16 kwietnia amerykańska spółka Northrop Grumman poinformowała o oblocie pierwszego z trzech zamówionych przez Japonię autonomicznych, bezzałogowych statków latających dużej długotrwałości lotu RQ-4B Global Hawk. Samolot wykonał lot próbny dzień wcześniej z lotniska przyzakładowego w Palmdale w Kalifornii (Niemiecki RQ-4E Euro Hawk do muzeum).

Amerykańska spółka Northrop Grumman dokonała oblotu pierwszego z trzech zamówionych przez Japonię autonomicznych, bezzałogowych statków latających dużej długotrwałości lotu RQ-4 Global Hawk / Zdjęcie: Northrop Grumman

20 listopada 2015 Japonia otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup trzech statków powietrznych RQ-4B Global Hawk Block 30i wraz z naziemną stacją kontroli i powiązanym wyposażeniem wsparcia eksploatacji (8 zestawów nawigacji satelitarnej i zliczeniowej Kearfott i tyle samo LN-251). Całość wyceniono na maksymalnie 689 mln USD z możliwością rozszerzenia do 1,2 mld USD.

20 listopada 2018 ministerstwo obrony Japonii podpisało umowę o wynegocjowanej wartości 489,9 mln USD ze spółką Northrop Grumman Aerospace Systems (Northrop Grumman podwoi produkcję RQ-4).

Zgodnie z umową, dostawa pierwszego statku powietrznego ma zostać zrealizowana w pierwszym kwartale 2022, a pozostałych do 1 września tego samego roku. Zakup jest realizowany procedurą FMS (Foreign Military Sales) (NATO odbiera RQ-4D).

Wprowadzenie bezzałogowców tego typu na wyposażenie Powietrznych Sił Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) zwiększy możliwości zwiadu radiolokacyjnego i obserwacji w podczerwieni działań w regionie Azji i Pacyfiku ze strony sił zbrojnych Korei Płn., Chin czy Korei Płd. (Japonia odbiera pierwszy RC-2).

14 sierpnia 2020 media japońskie informowały, że rząd w Tokio rozważa rezygnację z zakupu Global Hawków, gdyż pojawiły się informacje o możliwości wycofania przez amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF) wszystkich 21 RQ-4B Block 30 w 2021 roku. Spowodowałoby to, że wariant ten pozostałby na wyposażeniu tylko Japonii i Korei Płd. (która w 2011 zdecydowała się na zakup 4 bsl – dostawy zostały skompletowane w 2019), co zwiększyłoby koszty ich eksploatacji i wsparcia ze strony producenta.