W środę, 7 maja 2025, urząd zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) Ministerstwa Obrony Królestwa Szwecji poinformował, że zawarł umowę o wartości około 1,3 mld SEK (509,15 mln zł) z rodzimą spółką Saab Defence and Security na dostawę drugiej partii nowych lekkich torped Torped 47 (aka. SLWT – Saab’s Lightweight Torpedo). Dostawy rozpoczną się w 2026.
Zdjęcia: Saab Defence and Security
Zamówienie Torped 47 wpisuje się w długofalowe prace nad modernizacją i wzmocnieniem zdolności szwedzkich sił zbrojnych do walki z okrętami podwodnymi. Jest to zaawansowany system, dostosowany do naszych wyjątkowych warunków operacyjnych w rejonie Morza Bałtyckiego – powiedział Roger Lundkvist, szef podwodnych systemów uzbrojenia w FMV.
Jesteśmy dumni, że możemy nadal wspierać Szwecję w jej wysiłkach na rzecz modernizacji podwodnych systemów uzbrojenia w celu ochrony regionu Morza Bałtyckiego. Ten najnowocześniejszy system zapewnia szwedzkim siłom zbrojnym zwiększone możliwości, w tym torpedy, części zamienne, systemy szkoleniowe i wsparcie techniczne — powiedział Mats Wicksell, szef obszaru biznesowego Saab Kockums.
System torpedowy Torped 47 wszedł na uzbrojenie szwedzkiej marynarki wojennej w 2022, a następnie fińskiej w 2023, po serii testów realizowanych od 2020, jako następca systemu Torped 45. Pełną gotowość operacyjną w szwedzkiej marynarce wojennej ogłoszono w 2024. Z kolei 25 marca br. informowano o przeprowadzeniu testu nowej lekkiej torpedy w roli uzbrojenia dla kutra desantowo-szturmowego Stridsbåt 90 H(alv), czyli CB90.
Ale uzbrojenie w nie okrętów podwodnych i nawodnych to nie wszystko. FMV i Saab pracują nad integracją systemu ze śmigłowcami.
Naszą misją jest dostarczanie odpowiedniego wyposażenia do Sił Zbrojnych, we właściwym czasie i z odpowiednią jakością. Tym rozkazem przyczyniamy się do silniejszej szwedzkiej obrony – dodał Roger Lundkvist, szef podwodnych systemów uzbrojenia w FMV.
Opracowana w 2015 torpeda SLWT ma długość 2850 mm, kaliber 400 mm, masę około 340 kg i rozwija prędkość co najmniej 35 w. dzięki silnikowi elektrycznemu, zasilanemu akumulatorem LiFePO4 zaprojektowanym na co najmniej 100 doładowań oraz pędnikowi strumieniowemu. Wraz z galwanicznym (miedzianym) przewodem łączności (później także światłowodem), zapewnia to zasięg co najmniej 20 km (wymóg FMV dotyczył 50 km). Torpeda wyszukuje cele za pomocą cyfrowego czujnika aktywno-pasywnego MS4 (z możliwością naprowadzania RF). Przenosi około 50-kilogramową głowicę bojową: wielokierunkową z małowrażliwym materiałem wybuchowym PBX.
Została zaprojektowana z uwzględnieniem szczególnej topografii dna Morza Bałtyckiego i wyjątkowo małej średniej głębokości tego akwenu, która wynosi jedynie 55 metrów.