1 października Powietrzne Siły Samoobrony Japonii (Kōkū Jieitai) odebrały w bazie lotniczej Iruma w prefekturze Saitama na wyspie Honsiu pierwszy samolot zwiadu elektronicznego dalekiego zasięgu (ELINT, ELectronic INTelligence) typu Kawasaki RC-2, który powstał w oparciu o transportowy C-2 (Pierwszy japoński KC-46, 2020-09-18).

Pierwszy samolot zwiadu elektronicznego dalekiego zasięgu Kawasaki RC-2 otrzymał nr taktyczny 202 / Zdjęcie: Kōkū Jieitai

Pierwszy samolot zwiadu elektronicznego dalekiego zasięgu Kawasaki RC-2 otrzymał nr taktyczny 202 / Zdjęcie: Kōkū Jieitai

Zgodnie z informacjami japońskiej rządowej Agencji Zamówień, Techniki i Logistyki (ATLA, Acquisition Technology and Logistics Agency), program budowy nowego samolotu zwiadu elektronicznego rozpoczęto w 2004, a w 2011 spółka Kawasaki Heavy Industries (KHI) otrzymała zlecenie na budowę pierwszego prototypu (Nowy premier Japonii za zwiększaniem zbrojeń, 2020-09-23).

Prototyp w nowej konfiguracji został oblatany 8 lutego 2018 w bazie lotniczej Gifu, leżącej w pobliżu Kakamigahara w prefekturze Gifu na wyspie Honsiu (pierwotnie planowano na koniec 2017). Powstał w oparciu o kadłub drugiego prototypu XC-2 samolotu transportowego C-2 o nr ser. 002 i nr rej. 18-1202, oblatanego w styczniu 2011. Od tamtej pory był sprawdzny przez Skrzydło Testowe (Air Development and Test Wing, jap. hikoukaihatsujikkendan). Z powodu problemów technicznych próby rozciągnęły sie w czasie.

W porównaniu z modelem bazowym, RC-2 otrzymał wyposażenie zwiadu elektronicznego i łączności, które rozmieszczono na kadłubie wewnątrz owiewek umieszczonych w nosie, na ogonie, górnej części kadłuba i jego bokach. Zestaw anten umieszczono także w dolnej części kałduba.

Odrzutowe RC-2 zastąpią w służbie cztery turbośmigłowe samoloty zwiadu elektronicznego NAMC YS-11EB, wyposażone w system zwiadu elektronicznego J/ALR-2. Samoloty będą eksploatowane w Eskadrze Zwiadu Elektronicznego (Electronic Intelligence Squadron, jap. Denshisokuteiki), która podlega pod Skrzydło Taktyk Powietrznych (Air Tactics Development Wing).

W styczniu 2019 japoński dziennik Yomiuri Shimbum informował, że ministerstwo obrony Japonii chce zlecić opracowanie samolotu walki radioelektronicznej (WRE) na bazie kadłuba C-2 lub samolotu patrolowego i zwalczania okrętów podwodnych Kawasaki P-1. Prace badawczo-rozwojowe miały rozpocząć się w 2020, tak aby przyjęcie do służby pierwszego z nich nastąpiło w roku fiskalnym 2027.