1 listopada Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracing Command, ACC) wybrało trzy podmioty, które dostarczą prototypy autonomicznych bojowych pojazdów bezzałogowych. Urządzenia rywalizują w ramach programu RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium), będącego częścią inicjatywy Next Generation Combat Vehicle (NGCV).

Na targach AUSA 2019 spółka General Dynamics Land Systems zaprezentowała makietę bezzałogowca TL1. To uniwersalna platforma oferowana zarówno w programie RCV-Light, jak i RCV-Medium / Zdjęcie: GDLS

Na targach AUSA 2019 spółka General Dynamics Land Systems zaprezentowała makietę bezzałogowca TL1. To uniwersalna platforma oferowana zarówno w programie RCV-Light, jak i RCV-Medium / Zdjęcie: GDLS

ACC zaprosiło do składania ofert  spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), QinetiQ North America (QNA) i Textron Systems. Dwa prototypy i jedną makietę już zaprezentowano w październiku na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie (AUSA19: Roboty dla US Army, 2019-10-15).

Textron Systems, Howe & Howe Technologies i FLIR Systems zaoferowały pojazd Ripsaw M5. Został wyposażony w wieżę z 30-mm armatą napędową ATK XM813, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Common CROWS-J z pociskami FGM-148 Javelin oraz wyrzutnię ładunków wydłużonych MICLIC do oczyszczania pól minowych. Na pojeździe stacjonuje bezzałogowiec lądowy FLIR SUGV i bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider / Zdjęcie: FLIR Systems

Textron Systems, Howe & Howe Technologies i FLIR Systems zaoferowały pojazd Ripsaw M5. Został wyposażony w wieżę z 30-mm armatą napędową ATK XM813, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Common CROWS-J z pociskami FGM-148 Javelin oraz wyrzutnię ładunków wydłużonych MICLIC do oczyszczania pól minowych. Na pojeździe stacjonuje bezzałogowiec lądowy FLIR SUGV i bezzałogowy statek latający FLIR R80D SkyRaider / Zdjęcie: FLIR Systems

Koordynatorem programu RCV-M jest National Advanced Mobility Consortium (NAMC), które wcześniej wyłoniło spółki HDT Global, Oshkosh, QinetiQ North America i Textron Systems jako odpowiedzialne za rozwój lżejszych pojazdów o kryptonimie RCV-Light.

Zgodnie z planami US Army do 2028 roku lekkie, średnie i ciężkie bezzałogowce (w tym RCV-Heavy) mają osiągnąć wstępną gotowość operacyjną. Nowe platformy będą wspierały pojazdy załogowe.

7-tonowy bezzałogowy pojazd bojowy RCV-Light ma zostać uzbrojony w 7,62-mm karabin maszynowy, 10-tonowy RCV-Medium będzie wyposażony w 30-mm armatę napędową ATK XM813 i przeciwpancerne pociski kierowane, a na 20-tonowym RCV-Heavy planuje się zamntować 81-mm moździerz automatyczny (Demonstratory OMFV i RCV, 2019-07-04).

QinetiQ North America ze spółką Pratt and Miller Defense zaoferowały zmodyfikowany bezzałogowiec EMAV. To autonomiczny pojazd gąsienicowy wsparcia ogniowego piechoty. Może zostać uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Javelin Kongsberg Protector z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Javelin / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense

QinetiQ North America ze spółką Pratt and Miller Defense zaoferowały zmodyfikowany bezzałogowiec EMAV. To autonomiczny pojazd gąsienicowy wsparcia ogniowego piechoty. Może zostać uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Javelin Kongsberg Protector z 12,7-mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym i wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Javelin / Zdjęcie: Pratt and Miller Defense

Do końca I kwartału 2020 planowane jest podpisanie umów z dwoma oferentami, którzy w ciągu maksymalnie 11 miesięcy dostarczą po cztery demonstratory technologii RCV-M. Do końca IV kwartału 2020 pojazdy będą przechodzić próby polowe i ocenę. W przypadku RCV-L podobne umowy zostaną podpisane do końca 2019.