Przejdź do serwisu tematycznego

US Army: M1E3 zamiast M1A2SEPv4 Abrams

Wysoki przedstawiciel amerykańskich wojsk lądowych ogłosił na konferencji Defense News Conference rezygnację z programu modernizacyjnego czołgów Abrams do standardu M1A2SEPv4 na rzecz projektu o nazwie M1E3.

W środę, 6 września, podsekretarz amerykańskich wojsk lądowych (US Army) Gabe Camarillo ogłosił na konferencji Defense News Conference w Arlington w stanie Wirginia rezygnację z programu modernizacyjnego czołgów Abrams do standardu M1A2SEPv4 na rzecz projektu o nazwie M1E3 Abrams.

Na zdjęciach: demonstrator technologii AbramsX / Zdjęcia: Archiwum MILMAG

Zgodnie z przekazaną informacją, zakończy prace nad pakietem modernizacyjnym M1A2SEPv4 Abrams (System Enhanced Package version 4) i opracuje M1E3 Abrams, który skupi się na udoskonaleniach zdolności niezbędnych do walki z przyszłymi zagrożeniami na polu walki w roku 2040 i później.

Podstawowym mankamentem pakietów modernizacyjnych SEP jest wzrost masy bojowej czołgu przy zwiększaniu jego zdolności bojowych. Przykładowo prototyp M1A2SEPv4 (oznaczony jako PV05 SEPv4) ma masę ponad 72 t w porównaniu do 66,8 t masy bojowej wersji M1A2SEPv3. Dlatego rozwiązaniem ma być nowa koncepcja rozwoju platformy, obecnie oznaczona jako M1E3 Abrams (a po wejściu do służby zapewne jako M1A3 Abrams) (US Army testuje najnowszy czołg M1A2SEPv4 Abrams).

Kiedy badamy ostatnie i trwające konflikty zbrojne, zdajemy sobie sprawę, że przyszłe pola walk stawiają nowe wyzwania dla czołgu – powiedział gen. bryg. Geoffrey Norman, dyrektor zespołu interdyscyplinarnego (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV (Next Generation Combat Vehicle). Musimy zoptymalizować mobilność i przeżywalność Abramsa, aby umożliwić mu dalsze zbliżanie się do przeciwnika i niszczenie go przez czołowego drapieżnika na przyszłych polach walk.

Czołg Abrams nie może już zwiększać swoich możliwości bez zwiększania masy bojowej i musimy zredukować jego ślad logistyczny – powiedział generał dywizji Glenn Dean, dyrektor biura programowego (PEO) Ground Combat Systems. Wojna w Ukrainie uwypukliła krytyczną potrzebę dla zintegrowanych zabezpieczeń dla żołnierzy, zabudowanych od wewnątrz, a nie dodawanych przyrostowo.

Rozwój M1E3 Abrams będzie obejmował najlepsze cechy opracowane dla prototypu M1A2SEPv4 i będzie zgodny z najnowszymi standardami modułowej architektury systemów otwartych, umożliwiając szybsze aktualizacje technologii i wymagając mniejszych zasobów. Umożliwi to US Army i jej partnerom handlowym zaprojektowanie bardziej opancerzonego, ale lżejszego czołgu, który będzie skuteczniejszy na polu walki i łatwiejszy w modernizacji w przyszłości.

Ta modernizacja zwiększy skuteczność i mobilność strategiczną Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (Armored Brigade Combat Team, ABCT) w konfliktach na całym świecie dzięki redukcji śladu logistycznego oraz zwiększonej mobilności operacyjnej i taktycznej.

US Army będzie w dalszym ciągu otrzymywać zmodernizowane M1A2SEPv3, ale w mniejszej liczbie, do czasu przejścia produkcji na M1E3 Abrams. Ponadto, wykorzysta technologie uzyskane w ramach działań modernizacyjnych przy pakiecie SEPv4.

Oznaczenie M1E3 Abrams stanowi powrót do standardowego stosowania przez US Army klasyfikacji typów i systemu nazewnictwa dla naszej floty pojazdów bojowych – powiedział Dean. Litera „E” oznacza modernizację inżynieryjną istniejącej platformy, która jest bardziej znacząca niż drobna modyfikacja i służy do oznaczenia prototypu i konfiguracji rozwojowej do czasu formalnej klasyfikacji typu pojazdu i otrzymania oznaczenia literą „A”. Różni się to od oznaczenia „XM” używanego w przypadku nowych systemów prototypowych.

Wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC) przewiduje się na początek lat 2030. W miarę wzrostu siły ognia i przeżywalności, M1E3 Abrams będzie w stanie pokonać przyszłe zagrożenia.

Nie wiadomo czym będzie M1E3 Abrams i czy będzie miał cechy wspólne czy rozwiązania pochodzące np. z najnowszego demonstratora technologii AbramsX, opracowanego niezależenie przez producenta czołgów rodziny M1, spółkę General Dynamics Land Systems (Waszyngtońska wystawa sprzętu wojskowego AUSA 2022, AUSA 2022: GDLS zaprezentuje demonstrator technologii AbramsX).

AbramsX otrzymał bowiem nowy układ konstrukcyjny z wieżą bezzałogową i załogą umieszczoną w kadłubie (zredukowaną z czterech do trzech żołnierzy). Turbinę gazową Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM zastąpiono napędem hybrydowym diesel-elektrycznym na bazie nowej generacji dwusuwowych silników wysokoprężnych Cummins ACE z przeciwbieżnymi tłokami. Natomiast 120-mm armata gładkolufowa M256A1 o długości 44 kalibrów została zastąpiona armatą XM360 tego samego kalibru (opracowaną w latach 2002-2009) z automatem ładowania, a na wieży umieszczono norweski zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) Kongsberg Protector RS6 z armatą automatyczną M230 na nabój 30 mm x 113. Masa pojazdu ma wynosić zaledwie około 59 ton.

Zastosowano zawieszenie hydropneumatyczne oraz w pełni zintegrowany aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy HV izraelskiej spółki Rafael Advanced Defense Systems. Na wizualizacji można zauważyć nowe czujniki i celowniki, a także kamery rozmieszczone wokół kadłuba, co sugeruje zastosowanie technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor), która pozwala na przenoszenie obrazu z zewnątrz na gogle załogantów i literalnie patrzeć im przez pancerz w zakresie 360 stopni wokół czołgu.

Dzięki temu uzyskano lepsze cechy mobilności terenowej oraz zmniejszone o 50% zużycie paliwa przy takim samym jak w przypadku M1A2 Abrams zasięgu operacyjnym. Ponadto, załoga ma być wspierana przez algorytmy uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji) i otrzyma możliwość współdziałania w ramach zespołu złożonego z załogowego i bezzałogowego pojazdu bojowego (MUM-T, Manned-UnManned Teaming) oraz autonomicznego działania.

Warto też zauważyć, że M1A2SEPv4 miał zacząć wchodzić do służby w 2025 jako pomostowe rozwiązanie przed planowanym opcjonalnie załogowym czołgiem nowej generacji znanym nieoficjalnie jako OMT (Optionally Manned Tank) lub Decisive Lethality Platform (DLP). Przesunięcie zatem zamiennika w postaci M1E3 (jako M1A3) o pięć lat może również opóźnić wdrażanie ich docelowego następcy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X