Przejdź do serwisu tematycznego

Budowa pierwszego włoskiego U212 NFS

We włoskiej stoczni Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano rozpoczęto budowę pierwszego z dwóch zmodyfikowanych okrętów podwodnych typu U212 NFS dla włoskiej marynarki wojennej.

11 stycznia br. we włoskiej stoczni Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano w gminie La Spezia odbyła się uroczystość cięcia blach pod budowę pierwszego z dwóch zmodyfikowanych okrętów podwodnych typu U212 NFS (Near Future Submarine) dla włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare Italiana). Umowa z 26 lutego 2020 przewiduje opcjonalnie także dostawę dwóch następnych okrętów tego typu (Dwa U212 NFS dla Włoch zamówione).

We włoskiej stoczni Fincantieri – Cantieri Navali Italiani w Muggiano rozpoczęto budowę pierwszego z dwóch zmodyfikowanych okrętów podwodnych typu U212 NFS dla włoskiej marynarki wojennej

Umowa o wartości 1,35 mld EUR pomiędzy Fincantieri – Cantieri Navali Italiani a Europejską Organizacją jednocząca współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) przewiduje również wsparcie techniczno-logistyczne przez pierwsze 10 lat od daty wejścia do służby, a także pakiet szkoleniowy i wsparcia systemów pokładowych (Włochy zamówiły drugi okręt zaopatrzeniowy Vulcano).

Dostawy dwóch okrętów podwodnych w ramach zamówienia podstawowego zaplanowano na lata 2027 i 2029. Okręty typu U212 NFS zastąpią stopniowo cztery okręty podwodne typu Nazario Sauro: S 522 Salvatore Pelosi, S 523 Giuliano Prini, S 524 Primo Longobardo i S 525 Gianfranco Gazzana Priaroggia. Jednocześnie uzupełnią pozostające w służbie cztery jednostki typu 212A Todaro: S 526 Salvatore Todaro (budowany w Muggiano w latach 1999-2003), S 527 Scirè (2000-2004), S 528 Pietro Venuti (2009-2014) oraz S 529 Romeo Romei (2012-2015).

Plan zakupu maksymalnie czterech okrętów podwodnych typu U212 NFS o łącznej wartości 2,3 mld EUR został zatwierdzony na początku 2020 roku przez ministerstwa skarbu, obrony i rozwoju gospodarczego Włoch w ramach porozumienia gwarantującego finansowanie wszystkich programów modernizacji technicznej sił zbrojnych. Jednak według zeszłorocznych informacji całkowite koszty programu wzrosły do 2,68 mld EUR. Pierwotnie pierwsze dwa okręty miały bowiem kosztować 1,3 mld EUR. Finansowanie zwiększono na podstawie wieloletniego dokumentu planistycznego ministerstwa obrony opublikowanego w październiku 2020 (Włochy zamówią cztery U212 NFS).

Także 26 lutego 2020 zawarto pierwszą umowę podwykonawstwa pomiędzy Fincantieri – Cantieri Navali Italiani a Leonardo o wartości 150 mln EUR za projekt i budowę systemu zarządzania walką klasy CMS (Combat Management System) i budowę centrum szkoleniowego Centro Addestramento Sommergibili w Tarencie. Również tego samego dnia niemiecki partner przy budowie starszych 212A Todaro, spółka Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) poinformowała o zawarciu umowy licencyjnej umożliwiającej nabycie przez Włochów pełnych praw do budowy okrętów, a także podwykonawstwa w zakresie przede wszystkim części dziobowych kadłubów sztywnych, napędu niezależnego od powietrza z ogniwami paliwowymi, urządzeń pomocniczych i systemów magazynowania ciekłego tlenu i wodoru (Niemiecka TKMS z największym zamówieniem w historii).

Opis

Marynarka wojenna Włoch otrzyma dwa okręty typu U212 NFS, ale umowa zawiera opcję na kolejne dwa / Zdjęcia: Marina Militare Italiana

Okręty U212 NFS będą wywodzić się z typoszeregu 212A Todaro, ale podstawowymi modyfikacjami będą rozszerzony pakiet walki elektronicznej, możliwość zaokrętowania i dostarczenia pod wodą w rejon działań żołnierzy jednostek specjalnych czy przenoszenia autonomicznych pojazdów podwodnych lub bezzałogowych pojazdów podwodnych.

Największym atutem będzie jednak możliwość wystrzeliwania spod wody za pomocą wyrzutni torpedowych pocisków manewrujących, co będzie zupełnie nową zdolnością okrętów podwodnych marynarki wojennej Włoch. Będą to rozwijane przez europejskie konsorcjum MBDA pociski Teseo MK/2E (zwane też Teseo EVO), które będą zdolne razić cele naziemne i nawodne na dystansie do 360 km (zwiększony dwukrotnie). Aby temu sprostać będą wyposażone w podwójny system kierowania: radar do atakowania okrętów i głowicę pracującą w podczerwieni, aby razić cele naziemne. Pociski będą wystrzeliwane z 533-mm poziomych wyrzutni tubowych, przeznaczonych także dla ciężki torped zwalczania okrętów podwodnych typu Black Shark, zaprojektowanych przez WASS – Whitehead Alenia Sistemi Subacquei. O dostawach pocisków Teseo MK/2E dla marynarki wojennej Włoch, MBDA informowała 17 marca 2021 (Pociski MBDA Teseo Mk2/E dla Włoch).

Nowe okręty, tak jak 212A Todaro, także zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza (Air Independent Propulsion, AIP), ale bazujący na nowych ogniwach paliwowych z litowo-jonowymi akumulatorami od Siemens (Sinavy/Permasyn), zamiast obecnie stosowanych akumulatorów ołowiowo-kwasowych. Jednostki będą przez to nieznacznie dłuższe (212A Todaro mają po 57,2 m długości) i zwiększy się prędkość podwodna. Przekonstruowana zostanie także sekcja dziobowa, a powierzchnia kadłuba zostanie pokryta nową, fluorową powłoką polimerową, redukującą szumy. Udział przemysłu włoskiego w produkcji podzespołów okrętów zwiększy się.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X