Przejdź do serwisu tematycznego

Pociski CAMM Sea Ceptor dla fregat Miecznik

Konsorcjum PGZ-Miecznik i europejskie konsorcjum MBDA podpisały umowę na wyposażenie trzech wielozadaniowych fregat rakietowych Miecznik w morski system obrony powietrznej CAMM Sea Ceptor.

W piątek, 12 stycznia, konsorcjum PGZ-Miecznik i europejskie konsorcjum MBDA podpisały umowę na wyposażenie trzech wielozadaniowych fregat rakietowych Miecznik w morski system obrony powietrznej CAMM Sea Ceptor (Common Anti-Air Modular Missile). Ma on chronić okręty przed współczesnymi zagrożeniami z powietrza oraz powierzchni (np. naddźwiękowe rakiety przeciwokrętowe, nawodne bezzałogowce).

Grafika i zdjęcia: Polska Grupa Zbrojeniowa

Kontrakt na systemy Sea Ceptor jest następstwem szeregu strategicznych porozumień zawartych pomiędzy MBDA a Polską, dotyczących rodziny rakiet przeciwlotniczych CAMM konsorcjum MBDA. Polska skorzysta z interoperacyjności pocisku CAMM, zaprojektowanego specjalnie dla wyrzutni lądowych i morskich, wykorzystując zakupione już rakiety do uzbrojenia Mieczników. CAMM będzie instalowany na pokładzie okrętów w konfiguracji cztery rakiety na jedną uniwersalną kontenerową wyrzutnię pionowego startu Mark 41 Vertical Launching System (Mk 41 VLS), co zapewni duży potencjał ogniowy, zwiększający przeżywalność okrętów w walce.

MBDA współpracuje z Polską Grupą Zbrojeniową nad stworzeniem w kraju suwerennego potencjału rakietowego w ramach programu Narew, co umożliwia transfer wiedzy i technologii od MBDA. Zastosowanie rakiet z rodziny CAMM w programach Pilica+, NarewMiecznik zagwarantuje Polsce znaczne korzyści, jednocześnie stymulując rozwój polskiego przemysłu i tworzenie miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji. Kontrakt na system Sea Ceptor dla programu Miecznik, obok współpracy w programie NarewPilica+, pokazuje strategiczne relacje PGZ i MBDA, które obejmują także wspólne prace nad przyszłą rakietą CAMM o zasięgu ponad 100 km.

CAMM Sea Ceptor charakteryzuje się zasięgiem przechwytywania od 1 do ponad 25 km, a pocisk poruszający się z prędkością Ma3 pozwoli na przechwytywanie naddźwiękowych pocisków przeciwokrętowych, samolotów, śmigłowców i bezzałogowych statków latających, ale także rażenie szybkich łodzi szturmowych na obszarze o powierzchni 1300 km kw. Pociski CAMM mogą przechwytywać wiele celów podczas obrony przed atakiem saturacyjnym w zakresie 360 stopni wokół okrętu. Pocisk ma 3,2 m długości oraz 99 kg masy startowej.

Sea Ceptor zostały również wybrane przez marynarki wojenne Wielkiej Brytanii, Brazylii, Chile, Nowej Zelandii, Kanady i Szwecji. Z kolei ich rozwinięcie, pociski CAMM-ER (Extended Range) o wydłużonym do ponad 40 km zasięgu, w ramach systemu Albatros NG, zostały wybrane przez Pakistan, a także Włochy w ramach naziemnego systemu obrony powietrznej MAADS (Medium Advanced Air Defence System).

Po zakontraktowanych 22 grudnia 2023 silnikach głównych, zespołach prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym, obecna umowa to kolejny krok na drodze do wyposażenia fregat Miecznik w niezbędne elementy stanowiące o wartości bojowej jednostek (Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników).

Wcześniej, 15 grudnia, jak informowały Polska Grupa Zbrojeniowa oraz Agencja Uzbrojenia, został podpisany czwarty aneks do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik dla Marynarki Wojennej RP (Czwarty aneks do programu Miecznik).

11 grudnia, na terenie PGZ Stoczni Wojennej odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy na mierzącej 46 m wysokości Hali Kadłubowej. Budowla ta jest częścią wartej ponad 300 mln zł inwestycji związanej z realizacją programu Miecznik (Postępy budowy Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej).

4 października PGZ informowała o umowie z francuską spółką Thales na dostawę systemu zarządzania walką Tacticos (CMS, Combat Management System) wraz z wybranymi sensorami na potrzeby polskich fregat (Fregaty Miecznik z systemem zarządzania walką Thales Tacticos,

16 sierpnia 2023 odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla pierwszej fregaty pod numerem budowy B106/1, a okręt otrzyma nazwę Wicher. Położenie stępki ma mieć miejsce w I kwartale 2024, zaś wodowanie w III kwartale 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.

Palenie blach drugiego okrętu B106/2 (Burza) powinno nastąpić w II kwartale 2025, położenie stępki w IV kwartale 2025, wodowanie w III kwartale 2027, a przekazanie w II kwartale 2030. Dla B106/3 (Huragan) mają to być odpowiednio: palenie blach w III kwartale 2026, położenie stępki w IV kwartale 2026, wodowanie w III kwartale 2028, a przekazanie w II kwartale 2031 (Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X