc wspomnianej już amerykańskiej spółki Lockheed Martin (oferującej Hellenic Future Frigate na bazie typu Freedom z pewnymi rozwiązaniami z niszczycieli typu Arleigh Burke), a także włoskiej Fincantieri – Cantieri Navali Italiani (oferującej fregatę typu FREMM), niderlandzkiej Damen Naval (z nową fregatą typu SIGMA 11515) i brytyjskiej Babcock International (z fregatą Arrowhead 140) (Fregaty rakietowe FDI HN dla Grecji).

Oczywiście strona grecka mogłaby ponownie rozważyć któreś z odrzuconych ofert, ale tylko w przypadka fiaska rozmów z Francuzami – a do tego, zgodnie z oświadczeniem minister Parly, nie doszło. Zwłaszcza, że Grecja ubiegała się o zakup co najmniej dwóch okrętów nowej generacji, nazywanych przez producenta, typem Belharra, od lipca 2019 (Grecja bliżej fregat Belharra).

Według AFP, ostateczne porozumienie dotyczące rozpoczęcia budowy okrętów, ma zostać zawarte do końca roku. Zgodnie z wrześniowym porozumieniem MoU, okręty zostaną zbudowane w stoczni spółki Naval Group w Lorient w regionie Bretania, w departamencie Morbihan, gdzie obecnie powstaje pierwsza z pięciu fregat tego typu zamówionych dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale) (Francja: Dwie kolejne fregaty FDI, Pierwsza Belharra).

Opis

Fregaty rakietowe typu FDI HN będą mieć długość 122 m, szerokość 17,7 m i wyporność 4250 t. Według producenta, fregata osiągnie prędkość maksymalną w granicach 27-29 węzłów, a przy 15 węzłach prędkości marszowej zasięg jednostki wyniesie ponad 9200 km. Załoga okrętu ma liczyć 110 oficerów i marynarzy, a także 15 członków personelu lotniczego. Na rufie będzie bowiem miejsce dla jednego średniego śmigłowca i bezzałogowego statku latającego (bsl) wraz z hangarem. Wyposażeniem dodatkowym będą dwie 9,5-metrowe łodzie hybrydowe klasy RHIB.

Okręty miały zostać wyposażone w 16 pionowych wyrzutni SYLVER A50 dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych MBDA Aster 30 Block 1 czy 20-mm moduł uzbrojenia Narwhal. Oferowano też możliwość integracji 8 wyrzutni SYLVER A70 dla eksportowej wersji pocisków manewrujących MdCN (Missile de Croisière Naval), ale nie wspomina się o tym w we wrześniowej informacji. Pozostałe uzbrojenie jakie zaoferowano to: dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block III/C, 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, podwójne wyrzutnie lekkich torped EuroTorp MU90, wielkokalibrowe karabiny maszynowe i wyrzutnie celów pozorowanych SYLENA DLS.

Wyposażenie elektroniczne bazowego FDI to radar powierzchniowy pracujący w paśmie X, wielofunkcyjny radar AESA typu Thales SEA FIRE pracujący w paśmie S, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2, sonar kadłubowy Thales Kingklip Mk II, kompaktowy sonar holowany CAPTAS-4CI, system łączności i wsparcia walki elektronicznej Thales Alenia Altesse-H, system identyfikacji swój-obcy Thales BlueGate, zintegrowany system komunikacji cyfrowej Aquilon, czujniki elektrooptyczne Safran PASEO XLR oraz łączność satelitarna.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Nowe kanadyjskie plany modernizacyjne ujawnione

Ministerstwo Obrony Narodowej Kanady opublikowało plany modernizacyjne sił zbrojnych na najbliższe lata, a wśród nich m.in. zakup samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia czy nowych śmigłowców…

Embraer C-390 Millenium do zadań specjalnych

Brazylijska spółka Embraer podpisała porozumienie z dowództwem rodzimych wojsk lotniczych na rozpoczęcie badań dotyczących adaptacji konstrukcji samolotu transportowego C-390 Millenium na potrzeby misji…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X