25 stycznia amerykańska spółka Metal Shark poinformowała, że została wybrana przez Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps System Command, US MCSC) do budowy prototypu bezzałogowego, autonomicznego pojazdu nawodnego dalekiego zasięgu o kryptonimie LRUSV (Long Range Unmanned Surface Vessel). Spółka z siedzibą w Jeanerette w Luizjanie pokonała kontrofertę Textron Systems.

Spółka Metal Shark z Luizjany zbuduje dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej prototyp bezzałogowego, autonomicznego pojazdu nawodnego dalekiego zasięgu o kryptonimie LRUSV. / Grafika: Metal Shark

Spółka Metal Shark z Luizjany zbuduje dla amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej prototyp bezzałogowego, autonomicznego pojazdu nawodnego dalekiego zasięgu o kryptonimie LRUSV. / Grafika: Metal Shark

Umowy o nieujawnionej wartości w trybie OTA (Other Transaction Authority) zakłada budowę niedużych jednostek pływających, opcjonalnie załogowych, zdolnych do transportu na duże odległości różnych ładunków, w tym amunicji krążącej do atakowania celów morskich i naziemnych. Ich wsparciem będą załogowe jednostki pomocnicze oparte na konstrukcji lekkiego patrolowca 40 Defiant, który amerykańska marynarka wojenna (US Navy) wybrała w programie PB(X) w 2018.  Metal Shark ma zbudować dla US Navy 50 takich patrolowców, które otrzymają oznaczenie 40 PB, za ponad 90 mln USD (337,18 mln zł).

Podwykonawcą umowy dla Korpusu Piechoty Morskiej będzie spółka Spatial Integrated Systems (SIS), która w ostatnim czasie została przejęta spółkę stoczniową Huntington Ingalls Industries (HII), należącą z kolei do Northrop Grumman. SIS opracuje system autonomii i zaawansowany pakietu oprogramowania dowodzenia i kontroli (C2), aby LRUSV mogły działać samodzielnie w tzw. roju.

Jednostki pływające dla programu LRSUV powstaną w należącej do Metal Shark stoczni w miejscowości Franklin w Luizjanie. Projektem, budową, testami i wdrożeniem nawodnych bezzałogowców zajmie się, powstały w 2018, dział Sharktech Autonomous Vessels. Stocznia ta specjalizuje się w budowie niedużych, maksymalnie 30-metrowych jednostek nawodnych ze stali i aluminium.

Koncepcja wdrożenia autonomicznych pojazdów nawodnych dalekiego zasięgu wraz z załogowymi jednostkami pomocniczymi jest częścią zaktualizowanej w drugiej połowie 2017 doktrynę operacyjną LOCE (Littoral Operations in Contested Environments) i koncepcję EABO (Expeditionary Advance Base Operations), zakładającą konieczność prowadzenia walki na wielu wysuniętych archipelagach wysp na oceanie.

Warto dodać, że pierwszymi jednostkami w strukturze Korpusu Piechoty Morskiej, które zostaną wyposażone w amunicję krążącą, a więc można zakładać, że także w LRUSV do ich transportu, będą nowo formowane pułki przybrzeżne (z ang. Marine littoral regiment) (Powstają pułki przybrzeżne USMC, 2021-01-21).

Budowa jednostek nawodnych, pozbawionych załóg, wpisuje się także w plany rozwoju systemów tej klasy przez US Navy, z którą USMC musi nieuchronnie współpracować, a mianowicie czterech klas bezzałogowców nawodnych, które będą stopniowo ewoluować: bardzo małych GARC (Greenough Advanced Rescue Craft) i ADARO/MUSCL (Modular Unmanned Surface Craft Littoral), małych MHU (Mine Hunting Unmanned Surface Vehicle) i USV Sweap/Hunt, średnich MDUSV/Sea Hunter (Medium Displacement Unmanned Surface Vehicle) i MUSV (Medium Unmanned Surface Vehicle) oraz dużych LUSV (Large Unmanned Surface Vehicle) (LUSV dla US Navy, 2019-03-17).

W grudniu 2020 testowano bezzałogowe jednostki w ramach projektu badawczego Ghost Fleet Overlord USV na wodach Zatoki Meksykańskiej, w ramach ćwiczenia kr. Dawn Blitz. Był to także pierwszy test eksperymentalnego dywizjonu SURFDEVRON 1 (Surface Development Squadron 1), sformowanego w maju 2019, w skład którego wchodzą także m.in. Niszczyciele rakietowe typu Zumwalt (Eksperymentalny dywizjon Zumwaltów, 2019-05-23).

Podobne prace badawcze, niezależnie, realizuje Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w ramach projektu koncepcji dużych bezzałogowych okrętów nawodnych o kryptonimie NOMARS (No Manning Required, Ship) (DARPA bada koncepcję bezzałogowego NOMARS, 2020-05-14).