14 grudnia po godz. 10.20 po raz pierwszy gdański port opuścił 258/3 Mewa – drugi seryjny niszczyciel min projektu 258 Kormoran II. Powstały w stoczni Remontowa Shipbuilding okręt ma wedle planów w dniach 14-17 grudnia przejść I etap prób w morzu, w trakcie których przeprowadzone zostaną m.in. testy systemu nawigacji oraz poprawność pracy napędu. Kolejne wyjścia w morze będą odbywały się już w przyszłym roku. W ich trakcie sprawdzane będą kolejno wszystkie systemy okrętowe, wyposażenie, urządzenia i uzbrojenie. W godzinach popołudniowych do Mewy dołączył również Albatros i aktualnie na Zatoce Gdańskiej znajdują się oba seryjne niszczyciele min projektu 258 (Początek prób morskich niszczyciela min Albatros).
Oznaczona numerem burtowym 603 Mewa to druga z dwóch zamówionych jednostek seryjnych. Koszt całego programu ich budowy (wraz z pakietem zabezpieczenia logistycznego dla wszystkich trzech jednostek tego typu) wedle upublicznionych danych wyniósł ok. 1,39 mld zł
W Marynarce Wojennej od przeszło 4 lat znajduje się już prototypowy okręt tego projektu: ORP Kormoran. Banderę wojenną podniesiono na nim po raz pierwszy 28 listopada 2017 roku, zaś miesiąc po tym wydarzeniu – 27 grudnia 2017 roku – podpisana została umowa na budowę dwóch seryjnych okrętów według zmodyfikowanego projektu. Jej wartość (wraz z pakietem zabezpieczenia logistycznego dla wszystkich trzech jednostek) wyniosła wówczas 1,186 mld zł. W 2020 roku podpisano kilka dodatkowych aneksów dotyczących wprowadzenia dodatkowych zmian, które zgodnie z informacją Inspektoratu Uzbrojenia podniosły wartość programu do 1,39 mld zł (Zmodyfikowane niszczyciele min projektu 258).
Prace przy budowie 258/3 rozpoczęły się 19 czerwca 2019 roku uroczystym paleniem pierwszych blach. Formalny początek budowy nastąpił 4 miesiące później – 10 października 2019 roku, kiedy to odbyła się uroczystość położenia stępki. Po nieco ponad roku – 17 grudnia 2020 roku – miało miejsce wodowanie jednostki oraz poprzedzające ją uroczystość chrztu, podczas której jednostka otrzymała imię Mewa (Trzeci niszczyciel min zwodowany).
Wczorajsze pierwsze wyjście w morze niszczyciela min 258/3 Mewa posłuży przetestowaniu w warunkach morskich systemu nawigacji oraz sprawdzeniu poprawności pracy napędu
Według najnowszych planów Albatros ma rozpocząć próby zdawczo-odbiorcze w I kwartale, zaś Mewa w II kwartale 2022 r. Oba okręty seryjne będą wraz z prototypowym ORP Kormoran służyć w stacjonującym w Gdyni 13. Dywizjonie Trałowców stając się następcami wycofanych już ze służby zmodernizowanych do standardu niszczycieli min trałowców bazowych projektu 206FM (Wycofanie ORP Czajka).
Obie jednostki będą się w wielu punktach różnić od prototypowego ORP Kormoran. Najbardziej widoczne zmiany dotyczą uzbrojenia artyleryjskiego oraz broni podwodnej. Okręty, w miejsce zainstalowanej na Kormoranie dziobowej armaty kal. 23 mm ZU-23-2MR Wróbel II mają otrzymać jednolufową armatę AM-35 kal. 35 mm systemu OSU-35K. Zasadnicze zmiany dotyczą zestawu pojazdów podwodnych. Na jednostkach seryjnych zrezygnowano z użycia opracowanego na Politechnice Gdańskiej pojazdu Morświn oraz ze szwedzkiego Saab Double Eagle Mk. III. Zostaną one zastąpione nowszą konstrukcją szwedzkiej spółki Saab – pojazdem Double Eagle Sarov (MSPO 2021: Armata dla Kormorana II, Double Eagle Sarov dla Kormoranów).
Seryjne okręty docelowo mają także otrzymać na dziobie armatę AM-35 kal. 35 mm wchodzącą w skład systemu OSU-35K
W zakresie wykrywania obiektów podwodnych wprowadzono autonomiczny pojazd podwodny Teledyne Gavia wyposażony w stację hydrolokacyjną EdgeTech 2205 z modułem BlueView MB2250 oraz sonar holowany Kraken Katfish 180. Zmodyfikowana została również stacja hydrolokacyjna SHL-101TM. Mniej widoczne zmiany dotknęły systemów okrętowych, siłowni, czy modyfikacji steru strumieniowego (Nawigacja zliczeniowa iXblue i radary Hensoldt UK do Kormoranów).
Opis
Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów.
W stosunku do prototypowego ORP Kormoran w jednostkach seryjnych dokonano licznych zmian w zakresie broni podwodnej. Na ich pokład trafiły nowe pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Teledyne Gavia oraz sonar holowany Kraken Katfish 180 / Zdjęcia: Zdjęcia: Przemysław Gurgiewicz
Uzbrojenie artyleryjskie Kormorana II stanowi obecnie dziobowa dwulufowa armata ZU-23-2MR Wróbel II kal. 23 mm, która docelowo na jednostkach seryjnych ma być zastąpiona opracowywaną armatą AM-35 kal 35 mm stanowiącą podstawowy element okrętowego systemu uzbrojenia OSU-35K. Armatę uzupełniają 3 wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm. Obronę przeciwlotniczą zapewnić mają przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom.