W środę, 4 czerwca 2025, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało w mediach społecznościowych, że flota lekkich śmigłowców szkolnych PZL SW-4 Puszczyk w Siłach Powietrznych przekroczyła nalot wynoszący 50 000 godzin.
50 000 godzin w powietrzu! Flota SW-4 Puszczyk właśnie przekroczyła ten imponujący próg! Ogromne brawa dla pilotów i techników, dzięki którym każdy start i lądowanie są możliwe. Wasza codzienna służba, precyzja i zaangażowanie to fundament tego sukcesu! – czytamy w opisie pod okolicznościową fotografią opublikowaną przez DG RSZ na platformie społecznościowej X.
SW-4 Puszczyk jest wykorzystywany do szkolenia podstawowego pilotów w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Śmigłowce otrzymały zdublowany układ sterowania i wyposażenie kabiny pilota do lotów NVG/IFR (w nocy za pomocą noktowizji i według wskazań przyrządów pokładowych).
Wiropłaty częściowo zastąpiły w Siłach Powietrznych Mi-2 jako śmigłowce szkolenia podstawowego – zamówiono 24 egzemplarze w ramach programu Pogoria z dostawami w latach 2006-2010, ale jeden został spisany ze stanu – egzemplarz o numerze taktycznym 6605 (numer seryjny 660205), który uległ wypadkowi 25 października 2018 w okolicach miejscowości Sarnaki podczas lotu szkoleniowego. Puszczyk bezskutecznie był oferowany przez Leonardo w Republice Korei.
W 2012 Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych (obecnie Lotnicza Akademia Wojskowa, LAW) otrzymała symulator śmigłowca, opracowany przez ETC-PZL Aerospace Industries (WSK PZL-Świdnik z serwisem trzech typów śmigłowców Wojska Polskiego).
Zdjęcie: Michał Adamowski, MILMAG
Obecnie, w Akademickim Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL) w ramach LAW, loty szkoleniowe na nich odbywają się po ukończeniu kursu na R44 Raven II.
Najnowszą wersją rozwojową jest SW-4 Solo, rozwijany jako opcjonalnie pilotowany statek bezzałogowy RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter). Solo zaprezentowano podczas targów MSPO 2012 w Kielcach. Powstał w wyniku współpracy polskich i włoskich inżynierów. Testy zakładowe SW-4 Solo prowadzono od grudnia 2016 w porcie lotniczym Taranto-Grottaglie. W 2020 wziął udział w próbach morskich w ramach europejskiego programu OCEAN 2020.
Następcą SW-4 ma być nowy śmigłowiec, w ramach zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 egzemplarze. Oferty złożyły: Airbus Helicopters (z Babcock International i CAE Inc.), Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik, Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, Elbit Systems Ltd., International Defense & Aerospace Group LLC, Polska Grupa Zbrojeniowa, ETC-PZL Aerospace Industries, Bell Textron Inc. oraz konsorcjum w składzie: DM-MSB (lider), Instytut Technicznych Wojsk Lotniczych, Motor Sicz i Level 11.
50 000 godzin w powietrzu! Flota SW-4 #Puszczyk właśnie przekroczyła ten imponujący próg!
✔️ Ogromne brawa dla pilotów i techników, dzięki którym każdy start i lądowanie są możliwe. Wasza codzienna służba, precyzja i zaangażowanie to fundament tego sukcesu! pic.twitter.com/gUeryi20iZ
— Dowództwo Generalne (@DGeneralneRSZ) June 4, 2025