W czwartek, 1 lutego, francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement), w imieniu Ministerstwa Sił Zbrojnych, podpisała umowę o wartości 500 mln EUR (2,17 mld zł) ze spółkami Nexter Systems (część KNDS: Krauss-Maffei Wegmann+Nexter Defense Systems) i Texelis na produkcję i dostawę 420 lekkich kołowych wielozadaniowych pojazdów opancerzonych VBMR-L Serval, wcześniej oznaczonych jako Léger VBMR (Véhicule Blindé Multi-Rôles).
Umowa dotyczy dostaw m.in. nowego wariantu pojazdu walki radioelektronicznej (WRE), który dołączy do wcześniejszych wersji: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, artyleryjskie wozu dowodzenia, wozu naprawczego, ambulansu, pojazdu ISTAR (zwiad, nadzór, namierzanie celów i rozpoznanie) czy centrum łączności taktycznej. Umowa jest finansowana na mocy ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030. Zgodnie z harmonogramem programu, do 2030 francuskie wojska lądowe (Armée de terre) otrzymają łącznie 978 pojazdów różnych wariantów.
Produkcja seryjna VBMR-L Serval rozpoczęła się 15 stycznia 2021. W 2022 wykonawcy dostarczyli zamawiającemu pierwsze 60 egzemplarzy, natomiast w 2023 kolejne 129 pojazdów. Dostawy tych partii były realizowane na podstawie umowy na produkcję 489 egzemplarzy z terminem do 2025 (Francuska armia odbiera seryjne VBMR-L Serval, Produkcja seryjna VBMR-L Serval).
Zgodnie z umową, Nexter Systems odpowiada za projekt, integrację, produkcję i wsparcie techniczne, a Texelis dostarcza skrzynie biegów i układy przeniesienia napędu. Wśród podwykonawców należy wymienić spółki Bertin, Metravib Acoem, Safran, Saint-Gobain Sully, Akira Technologies, Focast, ACGB, TRA-C Industries, Elno, IRTS, Hutchinson SMC i Michelin.
15- lub 17-tonowy wielozadaniowy pojazd opancerzony VBMR-L Serval może przetransportować do 10 w pełni niewyekwipowanych żołnierzy (w tym 2 członków załogi) w elementy systemu żołnierza przyszłości FÉLIN (Fantassin à Équipements et Liaisons Intégrés). W październiku 2018 Ministerstwo Sił Zbrojnych Francji informowało o pomyślnym zakończeniu prób terenowych 10 prototypów. Kolejne próby w 2020 pozwoliły na scharakteryzowanie tempa procesów zużycia komponentów pojazdów (Eurosatory 2022: Elektryfikacja kołowych wozów bojowych wg Texelis).
VBMR-L Serval uzupełniają w wojskach lądowych, w ramach programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON), łącznie 1872 kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR i 300 kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) (Pierwsze dowódcze Griffon VBMR dostarczone, Francja zamawia kolejne Griffony i Jaguary, Prototyp francuskiego samobieżnego moździerza MEPAC, Pierwsze strzelanie ppk MMP z Jaguar EBRC).
VBMR-L Serval trafiają do jednostek zwiadowczych, a warianty wyżej wspomniane do wyspecjalizowanych regimentów. Zastępują wprowadzone do służby w 1974 pływające, kołowe transportery opancerzone VAB (Véhicule de l’Avant Blindé).
[#Commandes 📑] SERVAL
La DGA a commandé :
🔴 420 véhicules blindés multi-rôles légers #SERVAL du programme #SCORPION à @NexterKNDS et #Texelis pour un montant de 500 millions d'euros
➡️ à destination de @armeedeterre ⤵️@Armees_Gouv pic.twitter.com/jiBdh1Cl7V
— Direction générale de l'armement (@DGA) February 1, 2024
↪️ Le programme #SCORPION s’inscrit dans l’objectif de la#LPM24_30 de conforter la capacité de nos armées à mener des opérations de haute intensité, avec un total de 978 Serval livrés à @armeedeterre à l’horizon 2030 :
▪️ 60 Serval livrés en 2022
▪️ 129 en 2023— Direction générale de l'armement (@DGA) February 1, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.