11 maja br. rzecznik prasowy greckich wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) poinformował w mediach społecznościowych, że do kraju z Włoch przyleciały pierwsze dwa z 10 zamówionych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346B Silver Hawks (Greckie plany modernizacyjne zatwierdzone: Leopardy, Lynxy i F-35).
Zdjęcie: zrzut ekranu via Elliniki Polemiki Aeroporia, Twitter
Dostawa została poprzedzona przeszkoleniem we Włoszech i Izraelu 6 greckich pilotów-instruktorów i 20 techników obsługi naziemnej. Nowe samoloty zastąpią mniej niż 10 jeszcze użytkowanych przestarzałych North American T-2E Buckeye (z 40 pierwotnie zakupionych w standardzie T-2C). Awionika wariantu M-346B bazuje na izraelskim M-346 Lavi, co nie jest przypadkowe.
18 kwietnia 2021 izraelska spółka Elbit Systems informowała o zawarciu umowy o wartości około 1,375 mld EUR (6,26 mld zł) z ministerstwem obrony Grecji na budowę Międzynarodowego Centrum Szkolenia Lotniczego wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) w greckiej bazie lotniczej Kalamata w regionie Peloponez (gdzie mieści się dowództwo 120. Skrzydła Szkolnego EPA) oraz dostawę 10 fabrycznie nowych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master. Była to zasadnicza część izraelsko-greckiego porozumienia w tej sprawie z 5 stycznia 2021. Centrum zapewni do ponad 3500 godzin rocznie nalotu na M-346B.
The first 2 new 🇬🇷training Aircraft M-346 landed. New era!!! WELCOME#Hellenic_MOD #HNDGS pic.twitter.com/eVHuAFr07Z
— Hellenic Air Force (@HAFspokesperson) May 11, 2023
W ramach 22-letniej umowy izraelska spółka ma zapewnić także wsparcie techniczne z modernizacją samolotów szkolenia podstawowego: 25 T-6A i 20 T-6A NTA Texan II, dostarczy nowoczesne symulatory lotu FMS (Full Mission Simulators) i FTD (Flight Training Devices) oraz naziemne system szkoleniowy GBTS (Ground-Based Training Stations), system dowodzenia i kontroli, programy szkolenia EVA (Embedded Virtual Avionics) i wsparcie logistyczne.
🇬🇷🇮🇹 Πριν μια ώρα τα πρώτα αεροσκάφη Μ-346 απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο Varese Venegono της Ιταλίας και ξεκίνησαν το ταξίδι τους για την Ελλάδα.
Προορισμός, η Αεροπορική Βάση Καλαμάτας.
Φωτογραφία από τον φίλο Vita_da_spotter. pic.twitter.com/3UACI61Q5D
— Γρηγόρης Π. (@grigoris_p05) May 11, 2023
Pierwszy grecki egzemplarz o nr taktycznym 250 i nr seryjnym CSX55277 został oblatany 21 stycznia br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono w północnych Włoszech. 3 kwietnia nastąpił z kolei pierwszy lot z nałożonymi barwami greckich wojsk lotniczych. Z końcem kwietnia w powietrze wzbił się po raz pierwszy drugi egzemplarz o nr taktycznym 251.
Recently a Leonardo M-346 for the Greek Air Force took flight for the first time in Greek markings in Italy, this is one of 10 units which eventually will be in service. For now they seem to be strictly used for training purposes so don’t expect any armaments to be seen on them. pic.twitter.com/KsnX8zpa9h
— A-129 Mangusta (@NichoConcu) April 5, 2023
Samoloty szkolenia zaawansowanego M-346B Silver Hawks wraz ze zmodernizowanymi samolotami szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II będą przygotowywać greckich pilotów do obsługi 84 obecnie modernizowanych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 50/52/52+/52+ Advanced do standardu F-16V (równoważnego dla nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70), 24 francuskich Dassault Rafale DG/EG (w standardzie F3-R), a w przyszłości także 18-24 amerykańskich Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Izrael pozostaje największym użytkownikiem M-346 z 30 posiadanymi samolotami, natomiast Włochy użytkują 18 T-346A (poza tym 4 kolejne znajdują się w Międzynarodowym Ośrodku Szkoleniowym IFTS [International Flight Training School] w bazie lotniczej Galatini). Na trzecim miejscu plasuje się Polska z 16 M-346 Bielik oraz Singapur z 12 samolotami (które jednak stacjonują na co dzień we francuskiej 120. bazie lotniczej Cazaux). Poza tym 3 z 6 egzemplarzy odebrał Katar. Powyższa lista wkrótce ulegnie zmianie, gdyż 15 M-346 Master zamówił Azerbejdżan, natomiast 24 egzemplarze Egipt. Poza tym 12 szkolno-bojowych M-346FA (z opcją na 12 kolejnych) zamówiła Nigeria, natomiast 4 M-346Fs 2 M-346DR/FT – Turkmenistan.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.