21 listopada br. Komenda Główna Straży Granicznej (KGSG) poinformowała o odbiorze partii 28 z 60 zamówionych samochodów terenowych Jeep Wrangler Sahara, przeznaczonych do patrolowania trudnych terenów nadgranicznych.

Jeep Wrangler w wersji Sahara wyposażono w silniki benzynowe o pojemności 2,0 litra Turbo GME, mocy 272 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, sprzężone z 8-stopniową skrzynią biegów ZF

Jeep Wrangler w wersji Sahara wyposażono w silniki benzynowe o pojemności 2,0 litra Turbo GME, mocy 272 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, sprzężone z 8-stopniową skrzynią biegów ZF

Łączny koszt ich zakupu to 14 442 660 zł brutto. Cena jednostkowa samochodów to 241 tys. zł brutto. Zakup pojazdów sfinansowany został z Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020. Kolejne 32 samochody zostaną odebrane w grudniu br. (Straż Graniczna odbiera L 410 UVP E-20, 2020-11-07).

Pojazdy zostały odebrane w bieżącym tygodniu. Po zarejestrowaniu, trafią do czterech oddziałów Straży Granicznej: Podlaskiego Oddziału SG (13 samochodów), Warmińsko-Mazurskiego (10), Nadbużańskiego (4) i Karpackiego (1) (Straż Graniczna otrzymała nowe motocykle, 2020-10-29).

Samochody wyposażone są także m.in. w pełne oświetlenie LED, tempomat, czujniki parkowania i kamerę cofania, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, dotykowy wyświetlacz multimedialny 8,4” z nawigacją kompatybilną z Android Auto oraz Apple Carplay, a także w wyciągarkę z zestawem zbloczy do samodzielnego wydobywania się z trudnego terenu / Zdjęcia: Komenda Główna Straży Granicznej

Samochody wyposażone są także m.in. w pełne oświetlenie LED, tempomat, czujniki parkowania i kamerę cofania, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, dotykowy wyświetlacz multimedialny 8,4” z nawigacją kompatybilną z Android Auto oraz Apple Carplay, a także w wyciągarkę z zestawem zbloczy do samodzielnego wydobywania się z trudnego terenu / Zdjęcia: Komenda Główna Straży Granicznej

KGSG poszukiwała dostawcy 50 samochodów terenowych w układzie napędowym 4×4 z opcją na 10 kolejnych. Postępowanie procedurą otwartą ogłoszono 1 kwietnia br. Wymagano m.in. prześwitu pod przednią osią co najmniej 21 cm, głębokości brodzenia co najmniej 60 cm, kątu natarcia co najmniej niż 31 st., zejścia – co najmniej 26 st., rampowego – co najmniej 25 st. Kryteriami wyboru oferty były cena (50%), moc silnika (15%), skrzynia biegów automatyczna (10%), prześwit pod osią przednią (5%), kąt natarcia (5%), kąt zejścia (5%), kąt rampowy (5%) i głębokość brodzenia (5%). Oferty można było składać do 5 maja. Do tego terminu wpłynęły dwie: spółki Fix Forum Lider z Motycza (14 442 660 zł brutto) i Grupy PGD z Krakowa (15 000 000 zł brutto). 29 czerwca wybrano ofertę tańszą. Termin realizacji zamówienia minie 15 grudnia.

Opis
Jeep Wrangler w wersji Sahara w przedłużonej odmianie Unlimited ze sztywnym dachem to czwarta generacja tego modelu. System napędu 4×4 Command-Trac oferuje cztery tryby pracy (plus tryb Neutral). Na asfalcie układ pracuje w trybie 2WD, przekazując całą moc na tylną oś.

/ Film:  Straż Graniczna

Samochody mają certyfikat TrailRated, co oznacza, że zaliczyły szereg wymagających testów sprawdzających ich możliwości w ciężkich warunkach topograficznych. Jeepy sprawdzą się w służbie do patrolowania trudno dostępnych, również górzystych terenów przygranicznych. Pojazdy charakteryzują się stabilnością i precyzję podczas szybkiego pokonywania nierównych zakrętów na bezdrożach oraz podczas pokonywania wzniesień i przeszkód terenowych. Innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowane w zakupionych Jeepach wspomagają oraz informują kierowcę o aktualnych parametrach pojazdu i pokonywanego terenu. Zestaw wskaźników terenowych Off Road Pages monitoruje w trakcie jazdy m.in. kąty wychyleń i parametry podzespołów.