12 lutego amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na sprzedaż silników wysokoprężnych MT883 wraz z układem transmisyjnym NPPLT dla izraelskich transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty z rodziny Namer. Maksymalna, szacowana wartość kontraktu to 238 mln USD (912,2 mln zł).

Nowe, mocniejsze jednostki napędowe trafią prawdopodobnie zarówno na wyposażenie produkowanych od 2008 transporterów opancerzonych, jak i testowanych obecnie bojowych wozów piechoty z rodziny Namer. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Izraela

Nowe, mocniejsze jednostki napędowe trafią prawdopodobnie zarówno na wyposażenie produkowanych od 2008 transporterów opancerzonych, jak i testowanych obecnie bojowych wozów piechoty z rodziny Namer. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Izraela

Izraelski rząd wnioskował o sprzedaż 240 silników w konfiguracji ciężkiej i 30 w konfiguracji lekkiej o mocy 1500 KM. Dodatkowo, kontrakt może objąć 179 zestawów systemu monitorowania i diagnostyki (CDS), a także pakiet logistyczny obejmujący narzędzia do konserwacji i testów, dokumentację techniczną, katalogi części zamiennych oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu.

Głównym wykonawcą ma być spółka MTU America z Novi w stanie Michigan, będąca przedstawicielem Rolls Royce Power Systems w Ameryce Północnej. Niewykluczone, że zamawiający zechce zakupić powyższy pakiet w ramach procedury bezzwrotnego kredytu FMF (Foreign Military Financing). Brak jest jakichkolwiek informacji dotyczących ewentualnego transferu technologii.

Analiza
Nowe jednostki napędowe wraz z układami transmisyjnymi będą zastępować silniki wysokoprężne Continental AVDS-1790-9AR o mocy 1200 KM, które stosowane są także w czołgach Merkawa Mk 3. Z kolei MT883, wraz z hydromechaniczną przekładnią automatyczną Renk HSWL 295TM, napędzają najnowsze Merkawa Mk 4 (IDF zamawia KTO Eitan, 2018-03-13). Silniki trafią zapewne zarówno do transporterów opancerzonych i bojowych wozów piechoty z rodziny Namer. Te pierwsze są produkowane od 2008. Z kolei wariant bwp został zaprezentowany 31 lipca 2017 i przechodzi testy odbiorcze (Testy Spike na bwp Namer, 2018-12-18).

Do 2027 roku ma być dostarczonych łącznie 531 wozów Namer w różnych wariantach. Obecnie służy ich około 120 jako transportery opancerzone. Podstawowe uzbrojenie transportera stanowią zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Samson, wyposażony w 12,7-mm wkm M2 Browning i 40-mm granatnik automatyczny Mk 19, a także 7,62-mm ukm UKM FN MAG i 60-mm moździerz. Bwp został wyposażony w przeciwpancerne pociski kierowane Spike MR/LR i 30-mm armatę automatyczną Orbital ATK Mk44 Bushmaster II, osadzone na bezzałogowej wieży.