6 maja spółka GB Aircraft poinformowała o przekazaniu Straży Granicznej (SG) zmodernizowanego śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3AM Anakonda. Wiropłat otrzymał nowy system obserwacji lotniczej na podstawie umowy z 30 listopada 2018 za równowartość 4 970 182 zł brutto. Umowa obejmowała także montaż i szkolenie w zakresie obsługi dla operatorów i mechaników oraz zawiera gwarancję na 37 miesięcy użytkowania lub 1001 godzin pracy.
 PZL W-3AM Anakonda to jedyny śmigłowiec typoszeregu W-3 w służbie Lotnictwa Straży Granicznej. Do czasu wprowadzenia w ostatnim czasie śmigłowców Robinson R44 Raven II i Airbus Helicopters H135, był to także najmłodszy wiropłat w tej formacji / Zdjęcie: GB Aircraft

PZL W-3AM Anakonda to jedyny śmigłowiec typoszeregu W-3 w służbie Lotnictwa Straży Granicznej. Do czasu wprowadzenia w ostatnim czasie śmigłowców Robinson R44 Raven II i Airbus Helicopters H135, był to także najmłodszy wiropłat w tej formacji / Zdjęcie: GB Aircraft

Śmigłowiec jest użytkowany przez I Wydział Lotniczy Zarządu Granicznego Straży Granicznej Komendy Głównej Straży Granicznej z siedzibą w Gdańsku. Przeprowadzone prace zostały zatwierdzone w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (Patrolowiec dla MOSG z Francji, 2020-05-05).

W skład zainstalowanego systemu obserwacji lotniczej wchodzą m.in. zintegrowana głowica optoelektroniczna L3Harris Wescam typu MX-10 oraz system zarządzania misją Euroavionics RN7 wraz z cyfrowym rejestratorem wideo (Bsl Orlik z głowicami Wescam , 2019-07-09).

Projekt został zrealizowany w ramach wygranego przez konsorcjum spółek GB Aircraft i Česká Letecká Servisní (Czech Air Service) przetargu publicznego ogłoszonego przez Straż Graniczną w 2018. Kontroferty złożyły wówczas WSK PZL-Świdnik za 11 427 618,81 zł brutto oraz Parasnake Arkadiusz Szewczyk za 6 475 000 zł brutto. Budżet zamówienia wynosił 4 542 000 zł brutto (zwiększono więc go 428 182 zł).

Lotnictwo Straży Granicznej użytkuje pojedynczą Anakondę, która weszła na wyposażenie w 2007 i we wrześniu 2019 miała nalot wynoszący 2200 godzin. Do niedawna był to także najmłodszy wiropłat w SG, do czasu wprowadzenia 11 kwietnia 2019 pojedynczego Robinson R44 Raven II (do szkolenia) i 3 stycznia 2020 także pojedynczego Airbus Helicopters H135 (do patrolowania) (H135 w Straży Granicznej, 2020-01-03; SG odbiera R44, 2019-04-12).

Lotnictwo Straży Granicznej ma 15 statków powietrznych, w tym także cztery śmigłowce PZL-Kania, samoloty M28 Skytruck i M20 Mewa, cztery PZL-104MF Wilga 2000 i dwa ASP S15-1 Stemme (co ciekawe, te ostatnie wraz z wyposażeniem obserwacyjnym również dostarczyła spółka GB Aircraft). Personel lotniczy liczy 58 osób: 22 pilotów, 36 operatorów/mechaników. Do października 2020 SG ma odebrać dwa zamówione samoloty LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 wraz z wyposażeniem patrolowo-rozpoznawczym (Straż Graniczna kupuje samoloty, 2019-01-29).