We wtorek, 31 października, Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 177 048 070 USD (740,84 mln zł) ze spółką Lockheed Martin na modernizację floty wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 Fighting Falcon wojsk lotniczych Chile (Fuerza Aérea de Chile, FACh). Rząd w Santiago otrzymał zgodę na unowocześnienie swoich samolotów 23 lipca 2020 (Pakiet modernizacyjny dla chilijskich F-16).
Chilijskie wojska lotnicze (FACh) dysponują flotą 44 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16A/B/C/D / Zdjęcie: Ministerio de Defensa Nacional
Prace będą realizowane z funduszy programu FMS (Foreign Military Sales) z terminem do 30 listopada 2032 w Fort Worth w Teksasie, Greenville w Karolinie Południowej oraz w samym Chile. Głównym elementem modernizacji będzie przede wszystkim aktualizacja oprogramowania samolotów do standardu Mode 6.6, co pozwoli na integrację innych elementów wnioskowanego pakietu modernizacyjnego (Chile kupi 14 nowych śmigłowców wielozadaniowych).
A rząd w Santiago wnioskował trzy lata temu o następujący pakiet modernizacyjny: 19 zestawów celowników nahełmowych JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing Systems), 44 zestawy nawigacji satelitarnej i zliczeniowej LN-260 Embedded GPS/INS (EGI), 49 łączy wymiany danych z radiostacjami MIDS JTRS (Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radios), 6 bomb ćwiczebnych Mark 82 i 2 zestawy adaptacyjne MXU-650KB AFG (Air Foil Groups), wyposażenie awioniczne i oprogramowanie Mode 5 (teraz mowa o Mode 6.6), ich integracje, próby i wsparcie, radiostacje UHF/VHF typu AN/ARC-238 Saturn, radiowysokościomierze AN/APN-232 CARA (Combined Altitude Radar Altimeter), wsparcie dla systemu planowania misji JMPS (Joint Mission Planning System), transpondery systemu identyfikacji swój-obcy AN/APX-126, aplikacje kryptograficzne, sprzęt szyfrujący, części zamienne i wsparcie dla systemów uzbrojenia, komponenty bomb, kompaktowe moduły telemetryczne o dużej przepustowości HCTM (High-Bandwidth Compact Telemetry Modules), sprzęt do bezpiecznej łączności i precyzyjnej nawigacji, wyświetlacze ciekłokrystaliczne, dodatkowe części zamienne, publikacje i dokumentacje techniczne oraz wsparcie logistyczne i szkoleniowe.
Całość wyceniono wówczas na maksymalnie 634,7 mln USD, czyli mniej niż obecnie wynosi wartość umowy, co zapewne wynika ze zmiany wersji wnioskowanego oprogramowania, jak i globalnej inflacji (Brytyjskie E-3D Sentry AEW.Mk 1 dla Chile).
F-16 w Chile
9 listopada 2018 nowo mianowany wówczas dowódca FACh, gen. Arturo Merino Núñez, po raz pierwszy ogłosił plan modernizacji chilijskich samolotów F-16. Zapowiedział również zakup 8-10 nowych F-16 w wersji Block 50.
Pierwotnie sugerowano, że modernizację (a raczej modyfikację) przejdzie 36 z 44 chilijskich samolotów F-16. Co ciekawe, notyfikacja Departamentu Stanu USA nie precyzuje dla ilu samolotów jest przeznaczony powyższy pakiet, a zróżnicowane ilości poszczególnych elementów wskazują, że samoloty przejdą mocno ograniczoną modernizację w różnym stopniu. Zwłaszcza, że w pakiecie brakuje zapowiadanych przedtem stacji radiolokacyjnych z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) Northrop Grumman AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) (Modernizacja chilijskich F-16).
Wojska lotnicze Chile pozyskały 46 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 od USA i Królestwa Niderlandów w ramach programów: Peace Puma (6 F-16C Block 50 i 4 F-16D Block 50 dostarczone w 2006), Peace Amstel I (11 F-16AM/Block 20 MLU M2 i 7 F-16BM/Block 20 MLU M2, dostarczone w latach 2006-2007) i Peace Amstel II (18 F-16AM/Block 20 MLU M4, dostarczone w latach 2010-2011). Samoloty kupowano w trzech transzach.
W 2010 samoloty w wersji MLU M2 zostały zmodernizowane do standardu MLU M4 przez lokalne przedsiębiorstwo państwowe ENAER (Empresa Nacional de Aeronáutica de Chile) i współpracującą z nią niderlandzką spółkę Daedalus Aviation Group z Rijen.
Obecnie, Lockheed Martin promuje swój najnowszy wariant F-16C/D Block 70 jako potencjalnego następcę 13 przestarzałych samolotów myśliwskich Northrop F-5E/F Tiger II. W regionie Ameryki Łacińskiej na zakup F-16, ale używanych, zdecydowała się ostatnio Argentyna – 24 eks-duńskie F-16C/D MLU Block 10/15, natomiast amerykańskie producent oferuje 12 lub 24 F-16C/D Block 70 dla Kolumbii (Zgoda USA na sprzedaż duńskich F-16 do Argentyny, Lockheed Martin złożył Kolumbii dwie oferty na F-16).