Przejdź do serwisu tematycznego

Northrop Grumman zbuduje pocisk przeciwradiolokacyjny SiAW

Spółka Northrop Grumman została wskazana przez amerykańskie wojska lotnicze USAF jako dostawca nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla samolotów F-35A Lightning II o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon).

W poniedziałek, 25 września, amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że została wskazana przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) jako dostawca nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon). Spółka otrzymała umowę o wartości około 705 mln USD (3,1 mld zł). Zapytanie o informację (RFI) w tej sprawie zostało opublikowane 9 stycznia 2020 (Przeciwradiolokacyjny SiAW).

Grafika: Northrop Grumman

SiAW ma bazować na zmodyfikowanej strukturze pocisku przeciwradiolokacyjnego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range), który został opracowany przez spółkę Northrop Grumman dla samolotów pokładowych F-35C, na zlecenie Marynarki Wojennej (US Navy). Obecnie pociski te przechodzą program testowy (na zakup AARGM-ER zdecydowała się dotąd tylko Australia, a wcześniej zainteresowanie wyrażała Polska). SiAW, w porównaniu z AGM-88G AARGM-ER, ma dysponować inną głowicą bojową i zapalnikiem (Drugi test pocisku AGM-88G AARGM-ER).

Zgodnie z poniedziałkową umową, w ramach II fazy programu, w ciągu najbliższych 36 miesięcy Northrop Grumman będzie dalej rozwijać system rakietowy, przeprowadzać integrację z platformą i finalizować program testów w locie w celu szybkiego prototypowania w ramach przygotowań do wdrożenia do służby. Prace zostaną wykonane w zakładzie spółki w Northridge w Kalifornii i zakładzie produkcyjnym, gdzie w przyszłości będzie odbywać się produkcja seryjna, w Allegany Ballistics Laboratory w Zachodniej Wirginii.

Susan Bruce, wiceprezes działu Advanced Weapons w Northrop Grumman powiedziała:

SiAW od Northrop Grumman zaspokaja potrzeby Sił Powietrznych dotyczące pierwszego programu pozyskiwania i rozwoju “broni cyfrowej”. Dzięki naszym doświadczonym możliwościom inżynierii cyfrowej ten pocisk nowej generacji stanowi elastyczny i niedrogi sposób dla Departamentu Obrony na zakup i modernizację uzbrojenia tej klasy.

W ramach II fazy programu SiAW, USAF zakładają ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej systemu do 2026. Faza ta składa się z etapu 2.1, obejmujące testy w locie na uwięzi oraz etapu 2.2 z trzema dodatkowymi testami w locie wraz z odpaleniem oraz dostarczeniem prototypowych pocisków SiAW i zasobów testowych.

AGM-88G AARGM-ER w komorze uzbrojenia F-35A Lightning II / Zdjęcie: Northrop Grumman

SiAW będzie wykorzystywany bojowo podczas operacji przełamywania obrony powietrznej przeciwnika (Suppression of Enemy Air Defences, SEAD), a więc zdolny do rażenia zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, wyrzutni pocisków balistycznych i manewrujących, systemów zakłócania sygnału GPS i systemów antysatelitarnych w środowisku o silnym nasyceniu tymi środkami przeciwnika (anti-access/area-denial, A2/AD).

AGM-88G AARGM-ER, na którym ma bazować SiAW, w porównaniu z bazowym AGM-88E AARGM otrzymał nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg wzrósł dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km, podobnie jak jego prędkość maksymalna.

W styczniu 2018 US Navy udzieliła zamówienia Northrop Grumman na rozwój AARGM-ER, który miał być przenoszony nie tylko przez F-35C, ale także przez F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Growler. 18 marca 2019 USAF ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD (619,3 mln zł). Mniej więcej w tym samym czasie US Navy udzieliła zamówienia w wysokości 323 mln USD (1,22 mld zł) na dalszy rozwój. Fundusze na te prace przewidziano do 2020.

W lipcu 2019 Departament Obrony przyznał kontrakt o wartości 34,7 mln (131,83 mln zł) spółce Lockheed Martin na rozpoczęcie prac modyfikujących wewnętrznych komór uzbrojenia F-35 do przenoszenia AARGM-ER. Prace, obejmujące wzmocnienie wręg kadłubowych, zakończyły się do lipca 2022. Prace projektowe i integracyjne nadzoruje biuro programowe PMA-242 (Direct and Time Sensitive Strike) Departamentu Obrony.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X