28 października Komenda Główna Straży Granicznej (KGSG) poinformowała o odbiorze 49 lekkich motocykli terenowych Honda CRF250 Rally, które zakupiono za równowartość ponad 1,5 mln zł brutto. Pojazdy wkrótce trafią do oddziałów SG: Nadbużańskiego – 20 motocykli, Bieszczadzkiego –13, Podlaskiego – 10 i Warmińsko-Mazurskiego – 6. Zakup pojazdów sfinansowany został z Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020 (Nowe samoloty SG już w Polsce, 2020-10-16).

Nowe 49 motocykli terenowych dołączy do floty Straży Granicznej liczącej obecnie 379 jednośladów, takich jak Honda XL 700VA, Kawasaki ZR 750L, Kawasaki Versys 1000, Rieju MRX 125 ENDURO/OFFROAD, Honda CRF250L czy KTM 400 LC 4-E. / Zdjęcie: Nadbużański Oddział Straży Granicznej

Nowe 49 motocykli terenowych dołączy do floty Straży Granicznej liczącej obecnie 379 jednośladów, takich jak Honda XL 700VA, Kawasaki ZR 750L, Kawasaki Versys 1000, Rieju MRX 125 ENDURO/OFFROAD, Honda CRF250L czy KTM 400 LC 4-E. / Zdjęcie: Nadbużański Oddział Straży Granicznej

KGSG zamierzała zakupić maksymalnie 50 dwumiejscowych motocykli do poruszania się w warunkach szosowo-terenowych (kategoria L3e), w tym 40 w ramach zamówienia podstawowego i 10 w ramach opcji w przetargu rozpoczętym 19 marca br. Oferta spółki SOKÓŁ Lubelskie Centrum Motocyklowe została wybrana 29 maja br. jako najkorzystniejsza w postępowaniu przetargowym z Jastkowa i wyniosła 1,280 mln zł brutto za 40 sztuk lub 1,6 mln zł za 50 (kontroferta dotyczyła modelu Kawasaki KLX230 za 1,195 mln zł brutto za 40 albo 1,494 mln zł brutto za 50 – ta jednak otrzymała mniej punktów). W ramach umowy, do obsługi technicznej motocykli zostali również przeszkoleni mechanicy z SG. Warto zauważyć, że motocykle miały zostać dostarczone do 21 sierpnia 2020. 

Honda CRF 250 Rally będą wykorzystywane do patrolowania trudno dostępnych terenów przygranicznych. Innowacyjne rozwiązania techniczne gwarantują wyjątkową stabilność i precyzję podczas szybkiego pokonywania trudnych, nierównych zakrętów. Motocykle wyposażono w system HRC Launch Control, który zapewnia najlepszy start w każdych warunkach. Przycisk zmiany map zapłonu EMSB (Engine Mode Select Button) umożliwia wybór jednego z trzech trybów i dostosowanie charakterystyki silnika do nawierzchni, po której porusza się motocykl. 

Tryb pierwszy zapewnia równowagę między mocą a momentem obrotowym – odpowiednią dla większości panujących warunków. Tryb drugi wygładza krzywą mocy i momentu obrotowego, zapewniając lepszą przyczepność tylnego koła na śliskich lub błotnistych nawierzchniach, a tryb trzecu włącza agresywną mapę przydatną podczas jazdy po głębokim piasku. Dzięki temu motocykl będzie się sprawdzał w trudnych terenach – lasach, łąkach itp. 

Motocykle wyposażone są m.in.w jednocylindrowy silnik o pojemności 250 cm3, o mocy 18,2 kW (24,8 KM), 6-stopniową skrzynię biegów, 21-calowe koła przednie i 18-calowe tylne, hamulce tarczowe na przednie i tylne koła, wyposażone w ABS. Dzięki tym parametrom technicznym funkcjonariusze SG będą mogli szybko i bezpiecznie przemieszczać się podczas patroli trudnego terenu (Elektromotocykle dla specnazu, 2018-02-26).