W czwartek, 26 czerwca 2025, dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) z Waszyngtonu, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 1 065 310 000 USD (3,855 mld zł) General Dynamics Electric Boat Corp. (GDEB) w Groton w Connecticut w programie budowy wielozadaniowych okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym typu Virginia Block VI.
Umowa dotyczy zakontraktowania materiałów o długim czasie realizacji związanych z budową okrętów. Prace będą wykonywane w Sunnyvale w Kalifornii (30%), Florence w New Jersey (5%), York w Pensylwanii (3%), Bethlehem w Pensylwanii (3%), Spring Grove, Illinois (2%); Manchester, New Hampshire (2%); Ladson, Karolina Południowa (2%); Windsor Locks w Connecticut (2%), Minneapolis w Minnesocie (2%), Tucson w Arizonie (2%), Warren w Massachusetts (2%), Menomonee Falls w Wisconsin (1%), Farmingdale w Nowym Jorku (1%) i innych lokalizacjach, których udział wynosi mniej niż 1% (43%), a których ukończenie planowane jest na wrzesień 2035. Fundusze w całości pochodzą z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 ze środków US Navy Środki na budowę i konwersję okrętów i nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (do 30 września 2025).
Poprzednie umowy z GDEB dotyczące budowy najnowszych Virginia Block VI zawierano kolejno: 8 października 2024 (878 000 000 USD/ 3,177 mld zł), 5 sierpnia 2024 (1 316 877 000 USD/4,765 mld zł), 25 lipca 2024 (181 000 000 USD/654,93 mln zł), 23 lutego 2024 (150 984 000 USD/546,323 mln zł) i 13 października 2023 (216 510 000 USD/783 424 mln zł). Oznacza to, że GDEB jak dotąd uzyskało łącznie 3 808 681 000 USD (13,781 mld zł).
2 kwietnia br. GDEB udzieliło zamówienia spółce BAE Systems Inc. o wartości 70 mln USD (wówczas 274,31 mln zł) na dostawy wyrzutni modułu bojowego VPM (Virginia Payload Module) do tych okrętów, dostosowanych do wystrzeliwania m.in. nowych pocisków hipersonicznych CPS (Conventional Prompt Strike).
Powyższe kontrakty dotyczą pierwszych trzech okrętów typu Virginia Block VI, których budowę ogłosił 13 stycznia br. ówczesny sekretarz amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy) Carlos Del Toro, a więc: USS Potomac (SSN-814), Norfolk (SSN-815) i Brooklyn (SSN-816). Dołączą one do już wprowadzonych do służby okrętów Virginia Block I (4 okręty), Virginia Block II (6 okrętów), Virginia Block III (8 okrętów), Virginia Block IV (6 w służbie, 3 zwodowane, 1 w budowie) i Virginia Block V (5 w budowie, 4 zamówione i 2 planowane).
Tymczasem 16 maja br. agencja logistyczna DLA (Defense Logistics Agency) Land and Maritime Departamentu Obrony zawarła umowy ramowe o łącznej maksymalnej wartości 5 000 000 000 USD (wówczas 19,13 mld zł) z sześcioma podmiotami na wsparcie systemów uzbrojenia okrętów typu Virginia.
Jak dotąd zamówiono i zaplanowano 42 okręty (podczas gdy pierwotne plany mówiły o co najmniej 30) jako następców typu 688 Los Angeles/688i Improved Los Angeles (z 62 okrętów wycofano już 36; w służbie pozostaje 24). Co ciekawe, Australia miała zamówić trzy okręty jako rozwiązanie pomostowe w programie AUKUS, ale po zmianie administracji w USA status tej inicjatywy nie jest oficjalnie znany, a ostatnio pojawiły się doniesienia prasowe o możliwości wycofania zgody Waszyngtonu.