28 maja br. Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało w mediach społecznościowych o rozpoczęciu dostaw kołowych transporterów opancerzonych Eitan 8×8 do 933. Brygady Zmechanizowanej Nahal Dowództwa Południowego wojsk lądowych (Zro’a ha-Jabasza) (Merkawa Mk5 Barak w służbie).
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Izraela
Pierwsze pojazdy pochodzące z linii produkcji małoseryjnej w zakładach Ordnance Corps w Tel HaSzomer trafiły do Akademii Korpusu Piechoty i Dowódców Drużyn Bislamach (Beit HaSefer LiMfakdei Kitot UMiktzo’ot Heil HaRaglim) położonej na pustyni Negew. Ponadto niedawno na północy kraju odbyły się pierwsze szkolenia brygady Nahal, w ramach których kompania zmechanizowana ćwiczyła różne scenariusze jazdy na nowych transporterach opancerzonych.
Szef Wydziału Wywiadu Wojskowego Ministerstwa Obrony, generał brygady Oren Giber:
Po latach rozwoju, testów i produkcji transporter opancerzony Eitan jest przekazywany do Brygady Nahal. Eitan to pierwszy tego typu zaawansowany kołowy pojazd bojowy w Siłach Obronnych Izraela, który umożliwia inne taktyki prowadzenia walki, w tym przemieszczanie żołnierzy między sektorami bojowymi, na poziomie ochrony balistycznej czołgu Merkawa i transportera opancerzonego Namer. Obecnie zajmujemy się seryjną produkcją w dziesiątkach gałęzi przemysłu w Izraelu i za granicą. Jesteśmy szczęśliwi i dumni mogąc wdrożyć pierwszą kompanię w Brygadzie Nahal. Rozumiemy, że każdy transporter opancerzony, który opuści linię produkcyjną, zostanie przetransportowany bezpośrednio do jednostek, aby zastąpić stare pojazdy i zapewnić, że nasi żołnierze otrzymają narzędzia z najlepszą ochroną i najlepszymi zdolnościami bojowymi we wszystkich scenariuszach walki.
Dowódca Brygady Nahal, podpułkownik Oren Simcha:
Brygada Nahal jest dumna i wdzięczna za przywilej bycia pierwszą brygadą IDF, która otrzymała transporter opancerzony Eitan – narzędzie, które zmieni oblicze brygady i pozwoli jej być bardziej śmiercionośną, niezależną i lepiej chroniącą (żołnierzy). Rozumiemy ciężar odpowiedzialności i wyzwanie związane z przyjęciem tego narzędzia i dziękujemy setkom osób, które pracowały przy planowaniu, rozwoju, produkcji i dostaw tego narzędzia.
Szef Ordnance Corps, ppłk Yaniv Avitan:
Ordnance Corps, jest dumne z tego, że jest centrum produkcyjnym transportera opancerzonego Eitan, tak zaawansowanego uzbrojenia w IDF. Służby jednostki i jej pracownicy z poświęceniem i profesjonalizmem pracują i będą pracować dzień i noc, wraz z naszymi partnerami w sektorze obronnym i przemysłem, aby realizować misję produkcji dla kontynuacji działalności firmy, w sposób które zwiększą mobilność wojsk lądowych i ochronę żołnierzy w różnych scenariuszach walki.
Przypomnijmy, że 28 grudnia ub. r. amerykańska spółka Oshkosh Defense została wybrana na głównego dostawcę setek kadłubów dla Eitanów, które będą pochodzić z produkcji wielkoseryjnej.
Eitany będą zastępować przestarzałe gąsienicowe transportery piechoty M113 Zelda, a w przyszłości dołączą do nich gąsienicowe wozy bojowe o kryptonimie Carmel.
Pojazdy rodziny Eitan powstają w wersjach transportera piechoty (uzbrojonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm karabinem maszynowym FN MAG i 7,62-mm karabin maszynowy obsługiwany przez załoganta), dowódczym oraz bojowego wozu piechoty (z bezzałogową wieżą Mate 30 z 30-mm armatą automatyczną Bushmaster Mk 44 o zasięgu rażenia 2500 m i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike MR/LR). Pojazdy otrzymują również aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Iron Fist Light Decoupled (IF-LD), który dostarcza spółka Elbit Systems.
Pojazd są wyposażone w 10 kamer dziennych, zapewniających 360-stopniowe pokrycie wokół nich. Systemy pokładowe są kontrolowane przez 34 komputery i procesory, a w przedziale bojowym znajduje się pięć ciekłokrystalicznych wyświetlaczy.
Eitan 8×8 został opracowany wspólnie przez spółki Israel Military Industries (IMI), Israel Aerospace Industries (IAI) oraz Rafael Advanced Defense Systems. Według konstruktorów, jest to najcięższy i najlepiej opancerzony kołowy transporter piechoty na świecie. Podczas prac projektowo-konstrukcyjnych wykorzystano doświadczenia Sił Obronnych z Operacji Ochronny Brzeg w czasie eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego w 2014. Prototyp, ujawniony 1 sierpnia 2016, był intensywnie testowany w styczniu i kwietniu 2017 na pustyni Negew i w Dolinie Jordanu.
Pojazd ma ok. 8 m długości, ok. 2,8-3 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi ok. 40 t, zaś w najlżejszej konfiguracji ma wynosić ok. 30 t. Napędzany jest przez silnik wysokoprężny o mocy 560 kW/750 KM, który wraz z automatyczną skrzynią biegów ma rozpędzić go do ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. W konfiguracji transportera piechoty, załoga składa się 3 żołnierzy, a desant z 9.