20 sierpnia Departament Produkcji i Zamówień Ministerstwa Obrony Izraela wybrał, produkowany przez Elibit Systems,  aktywny systemem ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Iron Fist Light Decoupled (IF-LD) dla kołowych transporterów piechoty Eitan i spycharek gąsienicowych D9 Caterpillar. Zamówienie o wartości kilkuset mln NIS pozwoli na integrację kilkuset zestawów ASOP w ciągu kolejnej dekady (IDF zamawia KTO Eitan, 2018-03-13).

Co ciekawe, na opublikowanej grafice, oprócz elementów zestawu Iron Fist Light Decoupled można zauważyć dodatkowe moduły opancerzenia z boku kadłuba. Kołowe transportery Eitan będą prawdopodobnie najcięższymi pojazdami w swojej klasie na świecie, ze względu na silne opancerzenie / Grafika: Elbit Systems

Co ciekawe, na opublikowanej grafice, oprócz elementów zestawu Iron Fist Light Decoupled można zauważyć dodatkowe moduły opancerzenia z boku kadłuba. Kołowe transportery Eitan będą prawdopodobnie najcięższymi pojazdami w swojej klasie na świecie, ze względu na silne opancerzenie / Grafika: Elbit Systems

Ministerialny Komitet ds. Bezpieczeństwa zaakceptował plan zakupu setek kołowych transporterów piechoty nowej generacji Eitan 11 marca 2018. Na początku lat 2020. pojazdy, opracowane przez Dyrektoriat Rozwoju Programów Pancernych (Merkava Tank & Armored Vehicle Administration, MANTAK), zaczną zastępować gąsienicowe transportery M113 Zelda w 933. Brygadzie Zmechanizowanej Nahal. Prezentacja prototypu odbyła się 1 sierpnia 2016. KTO jest napędzany silnikiem o mocy 750 KM, dzięki któremu prędkość maksymalna pojazdu wynosi ponad 90 km/h. Załoga liczy trzy osoby (dowódca, kierowca, działonowy), liczba żołnierzy desantu to dziewięciu, a masa maksymalna wozu ma nie przekraczać 30-35 t (Demonstratory Carmel zaprezentowane, 2019-08-06).

/Film: Elbit Systems

Wersja docelowa wozów zostanie wyposażona w bezzałogową wieżę z armatą automatyczną kal. 30 lub 40 mm oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia zintegrowanego (zsmu) z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ppk) Spike MR/LR. Konstrukcja transporterów jest w pełni modułowa, dzięki czemu wariant bazowy może zostać skonfigurowany do wersji specjalistycznej (Testy Spike na bwp Namer, 2018-12-18).
 Zestawy ASOP Iron Fist Light Decoupled otrzymają także gąsienicowe spycharki D9 Caterpillar (w większości w wariancie D9R), które stanowią ważny element wsparcia izraelskich brygad zmechanizowanych / Zdjęcie: Siły Obronne Izraela

Zestawy ASOP Iron Fist Light Decoupled otrzymają także gąsienicowe spycharki D9 Caterpillar (w większości w wariancie D9R), które stanowią ważny element wsparcia izraelskich brygad zmechanizowanych / Zdjęcie: Siły Obronne Izraela

Od początku zakładano, że nowe kto otrzymają zestawy ASOP typu hard-kill, a więc z przeciwpociskami do kinetycznego niszczenia nadlatujących pocisków przeciwnika. Na wieży zostaną rozmieszczone dwie stacje radiolokacyjne o pokryciu 360 stopni z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, opracowane przez RADA Electronic Industries, dwa czujniki podczerwieni opracowane przez Elisra oraz 12 wyrzutni przeciwpocisków zgrupowanych po 6 po obu jej bokach. Iron Fist Light Decoupled jest wariantem przeznaczonych dla lekkich i średnich pojazdów opancerzonych, dlatego masa całkowita wszystkich jego komponentów została zredukowana do 329 kg. W maju wariant ten został wybrany do testów przez Departament Obrony USA i Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii (Bradley z Iron Fist, 2019-01-08).

Spycharki gąsienicowe D9 Caterpillar są wykorzystywane od 1986 przez bataliony inżynieryjne  (Chejl HaHandasa HaKrawit). Początkowo w wersji D9L, później D9N, D9R i D9T, a obecnie są to w większości D9R, wyposażone dodatkowe opancerzenie i w ekrany przeciwkumulacyjne, złożone z lekkiego pancerza prętowego. Pojazdy często są wykorzystywane w rejonie działań wojennych, dlatego są narażone na ataki przeciwnika. Podczas Drugiej Intifady (2000-2005) były wykorzystywane do oczyszczania pola z improwizowanych ładunków wybuchowych i min-pułapek, a także niszczenia barykad (Premiera wzt Namer, 2019-03-21).