Przejdź do serwisu tematycznego

Turecki bbsl Anka-S z miniaturowym Şimşek

Turecka spółka TAI/TUSAŞ zintegrowała miniaturowy bezzałogowiec bojowy Şimşek z dużym bojowym bezzałogowym statkiem latającym Anka-S.

Pod koniec kwietnia br. w wywiadzie w telewizji CNN Türk dyrektor generalny spółki Turkish Aerospace Industries/Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI/TUSAŞ) Temel Kotil ujawnił, że bojowy bezzałogowy statek latający (bbsl) Anka-S został zintegrowany z miniaturowym bezzałogowcem Şimşek w wersji bojowej.

Turecka spółka TAI/TUSAŞ zintegrowała miniaturowy bezzałogowiec bojowy Şimşek z dużym bojowym bezzałogowym statkiem latającym Anka-S / Zdjęcie: TAI/TUSAŞ

Pierwotnie, niewielkie bsl Şimşek o napędzie turboodrzutowym zostały zaprojektowane jako cele powietrzne do ćwiczeń morskich i lądowych jednostek obrony powietrznej. Zostały wprowadzone do służby w 2009, a roczna produkcja wynosi sto egzemplarzy.

Jednak na potrzeby integracji z bbsl Anka-S, zostały one przebudowane do roli bojowych bezzałogowców jednokrotnego użytku do atakowania celów naziemnych za pomocą 5-kilogramowej głowicy bojowej (11 funtów). Według Temela Kotila, zasięg bojowego Şimşeka ma wynosić 100-200 km (62-124 mile) – w porównaniu do 50 km dla klasycznej wersji. Pułap lotu ma wynosić od 350 do 4500 m (1150-14 770 stóp).

TAI/TUSAŞ miała przeprowadzić pierwsze loty Anka-S wraz z odpaleniem Şimşek – według niektórych źródeł w Azerbejdżanie. W dalszej kolejności ma ona zostać zintegrowana z dwusilnikowym bsl Anka Aksungur (wcześniej znanym jako Anka-2), którego pierwszy prototyp oblatano 20 marca 2019 (Oblot Anka Aksungur).

Nie jest jasne jak wygląda układ sterowania i naprowadzania na cel, dlatego w tej chwili nie można powiedzieć, iż bojowy Şimşek to klasyczna amunicja krążąca. Bsl tego typu w swojej pierwotnej formie celu powietrznego nie jest bowiem wyposażony w czujniki optoelektroniczne ani dwukierunkowe łącze wymiany danych, co umożliwiłoby krążenie przez dłuższy czas w poszukiwaniu obiektów do zaatakowania. Do precyzyjnego lotu wykorzystuje jedynie nawigację satelitarną i zliczeniową (GPS/INS).

Wydaje się zatem, iż zasada działania przypomina bardziej klasyczną amunicję kierowaną klasy powietrze-ziemia, która razi wcześniej wyznaczony cel. Ponadto, Şimşek charakteryzuje się dużo wyższą prędkością przelotową, niż amunicja krążąca, wynoszącą ok. 740 km/h (400 w.). Dlatego należy go traktować bardziej jako niskokosztowy pocisk manewrujący.

TAI/TUSAŞ ma ponadto pracować na modyfikacjami Şimşek, dzięki którym poprawione zostaną zdolności w zakresie ładunku użytecznego i manewrowości. Nie ma obecnie jawnych informacji o planach zamówień bojowych Şimşek przez ministerstwo obrony Turcji, które zakupiło wcześniej bbsl Anka-S. Samoloty tego typu są oferowane jednak na eksport, a pierwszym użytkownikiem poza Turcją będzie Tunezja. Nieoficjalnie, zainteresowanie bbsl Anka-S z bojowymi Şimşek wyraził Kazachstan (Dostawa tureckich bsl TAI Anka-S, Anka-S dla Tunezji).

Mimo, iż Şimşek raczej nie jest amunicją krążącą, to warto zauważyć, iż zaczyna powoli pojawiać się trend na świecie w zakresie przenoszenia mniejszych bezzałogowców przez większe. Należy tu wskazać amerykańskie GA-ASI Sparrowhawk na bbsl MQ-9 Reaper i ALTIUS-600 na bsl Kratos XQ-58A Valkyrie czy ujawniony niedawno w Chinach statek powietrzny pionowego startu i lądowania klasy VTUAV, przenoszący od czterech do dziewięciu niewielkich bsl (Bezzałogowy nosiciel amunicji krążącej z Chin, XQ-58A Valkyrie z bsl ALTIUS-600, General Atomics Sparrowhawk ujawniony).

Wideo: CNN Türk

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X