Przejdź do serwisu tematycznego

Tajwan: Pierwszy rodzimy okręt podwodny Hai Kun zwodowany

W stoczni tajwańskiej korporacji CSBC zwodowano pierwszy z ośmiu planowanych okrętów podwodnych nowej generacji typu Hai Kun w programie Indigenous Defense Submarine.

We wtorek, 27 lutego, portal branżowy Air Defense News poinformował w mediach społecznościowych i opublikował fotografie z wodowania w stoczni tajwańskiej korporacji CSBC w Kaohsiung w południowo-zachodniej części wyspy, pierwszego z ośmiu planowanych okrętów podwodnych nowej generacji typu Hai Kun w programie IDS (Indigenous Defense Submarine). Jednostka została ochrzczona 28 września 2023.

Zdjęcia: Air Defense News via Facebook

Jak czytamy w krótkiej informacji dołączonej do fotografii, okręt został wytoczony z hali montażowej i wprowadzony na dok pływający, który został następnie zatopiony, dzięki czemu jednostka znalazła się w wodzie, uzyskując pływalność.

Następnie został odholowany w rejon nadbrzeża, gdzie zostanie dokończony etap doposażeniowy (z informacji Air Defense News wynika, że brakuje m.in. peryskopu czy akumulatorów litowo-jonowych, a układ napędowy wymaga skonfigurowania). Po doposażeniu dopiero nastąpią próby portowe (Harbor Acceptance Tests, HAT) i następnie próby morskie (Sea Acceptance Tests, SAT) – wbrew wcześniejszym doniesieniom z 17 i 18 stycznia br., że próby HAT rozpoczęto.

Program IDS rozpoczęto formalnie 21 marca 2017. Budowę prototypowej jednostki rozpoczęto 24 listopada 2020, natomiast stępkę położono 16 listopada 2021. Zgodnie z umową, budowa prototypu miała potrwać 78 miesięcy, a dostawa ma nastąpić po 2025 (w 2021 przesunięto harmonogram budowy) (Budowa tajwańskiego okrętu podwodnego).

Okręt otrzymał nazwę Hai Kun (海鯤), od mitologicznej ryby wspomnianej w starożytnym chińskim tekście Zhuangzi, napisanym w Okresie Walczących Królestw przez filozofa Zhuangzi, która został opisana jako stworzenie o niespotykanym rozmiarze oraz numer SS-711.

W okresie od grudnia 2020 do lutego 2021 Stany Zjednoczone miały zatwierdzić sprzedaż do Tajwanu trzech kluczowych systemów na potrzeby programu: cyfrowych systemów sonarowych, zintegrowanych systemów zarządzania walką i systemów wyposażenia pomocniczego (peryskopów). Planowano też import okrętowych silników wysokoprężnych. Na uzbrojenie okrętów wejdą m.in. ciężkie torpedy Raytheon Mark 48 Mod. 6 AT (Advanced Technology), na zakup pierwszej partii których rząd w Tajpej otrzymał zgodę Departamentu Stanu USA, 20 maja 2020 oraz pociski przeciwokrętowe UGM-84L Harpoon Block II (Kolejne ciężkie torpedy dla Tajwanu).

W listopadzie 2021 agencja prasowa Reuters informowała, że Tajwan rekrutował inżynierów i emerytowanych oficerów marynarki podwodnej, którzy służyli na okrętach podwodnych z USA, Wielkiej Brytanii, Australii, Korei Południowej, Indii, Hiszpanii i Kanady do pracy nad programem i doradzania marynarce wojennej Republiki Chińskiej (Zhōnghuá Mínguó Hǎijūn).

Ponadto, rząd Wielkiej Brytanii miał przyznać licencje na eksport technologii i części do okrętów podwodnych o wartości około 167 mln GBP, co stanowi więcej niż łącznie przez sześć poprzednich lat inwestycji od 2017. Obecni i byli urzędnicy Wielkiej Brytanii ostrzegali przed publicznym ujawnianiem konkretnych informacji na temat wsparcia technicznego udzielonego Tajwanowi.

ROCS Hai-Kun (SS-711) ma wypierać ok. 2500-3000 ton przy długości kadłuba ok. 70 metrów i szerokości 8 metrów. Napęd diesel-elektryczny ma opierać się na technologii akumulatorów litowo-jonowych (zamiast systemu napędu niezależnego od powietrza atmosferycznego AIP) i pozwolić na zanurzenie 350-420 metrów.

Były dowódca tajwańskiej marynarki wojennej (Zhōnghuá Mínguó Hǎijūn), a wcześniej dowódca zespołu okrętów podwodnych, Huang Shu-kuang ujawnił całkowity koszt programu w czerwcu 2023: jest to 49,362 mld TWD (6,4 mld zł) na prototyp, ale 62% z nich, 30,7 mld TWD (3,9 mld zł), wydano na inwestycje związane z infrastrukturą i technologiami (rozbudowę stoczni, zakup sprzętu i technologii), a 5% z nich przeznaczono na zakup.

Flota podwodna Zhōnghuá Mínguó Hǎijūn składa się obecnie z czterech okrętów podwodnych. Dwa reprezentują typ Chien Lung: ROCS Hai Hu (SS-794) i Hai Lung (SS-793). Zostały zbudowane w Królestwie Niderlandów i dostarczone w latach 1987-1988 jako zmodyfikowany typ Zwaardvis, w oparciu o amerykański typ Barbel.

Pozostała para to jednostki szkolne typu Hai Shih (eks-amerykański typ Tench): Hai Shih (SS-791), czyli eks-USS Cutlass (SS-478) i Hai Pao (SS-792), czyli eks-USS Tusk (SS-426; zmodernizowany podtyp Balao). Zostały odkupione od USA w 1973 i pozostają najstarszymi okrętami podwodnymi w aktywnej służbie na świecie (w służbie US Navy były od 1946-1947).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X