11 marca lokalny blog Africa Intelligence, a za nim African Military Blog poinformowały, że wojska lotnicze Nigerii wkrótce staną się użytkownikiem 24 samolotów szkolno-bojowych Leonardo M-346LFFA. Dostawa co najmniej pierwszych sześciu egzemplarzy miałaby nastąpić jeszcze w tym roku, przed rozpoczęciem trzeciego kwartału. Docelowo samoloty te miałyby zastąpić 13 szkolno-bojowych Dassault/Dornier Alpha Jet, które są w służbie od 1977 roku. Jednak według informacji Redakcji Magazynu MILMAG, jakie otrzymała od producenta, nie jest to do końca informacja prawdziwa (Oblot M-346LFFA, 2020-07-21).
Maksymalna masa startowa M-346LFFA wyniesie 9700 kg, dzięki czemu samolot będzie zdolny do prowadzenia patroli bojowych z pełnym obciążeniem uzbrojenia przez 2 godziny 40 minut na dystansie do 185 km od bazy macierzystej. W przypadku operacji rozpoznawczych, z dwoma dodatkowymi zbiornikami paliwa, zasobnikiem rozpoznawczym i dwiema rakietami powietrze-powietrze do samoobrony, zasięg wzrośnie do 890 km, przy czym w obu przypadkach jest możliwe przeprowadzenie tankowania w powietrzu, celem dalszego zwiększenia zasięgu i długotrwałości lotu / Zdjęcie: Leonardo
Jak podawały źródła afrykańskie, rząd nigeryjski rzadko komentuje zakupy sprzętu wojskowego oraz uzbrojenia i nie potwierdził tych rewelacji, podobnie jak włoska spółka Leonardo, mimo że promowała swoją konstrukcję w regionie.
W informacji jaką otrzymaliśmy od przedstawiciela Leonardo, na zapytanie o nigeryjskie zamówienie, czytamy: Nigeria, jak wielu innych klientów poszukuje samolotów, ale nie ma jeszcze ani zamówień ani jakiejkolwiek decyzji.
Jeśli jednak Nigeria złożyłaby zamówienie w przyszłości na M-346LFFA, to będą one mogły służyć do realizacji szkolenia zaawansowanego pilotów na nowych lekkich samolotach wielozadaniowych Chengdu/PAC JF-17 Thunder Block II. Na początku 2018 pojawiły się informacje o zamówieniu na trzy egzemplarze za kwotę 13,1 mld NGN (131,84 mln zł). Docelowo, planowany jest zakup 35-40 egzemplarzy. Dostawy zamówionej trójki miały zostać zrealizowane do listopada 2020, ale ze względu na światowy kryzys pandemiczny zostały opóźnione. Niemniej, 7 listopada pojawiły się fotografie z pakistańskich zakładów montażowych PAC (Pakistan Aeronautical Complex) w Kamrze w prowincji Pendżab, ukazujące jeden z samolotów z emblematami wojsk lotniczych Nigerii (Ukraina zainteresowana JF-17, 2020-04-29; JF-17M w służbie Mjanmy, 2018-12-17).
Samoloty tego typu mogłyby służyć także do bezpośredniego wsparcia lotniczego wojsk lądowych (Close Air Support, CAS) i działań przeciwpartyzanckich (COunter-INsurgency, COIN). Obecnie zadania te przeciwko bojówkarzom z islamistycznej organizacji terrorystycznej Boko Haram w północnych regionach kraju prowadzą Alpha Jety.
Niemniej, jeśli chodzi o modernizację wojsk lotniczych Nigerii, w drugim kwartale tego roku spodziewane jest rozpoczęcie dostaw sześciu z dwunastu zamówionych lekkich, turbośmigłowych samolotów szturmowych A-29B Super Tucano. Władze w Abudży zamówiły także sześć włoskich śmigłowców Leonardo A109 Power, dwanaście dodatkowych rosyjskich śmigłowców szturmowych Mi-35 (łącznie będzie 32) i jedenaście śmigłowców transportowych Mi-17 oraz szesnaście chińskich bojowych, bezzałogowych statków latających CH-3, CH-4 i Wing Loong II (Okręt desantowy dla Nigerii, 2020-02-18).
Opis
M-346LFFA (Light Fighter Family of Aircraft) jest to najnowsze oznaczenie rozwinięcia samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master, początkowo rozwijanego jako M-346FT (Fighter Trainer) i M-346FA (Fighter Aircraft). Pierwsze sześć egzemplarzy zamówił Turkmenistan, a kolejnym może stać się Azerbejdżan (Azerbejdżan zainteresowany M-346, 2020-02-24; Pierwsze zamówienie na M-346FA, 2019-08-01).
Zostanie ma być wyposażony w system samoobrony Preatorian DASS (Defensive Aids Sub-System), który składa się z radarowego systemu ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką radarową (RWR), w tym przypadku prawdopodobnie Selex ES SEER i systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi MWS, prawdopodobnie Miysis DIRCM (Directed Infrared Countermeasure).
Kolejną nowością w porównaniu z M-346 Master jest wielozadaniowy, dopplerowski radar pokładowy GRIFO-346 (wariant radaru GRIFO-S), pracujący w paśmie X, który może śledzić do 10 celów naraz, w czasie równoczesnego przeszukiwania przestrzeni powietrznej przy zasięgu maksymalnym ponad 92 km. Radar wyposażono 7 trybów pracy powietrze-powietrze, 6 trybów bojowych, 13 trybów powietrze-ziemia, w tym tryb SAR (Synthetic Aperture Radar) czy możliwość śledzenia celów nawodnych.
Różnicą jest także dwukierunkowe łącze danych, szyfrowana łączność, system identyfikacji swój-obcy oraz wzmocniony kadłub. Na podkadłubowym węźle samolot będzie przenosić zasobnik celowniczy Rafael Litening 5 lub rozpoznawczy RecceLite (Litening i RecceLite dla M-346FA Master, 2020-05-06).
Samolot ma być zdolny do przenoszenia 2000 kg uzbrojenia: kierowane pociski powietrze-powietrze AIM-9L/X i IRIS-T, powietrze-ziemia Brimstone czy powietrze-woda Marte-ER, bomby niekierowane Mark 82 Snake Eye, bomby kierowane laserowo GBU-12 Paveway II, GBU-49 Enhanced Paveway II, Paveway IV, Lizard 2+ i Lizard 4, kierowane za pomocą sygnału GPS bomby GBU-3 i Lizard 4, a także zasobniki dla rakiet niekierowanych i działek.