W poniedziałek, 25 listopada 2024, włoska spółka Piaggio Aerospace poinformowała, że po zakończeniu prób odbiorczych w locie, dostarczyła rodzimym wojskom lotniczym (Aeronautica MIlitare) pierwsze trzy z łącznie 15 nowych samolotów dyspozycyjnych P.180 Avanti EVO+, zamówionych w dwóch transzach dla tamtejszych sił zbrojnych.
Zdjęcie: Paul Cordwell, Piaggio Aerospace
9-osobowe samoloty pasażerskie powstały w zakładach spółki w Villanova d’Albenga i Genui. W pierwszej kolejności trafią do Szkoły Transportu Lotniczego (Scuola di Addestramento al Trasporto Aereo, SATA) w bazie lotniczej Pratica di Mare, położonej niedaleko Rzymu. Będą służyć do transportu osób VIP i personelu wojskowego, a także kalibracji urządzeń radiowych.
Pochodzą z partii 15 egzemplarzy zamówionych dla Aeronautica MIlitare w dwóch transzach: w dniu 23 grudnia 2019 za równowartość 196 mln EUR – 9 egzemplarzy oraz 4 października 2021 za równowartość 171 mln EUR – 6 egzemplarzy (wraz z pełnym symulatorem lotu i rozszerzeniem pakietu wsparcia silników). Samoloty z drugiej transzy trafią do marynarki wojennej (Marina Militare) i korpusu karabinierów (Arma dei Carabinieri).
Zamówienia odbyły się w ramach wsparcia producenta, który znalazł się w kłopotach finansowych. 30 listopada 2018 ogłoszono bankructwo w związku z zadłużeniem wielkości 610 mln EUR, w związku z czym 21 czerwca 2019 Ministerstwo Obrony Włoch zadeklarowało złożenie zamówień o wartości 700 mln EUR.
Dostawy odbywają się w ramach odnowy floty 17 starszych P.180RM Avanti, używanych od 1994 (niektóre ze starszych samolotów o mniejszym nalocie przechodzą modernizację do standardu Avanti II+). Do lutego 2025 wojsko ma odebrać jeszcze jeden nowo wyprodukowany i jeden zmodernizowany egzemplarz.
19 marca br. zakończono certyfikację typu dla P.180 Avanti EVO+, uzyskując europejski certyfikat zdatności do lotów EMAR 147 (European Military Airworthiness Requirement Part 147).
P.180 Avanti EVO+ został wyposażony w mocniejsze silniki oznaczone jako Viper, które zapewniają prędkość maksymalną 774,5 km/h oraz zwiększony zapas paliwa, co umożliwia lot na dystansie do 3050 km. Otrzymały także nową awionikę i podwozie wyposażone w najnowocześniejsze układy antypoślizgowe, hamulcowe i sterowania.