Przejdź do serwisu tematycznego

Rusza integracja AARGM-ER z F-35

Departament Obrony USA zlecił spółce Lockheed Martin integrację pocisków przeciwradiolokacyjnych Northrop Grumman AGM-88G AARGM-ER z rodziną samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II.

W piątek, 12 stycznia, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 97 357 812 USD (386,01 mln zł) na rozpoczęcie prac integracyjnych pocisków przeciwradiolokacyjnych o wydłużonym zasięgu Northrop Grumman AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) z rodziną samolotów wielozadaniowych F-35A/B/C Lightning II.

AGM-88G AARGM-ER w komorze uzbrojenia F-35A Lightning II / Zdjęcie: Northrop Grumman

Umowa, z terminem do marca 2026, będzie realizowana dla rodzimych wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), a więc samolotów F-35A, Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), a więc F-35B i F-35C, marynarki wojennej (US Navy), a więc F-35C, a także odbiorców w ramach programu FMS (Foreign Military Sales) i jednocześnie partnerów programu F-35 JSF – Australii, Kanady, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Włoch, Danii i Królestwa Niderlandów oraz innych użytkowników dla samolotów z 17. partii produkcyjnej (z tej partii będą m.in. polskie egzemplarze).

Co ciekawe, dotychczas do ujawnionych, przyszłych użytkowników eksportowych pocisków AARGM-ER wymieniano Australię oraz Finlandię.

Dotychczas, pociski AGM-88G AARGM-ER zostały zintegrowane z pokładowymi samolotami wielozadaniowymi F/A-18E/F Super Hornet i samolotami walki radioelektronicznej i przełamywania obrony powietrznej EA-18G Growler. Próby w locie miały miejsce w 20212022.

25 września 2023 spółka Northrop Grumman informowała, że została wskazana przez USAF jako dostawca nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla F-35A o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon). Broń ma bazować na konstrukcji AGM-88G AARGM-ER (Northrop Grumman zbuduje pocisk przeciwradiolokacyjny SiAW). Zasadniczo, AARGM-ER został pierwotnie opracowany dla samolotów pokładowych F-35C, na zlecenie US Navy, a w dalszej kolejności dla Super Hornet/Growler, jednak jak widać prace integracyjne przebiegają na odwrót.

AARGM-ER ma służyć podczas operacji przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Suppression of Enemy Air Defences, SEAD), zdolny do rażenia zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, wyrzutni pocisków balistycznych i manewrujących, systemów zakłócania sygnału GPS i systemów antysatelitarnych w środowisku o silnym nasyceniu tymi środkami przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD).

AGM-88G AARGM-ER, w porównaniu z bazowym AGM-88E AARGM otrzymał nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg wzrósł dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km, podobnie jak jego prędkość maksymalna.

Pociski są produkowane z nowym zespołem napędowym i ulepszoną głowicą bojową, w oparciu o nowo wyprodukowane układy naprowadzania złożone z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego. Odbywa się to inaczej, niż w przypadku AGM-88E AARGM, gdzie układ napędowy i głowica bojowa pochodzą ze zmagazynowanych pocisków poprzedniej generacji AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile).

W styczniu 2018 US Navy udzieliła zamówienia Northrop Grumman na rozwój AARGM-ER. 18 marca 2019 USAF ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD (619,3 mln zł). Mniej więcej w tym samym czasie US Navy udzieliła zamówienia w wysokości 323 mln USD (1,22 mld zł) na dalszy rozwój. Fundusze na te prace przewidziano do 2020.

W lipcu 2019 Departament Obrony przyznał kontrakt o wartości 34,7 mln (131,83 mln zł) spółce Lockheed Martin na rozpoczęcie prac modyfikujących wewnętrznych komór uzbrojenia F-35 do przenoszenia AARGM-ER. Prace, obejmujące wzmocnienie wręg kadłubowych, zakończyły się do lipca 2022. Prace projektowe i integracyjne nadzoruje biuro programowe PMA-242 (Direct and Time Sensitive Strike) Departamentu Obrony.

Na koniec warto dodać, że we wrześniu 2018 Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało się na wysłanie do rządu USA wniosku o możliwość rozpoczęcia procedury FMS (Foreign Military Sales) na zakup pocisków AGM-88E AARGM, a także wersji AARGM-ER. Pociski miałyby trafić na uzbrojenie samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb (AGM-88E AARGM dla polskich F-16).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X