Przejdź do serwisu tematycznego

Drugi test pocisku AGM-88G AARGM-ER

Spółka Northrop Grumman i amerykańska marynarka wojenna przeprowadziły drugi udany test odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER.

7 lutego br. amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała, że wspólnie z marynarką wojenną (US Navy) przeprowadziły drugi udany test odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile-Extended Range) – pierwsza próba miała miejsce 19 lipca 2021 (Pierwsze odpalenie AGM-88G AARGM-ER).

Spółka Northrop Grumman i amerykańska marynarka wojenna przeprowadziły drugi udany test odpalenia z samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet rakietowego pocisku przeciwradarowego o wydłużonym zasięgu AGM-88G AARGM-ER / Zdjęcie: Northrop Grumman/US Navy

Najnowsza próba została zrealizowana nad poligonem morskim Point Mugu na Oceanie Spokojnym u wybrzeży południowej Kalifornii 21 stycznia br. z udziałem testowego, dwumiejscowego samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet. Pocisk wykonał poprawnie lot z profilem o rozszerzonym zasięgu, skutecznie rażąc lądowy cel imitujący stację radiolokacyjną/emiter fal radiowych umieszczony na poligonie na wyspie San Nicholas (Pocisk przeciwradiolokacyjny Roketsan Akbaba).

Komandor Alex Count Dutko z biura programowego PMA-242 (Navy Program Manager for Direct Time Sensitive Strike), powiedział:

Ten drugi test w locie potwierdził zdolność AARGM-ER do wykrywania, identyfikacji, lokalizowania i rażenia naziemnego systemu radaru obrony powietrznej w rozszerzonym zasięgu. Dzięki wyjątkowym wysiłkom naszego rządu i zespołu przemysłowego jesteśmy o krok bliżej do zapewnienia zdolności do rażenia najbardziej zaawansowanych systemów obrony powietrznej przeciwnika bez narażania naszych żołnierzy na niebezpieczeństwo.

Mary Petryszyn, wiceprezes i prezes działu Northrop Grumman Defense Systems, dodała:

AARGM-ER zapewni marynarce wojennej USA możliwość wyprzedzania ewoluujących zagrożeń. Ten test w locie wykazał ponadto krytyczną zdolność AARGM-ER do precyzyjnego rażenia zagrożeń na dalekich dystansach, jednocześnie umożliwiając załodze samolotu pozostawanie w bezpiecznej odległości.

Od czasu wydania zgody (Milestone C) przez Departamentu Obrony USA we wrześniu 2021 na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (LRIP, Low-Rate Initial Production), Northrop Grumman kontynuuje kierowanie nad pracami wdrożeniowymi systemu uzbrojenia, którego wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w roku fiskalnym 2023. W grudniu 2021 spółka otrzymała środki finansowe w wysokości 45,6 mln USD na produkcję drugiej partii małoseryjnej pocisków AGM-88G AARGM-ER.

Docelowo, pociski AGM-88G AARGM-ER zostaną zintegrowane z samolotami US Navy (F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler i F-35C Lightning II), USAF (F-35A) i USMC (F-35B i F-35C). Pociski są produkowane z nowym zespołem napędowym i ulepszoną głowicą bojową, w oparciu o nowo wyprodukowane układy naprowadzania złożone z pasywnego odbiornika sygnałów radarowych, systemu nawigacji satelitarnej i zliczeniowej oraz radaru milimetrowego. Odbywa się to inaczej, niż w przypadku bazowych AGM-88E AARGM, gdzie układ napędowy i głowica bojowa pochodzą ze zmagazynowanych pocisków poprzedniej generacji AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) (Tysięczny AGM-86E AARGM).

US Navy zleciła rozpoczęcie prac nad AARGM-ER w 2016, ale wstępne prace badawczo-rozwojowe ze środków własnych spółka Orbital ATK (obecnie wchodząca w skład Northrop Grumman jako dział Innovation Systems), rozpoczęła jeszcze w 2015. We wrześniu 2016 zaprezentowano koncepcję i makietę pocisku, który miał otrzymać nowy płatowiec o średnicy 290 mm i silnik strumieniowy z poddźwiękową komorą spalania (ramjet), dzięki któremu zasięg miał wzrosnąć dwukrotnie ze 110 do około 220-250 km. Wzrosnąć miała także prędkość maksymalna.

W 2018 i 2019 US Navy udzieliła zamówień na dalsze prace badawczo-rozwojowe. W 2018 Northrop Grumman badał także koncepcję integracji pocisków AGM-88E AARGM i AGM-88G AARGM-ER z naziemnymi wyrzutniami kontenerowymi, które mogłyby zostać rozmieszczone w kontenerach standardowych ISO. Koncepcja nosiła nazwę AReS (Advanced Reactive Strike Missile).

Co ciekawe, 18 marca 2019 amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) ogłosiły rozpoczęcie współpracy z US Navy w zakresie dostosowania AARGM-ER do F-35A, publikując projekt budżetu na rok fiskalny 2020, wydzielając na to 163 mln USD. W lipcu tego samego roku Lockheed Martin otrzymał zlecenie na modyfikacje wewnętrznych komór uzbrojenia F-35A (wzmocnienie wręg kadłubowych) z terminem realizacji do lipca 2022. W styczniu 2020 USAF opublikowały zapytanie o informację w sprawie nowego pocisku przeciwradiolokacyjnego dla F-35A o kryptonimie SiAW (Stand-in Attack Weapon). Ma to być broń oparta o zmodyfikowany AARGM-ER – różne mają być głowice bojowe i zapalniki (Przeciwradiolokacyjny SiAW).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Rosja: K-564 Archangielsk rozpoczął próby morskie

Rosyjską stocznię OAO PO Siewmasz w Siewierodwinsku po raz pierwszy opuścił wielozadaniowy okręt podwodny K-564 Archangielsk zmodernizowanego projektu 885M Jasień-M o napędzie jądrowym. Jednostka…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X