12 marca ujawniono, że Ministerstwo Obrony Tunezji złożyło zamówienie o wartości około 80 mln USD (309,14 mln zł) na dostawę 6 rozpoznawczo-uderzeniowych, bezzałogowych statków latających (bsl) Anka-S, produkowanych przez turecką państwową spółkę TAI (Turkish Aerospace Industries)/TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii).
Tunezja zamówiła trzy zestawy systemu, każdy składający się z dwóch bsl Anka-S i jednej stacji kontroli naziemnej / Zdjęcie: TAI/TUSAŞ
Tym samym Tunezja stanie się pierwszym eksportowym użytkownikiem tych bezzałogowych samolotów klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) (Oblot Anka Aksungur, 2019-03-23).
Zgodnie z dostępnymi informacjami postępowanie przetargowe zostało uruchomione w ubiegłym roku, a rywalizacja o tunezyjski kontrakt toczyła się pomiędzy dwoma tureckimi spółkami. Drugim oferentem była prywatna spółka Baykar Makina z rozpoznawczo-uderzeniowymi bsl Bayraktar TB2, które jak dotąd wyeksportowano do Kataru i na Ukrainę (Ukraina odebrała Bayraktar TB2, 2019-03-08).
25 grudnia 2019, podczas wizyty w Tunisie tureckiego prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana, zdecydowano ostatecznie o wyborze oferty TAI/TUSAŞ i rozpoczęto negocjacje dotyczące ceny i warunków dostawy. Umowa została sfinalizowana i podpisana w styczniu 2020, a nieoficjalnie turecki producent miał zaoferować możliwość uruchomienia linii produkcyjnej z montażem końcowym u jednego z tunezyjskich producentów lotniczych (AT-6C Wolverine dla Tunezji, 2020-02-28).
Opis
Anka-S jest zmodernizowanym wariantem bsl Anka-A, który został oblatany w 2010 i wszedł na uzbrojenie tureckich wojsk lotniczych (Türk Hava Kuvvetleri) w 2014. Rok wcześniej, 25 października 2013 ówczesny Podsekretariat ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) zamówił 10 bsl Anka-S wraz z 12 stacjami kontroli naziemnej za 290 mln USD (989 mln zł). Dostawy przewidziano w trzech fazach po dwa, cztery i kolejne cztery bsl. Pierwsze dwa przekazano w marcu 2017 i wyposażono w kamery termowizyjne StarFIRE 380-HDL, ale później mają zostać zastąpione przez Aselsan CATS. Kolejne dwa egzemplarze przekazano 9 kwietnia 2018. Ich ładowność wynosi 200 kg, dzięki czemu mogą przenosić osiem 70-mm pocisków Cirit lub cztery bomby kierowane MAM-L (Dostawa tureckich bsl TAI Anka-S, 2018-04-12).
W ostatnim czasie tureckie bsl Anka-S zostały wykorzystane w misjach bojowych nad Libią i Syrią. 25 lutego i 1 marca 2020 co najmniej dwa bsl zostały zestrzelone nad Syrią (władze w Damaszku twierdzą, że zestrzeliły także trzeci). Wśród sześciu łącznie zestrzelonych bsl są także Bayraktar TB2 (do tego czasu tureckie wojska lotnicze miały ich na wyposażeniu 46 egzemplarzy).
Według strony tureckiej, rozpoznawczo-uderzeniowe bsl miały zniszczyć nawet osiem syryjskich samobieżnych zestawów artyleryjsko-rakietowych Pancyr-S1. Jednak informacje te zdementowali Rosjanie, twierdząc, że w istocie utracono dwa z czterech zestawów, które znajdowały się w rejonie działań wojennych. Ponadto, tureckie nagrania pokazują jedynie próby ataku na trzy takie systemy, podczas gdy jeden z nich to w istocie zestaw należący do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zniszczony w Libii, na co wskazuje podwozie MAN SX45 8×8 (Serbia odbiera zestawy Pancyr-S1, 2020-02-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.