6 sierpnia amerykańskie wojska lądowe (US Army) poinformowały o postępach trwających od miesiąca próbach polowych zastępczych bojowych pojazdów robotycznych RCV (Robotic Combat Vehicle), które w docelowej formie mają być bezzałogowe i autonomiczne. Do prób są wykorzystywane zmodyfikowane bojowe wozy piechoty M2 Bradley i transportery opancerzone M113.

Pojazdy zastępcze na bazie bwp M2 Bradley służyły jako pojazdy dowodzenia, natomiast opcjonalnie załogowe M113 imitowały platformy robotyczne RCV

Pojazdy zastępcze na bazie bwp M2 Bradley służyły jako pojazdy dowodzenia, natomiast opcjonalnie załogowe M113 imitowały platformy robotyczne RCV

Próby zaplanowano na okres od 10 lipca (pierwotnie 15 czerwca) do 14 sierpnia w ośrodku testowym Camp Red Devil w Fort Carson w stanie Kolorado pod nadzorem Centrum Badawczego Uzbrojenia US Army CCDC (Combat Capabilities Development Command Armaments Center) oraz wydzielonego plutonu żołnierzy z 4. Dywizji Piechoty.

W testach biorą udział pojazdy zastępcze, a w zasadzie demonstratory technologii, ujawnione po raz pierwszy na początku lipca 2019 w centrum badawczym Ground Vehicle Systems Center (GVSC) w Warren w stanie Michigan. Zaprezentowano wówczas pojazd o nazwie Mission Enabler Technologies-Demonstrator (MET-D) na bazie M2 Bradley oraz bezzałogowy pojazd bojowy na bazie transportera opancerzonego M113 (Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).

Kampania prób miała na celu przetestowanie przeciwdziałaniu zanikania łączności w obliczu zakłóceń elektromagnetycznych, naturalnych jak i celowo wywołanych przez przeciwnika oraz podziale zadań w zakresie identyfikacji punktów zbornych i lokalizacji położenia symulowanych pozycji przeciwnika / Zdjęcia: US Army

Kampania prób miała na celu przetestowanie przeciwdziałaniu zanikania łączności w obliczu zakłóceń elektromagnetycznych, naturalnych jak i celowo wywołanych przez przeciwnika oraz podziale zadań w zakresie identyfikacji punktów zbornych i lokalizacji położenia symulowanych pozycji przeciwnika / Zdjęcia: US Army

Pomimo, że wstępne próby opracowywanych technologii robotycznych były realizowane na różnych poziomach od ponad roku, dopiero testy polowe w Fort Carson pozwolą na ocenę wstępnej użyteczności bezzałogowych lub opcjonalnie załogowych wozów bojowych w US Army. Mimo, że ostatnie testy jeszcze trwają, to gen. bryg. Ross Coffman, odpowiedzialny w US Army za modernizację sprzętową, powiedział podczas briefingu prasowego 6 sierpnia, że eksperyment zostanie zakończony z pełnym sukcesem. Zaznaczył jednak, że niektóre technologie wymagają jeszcze dopracowania – co również jest zasługą prób polowych.

Gen. Coffman ujawnił, że podczas prób pojazdy zastępcze, wyposażone w specjalistyczną aparaturę, zostały narażone na ataki elektroniczne i inne elementy współczesnej walki radioelektronicznej. Przykładowo, gdy zakłócano lub całkowicie blokowano łączność na jednym paśmie, systemy sterowania i dowodzenia pojazdów automatyczne przełączały się na inne pasmo, tak aby nie tracić łączności z operatorem. W porównaniu z pierwotnymi próbami łączności sprzed roku, podczas obecnych testów udało się prawie podwoić zasięg oddziaływania pomiędzy pojazdami RCV a operatorami.

Pozytywnie oceniono interfejs i oprogramowanie sterujące zainstalowane w zmodyfikowanych bwp Bradley, a pojazdami opcjonalnie załogowymi na bazie M113. Próby realizowano na dystansach od 80 do 1000 m, a w dalszej kolejności planowane jest zwiększenie zasięgu do 2000 m. M113 bez problemów identyfikował punkty zborne i lokalizował położenie symulowanych pozycji przeciwnika (USA: Postępy rozwoju ALAS-MC, 2020-07-14).

Pewne problemy zanotowano podczas prób łączności podczas pojazdów pozostających w ruchu, podczas gdy znajdując w postoju, wszystko zgrało się prawidłowo. Problemem było także samo w sobie przestarzałe podwozie M113 i ich dzielność terenowa oraz stabilizacja w ruchu. Zostanie to wyeliminowane po wdrożeniu docelowych pojazdów: lekkich RCV-L (Robotic Combat Vehicle-Light) i średnich RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium), a więc zaoferowanych przez QinetiQ North America/Pratt and Miller Defense zmodyfikowanych pojazdów EMAV i Team Ripsaw z Ripsaw M5 (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11).

Co ciekawe, podczas eksperymentu wykorzystano również autonomiczną wersję kołowego bojowego wozu piechoty (kbwp) M1296 Stryker Infantry Carrier Vehicle-Dragoon (ICV-D), wyposażonego w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30 z 30-mm armatą automatyczną XM813, 7,62-mm karabinem maszynowym M240 i wyrzutnią granatów dymnych M6. Pojazd, wyposażony w interfejs i oprogramowanie testowane na M2 i M113, zrealizował próby ogniowe w trybie zdalnego sterowania (Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24).