Przejdź do serwisu tematycznego

WOJNA W UKRAINIE

Brytyjskie RC-135W w pobliżu Krymu

22 i 24 sierpnia na południe od okupowanego przez Rosję Krymu zostały zauważone zostały brytyjskie samoloty zwiadu radioelektronicznego RC-135W Rivet Joint.

22 i 24 sierpnia br. na południe od okupowanego przez Rosję Krymu, na międzynarodowymi wodami Morza Czarnego, zostały zauważone zostały brytyjskie samoloty zwiadu radioelektronicznego RC-135W Rivet Joint. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że NATO zaprzestało tego typu lotów w pobliżu Krymu po wybuchu pełnoskalowej wojny Rosji z Ukrainą 24 lutego br. Od tamtej pory samoloty wojskowe pozostawały w strefie powietrznej państw NATO na jego wschodniej flance (Działania w polskiej przestrzeni powietrznej w związku z wojną na Ukrainie).

22 i 24 sierpnia na południe od okupowanego przez Rosję Krymu zostały zauważone zostały brytyjskie samoloty zwiadu radioelektronicznego RC-135W Rivet Joint / Zdjęcie: Royal Air Force

Loty zostały zauważone na komercyjnych mapach z ruchem lotniczym Flightradar24ADS-B Exchange, więc dowództwo brytyjskich królewskich wojsk lotniczych RAF (Royal Air Force) nawet nie kryło się, że takowe loty są wykonywane. O pierwszym locie z 22 sierpnia poinformował w mediach społecznościowych ukraiński dziennikarz Illia Ponomarenko z The Kyiv Independent, a o drugim z 24 sierpnia brytyjski dziennikarz branżowy George Allison z The UK Defence Journal. Oba przeloty charakteryzowały się zbliżoną do siebie trasą.

Samoloty rozpoznawcze Boeing RC-135W/V Rivet Joint służą do wykrywania, lokalizowania i rozpoznawania sygnałów emitowanych przez systemy elektroniczne, radiolokacyjne i komunikacyjne przeciwnika. Amerykańskie i brytyjskie samoloty tego typu regularnie wykonują loty nad flanką wschodnią NATO, wspierając działania sił ukraińskich.

Działania te są określane ogólnym mianem SIGINT (Signal Intelligence), czyli rozpoznanie emitowanych sygnałów, i można je podzielić na kilka podkategorii: ELINT (Electronic Intelligence), czyli wykrywanie i rozpoznawanie sygnałów emitowanych przez elektroniczne urządzenia wojskowe, stacje radiolokacyjne i transpondery; COMINT (Communications Intelligence), czyli wykrywanie i rozpoznawanie komunikacji, w tym głosowej; FISINT (Foreign Instrumentation Signals Inteligence), czyli wykrywanie i rozpoznawanie sygnałów generowanych przez urządzenia telemetryczne, śledzące i rejestrujące dane;. MASINT (Measurement and Signature Intelligence), czyli monitorowanie i pomiar emisji w spektrum elektromagnetycznym i w podczerwieni; RADINT (Radar Intelligence), czyli wykrywanie i lokalizowanie sygnałów emitowanych przez stacje radiolokacyjne.

Trzy brytyjskie RC-135W noszą w RAF oznaczenie Airseeker R Mk.1. Samoloty te przebudowane zostały z tankowców powietrznych KC-135R Stratotanker (wyprodukowane w 1964) przez spółkę L-3 Communications (obecnie L3Harris Technologies). Samoloty te dostarczono do RAF w okresie od listopada 2013 do 7 czerwca 2017 i są wykorzystywane przez 51 i 54 Squadron RAF. Są następcami wycofanych w 2011 samolotów Hawker Siddeley Nimrod R1 i mają służyć do 2035.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Airbus dostarczył Indiom pierwszy zamówiony samolot C295

Europejska spółka Airbus Defence and Space dostarczyła pierwszy z 56 zamówionych przez Indie średnich samolotów transportowych C295 dla wojsk lotniczych tego państwa.

MSPO 2023: Elastyczna balistyka twarda Verco Materials od Mildat

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, dirma Mildat z Warszawy, zaprezentowała unikalne panele balistyczne Verco Materials, łączące w sobie…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X