Przejdź do serwisu tematycznego

Zespoły napędowe Rolls-Royce do Mieczników

PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat rakietowych Miecznik.

W piątek, 22 grudnia, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) poinformowała w mediach społecznościowych, że dwa dni wcześniej, w środę 20 grudnia, wchodząca w jej skład PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions GmbH na zakup silników głównych, zespołów prądotwórczych i systemu zarządzania układem napędowym dla trzech fregat rakietowych Miecznik.

Zdjęcie i grafiki: Polska Grupa Zbrojeniowa

Rolls-Royce Solutions GmbH jest światowym liderem w wielu dziedzinach przemysłu maszynowego, w tym w dziedzinie napędów morskich. Umowę podpisali prezes PGZ Stocznia Wojenna Paweł Lulewicz oraz Paul Röck – Dipl.-Ing (BA), MBA, Dyrektor Sprzedaży dla Sektora Rządowego i Przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions.

Dostawy zakontraktowanego sprzętu rozpoczną się w czerwcu 2024 roku i będą obejmowały (dla każdej jednostki): 4 silniki napędu głównego MTU 20V 8000 M71, 4 agregaty prądotwórcze MTU 12V 4000 M53B oraz system sterowania i monitoringu MTU.

Silnik MTU 20V 8000 M71 ma wymiary 6645 mm x 2040 mm x 3375 mm i masę własną 45 300 kg (na mokro z olejem silnikowym 47 665 kg). Dysponuje on 20 cylindrami, objętością skokową 347,4 litra i mocą wyjściową 8200 kW (10 995 KM) przy maksymalnych obrotach 1150 obr./min.

Agregat MTU 12V 4000 M53B ma z kolei wymiary 2520 mm x 1850 mm x 2075 mm oraz masę własną 7240 kg. Natomiast w ukompletowaniu ze standardową skrzynią biegów WAF 665 (lub alternatywnie ZF W7640) wymiary wzrastają do 4240 mm x 1850 mm x 2470 mm, a masa własna do 9275 kg. Dysponuje mocą wyjściową 1380 kW (1851 KM) przy maksymalnych obrotach 1800 obr./min. oraz objętością skokową 57,2 litra.

Powyższe silniki i agregaty diesla, wraz z przekładnią redukcyjną i wałami napędowymi ze śrubami nastawnymi utworzą okrętowy układ napędowy CODAD (Combined Diesel and Diesel), który zapewni prędkość maksymalną ponad 20 w. oraz zasięg do 8000 mil morskich przy prędkości marszowej 12 w.

Tymczasem, 15 grudnia, jak informowały Polska Grupa Zbrojeniowa oraz Agencja Uzbrojenia, został podpisany czwarty aneks do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik dla Marynarki Wojennej RP (Czwarty aneks do programu Miecznik).

11 grudnia, na terenie PGZ Stoczni Wojennej odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy na mierzącej 46 m wysokości Hali Kadłubowej. Budowla ta jest częścią wartej ponad 300 mln zł inwestycji związanej z realizacją programu Miecznik (Postępy budowy Hali Kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej).

16 sierpnia 2023 odbyła się uroczystość pierwszego cięcia blach dla pierwszej fregaty pod numerem budowy B106/1, a okręt otrzyma nazwę Wicher. Położenie stępki ma mieć miejsce w I kwartale 2024, zaś wodowanie w III kwartale 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.

Palenie blach drugiego okrętu B106/2 (Burza) powinno nastąpić w II kwartale 2025, położenie stępki w IV kwartale 2025, wodowanie w III kwartale 2027, a przekazanie w II kwartale 2030. Dla B106/3 (Huragan) mają to być odpowiednio: palenie blach w III kwartale 2026, położenie stępki w IV kwartale 2026, wodowanie w III kwartale 2028, a przekazanie w II kwartale 2031 (Fregaty Miecznik z systemem zarządzania walką Thales Tacticos, Początek budowy pierwszej fregaty typu Miecznik).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X