Przejdź do serwisu tematycznego

YY-20: chiński samolot tankowania powietrznego na bazie transportowca Y-20

Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej zaprezentowały nowy wariant samolotu transportowego Y-20 Kunpeng, oznaczony jako YY-20, pełniący rolę samolotu tankowania powietrznego.

1 sierpnia br. podczas konferencji prasowej poprzedzającej wystawę lotniczą w Changchun w chińskiej prowincji Jilin (zaplanowaną na 26-30 sierpnia), rzecznik prasowy Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF) płk Shen Jinke ujawnił nowy wariant samolotu transportowego Xi’an Y-20A Kunpeng, oznaczony jako YY-20, pełniący rolę samolotu tankowania powietrznego (Dwumiejscowy J-20 ujawniony).

Platformą dla nowego samolotu tankowania powietrznego YY-20 jest wprowadzony do służby w 2016 roku samolot transportowy Y-20A Kunpeng / Zdjęcie: ministerstwo obrony ChRL

Pułkownik Shen Jinke zaprezentował na konferencji prasowej nagranie wideo, na którym YY-20 tankuje w locie na morzem jeden z dwóch widocznych samolotów wielozadaniowych Shenyang J-16. O ile nie widać rzeczonego YY-20 w pełnej krasie, to profil skrzydła wskazuje na Y-20A. Ćwiczenie miało zostać przeprowadzone w ostatnim czasie (Nowy chiński samolot walki radioelektronicznej J-16D).

Co ciekawe, w lutym 2020 o postępach nad wariantem tego typu informował chiński dziennik The Global Times. Oznaczony wówczas jako Y-20U powietrzny tankowiec miał przenosić do około 90 ton paliwa, podobnie jak używane w PLAAF w trzech egzemplarzach Ił-78 z zasobnikami UPAZ-1, zamówione w 2011 jako używane w Ukrainie i dostarczone po remontach generalnych w latach 2014-2016. PLAAF używają też 10 przebudowanych bombowców H-6 do roli tankowców, oznaczonych jako HY-6U (niekompatybilne z Su-30MKK i chińskimi pochodnymi J-11/15/16). Sam prototyp Y-20U/YY-20 zauważono na komercyjnych zdjęciach satelitarnych jeszcze w 2018 przy zakładach spółki Xi’an.

Ten sam dziennik informował również o pracach nad wariantem dowodzenia i wczesnego ostrzegania, oznaczonego roboczo Y-20 AEW, ale na razie brakuje informacji o nim. PLAAF wprowadziły do służby w 2016 transportowce Y-20A, napędzane rosyjskimi silnikami Sołowiew D-30KP-2, ale 21 listopada 2020 oblatano wariant Y-20B, wyposażony w rodzime silniki WS-20. Według stanu na początek br. w PLAAF służyło 31 seryjnych egzemplarzy Y-20A w składzie 4. i 13. Dywizji Transportowej (Chiny: J-10C z krajowymi silnikami WS-10B debiutują).

Wideo: PLAAF

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X