9 lipca, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółka PIT-Radwar podpisała umowę o wartości 2 mln zł brutto z 2. Regionalną Bazą Logistyczną (2. RBLog.) z Warszawy na usługi naprawy i serwis systemów dowodzenia i kierowania uzbrojeniem obrony przeciwlotniczej.
Spółka PIT Radwar zawarła umowę z 2. RBLog. z Warszawy na naprawy i serwis systemów dowodzenia i kierowania uzbrojeniem obrony przeciwlotniczej / Zdjęcie: Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki
Rzeczona umowa obejmuje m.in. elementy systemu Łowcza-Rega, takie jak zautomatyzowane wozy dowodzenia ZWD-10R Łowcza-3K na podwoziu Star 944 z nadwoziem Sarna, wozy dowodzenia WD-2001 Rega-1 na podwoziu Honker 2324, terminale Rega-2 do wyrzutni pocisków przeciwlotniczych 2K12 Kub, 9K33 Osa-P i zestawów artyleryjsko-rakietowych ZSU-23-4MP Biała, Rega-3 dla dowódców plutonów przeciwlotniczych z przenośnymi zestawami rakietowymi Grom i zestawami artyleryjsko-rakietowymi ZU-23-2, Rega-4 dla dowódców drużyn przeciwlotniczych i Rega-5, które są przeznaczone do realizacji interfejsu tego systemu z otoczeniem koalicyjnym przy wykorzystaniu standardu LLAPI (Low Lewel Air Picture Interface).
Umowa dotyczy także wozów dowodzenia baterii WD-35 na podwoziu AMZ-Kutno Żubr-P (zaprojektowanych do systemu obrony przeciwlotniczej Noteć, w ramach którego planuje się zakup dla holowanych armat przeciwlotniczych S-60 zestawów produkcji lokalnej) oraz stanowisk dowodzenia naziemnymi środkami obrony powietrznej ST PRZELOT-SAMOC SDP-20 (szczebla taktycznego dla mieszanego zgrupowania przeciwlotniczych zestawów rakietowych w ramach dywizjonu i brygady przeciwlotniczej) (Osiemnastu chętnych na Sonę).
Opis
System Łowcza-Rega został wprowadzony do Wojska Polskiego w 1998. Oprócz wyżej wymienionych elementów, które zostaną poddane naprawom i serwisowi, system zbiera informacje również z mobilnych stacji radiolokacyjnych (takich jak Nur-21M i Soła, a w przyszłości Bystra) systemów obrony powietrznej i wozów dowodzenia WD-95 Blenda baterii armat przeciwlotniczych S-60 (MSPO2019: Radary Bystra dla WP).
W 2014 spółka PIT-Radwar, odpowiedzialna za opracowanie i wdrożenie systemu Łowcza-Rega (wówczas jako WZR Rawar), zaproponowała użytkownikowi jego modyfikację. Polegałaby ona na przeniesieniu aparatury systemu do standardowych kontenerów 10-stopowych, wymianę radiostacji PR4G na R-450C, wymianę sprzętu teleinformatycznego oraz zastąpienie protokołu transmisyjnego PASUW na Link-11B. Od września do listopada 2020 Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) prowadził dialog techniczny na modernizację systemu teleinformatycznego, urządzeń oraz sprzętu łączności i dowodzenia elementów systemu Łowcza-Rega (Modernizacja systemu Łowcza-Rega, Modernizacja radarów NUR-21).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.