Przejdź do serwisu tematycznego

Niemieckie P-3C Orion dla Portugalii

Ministerstwo Obrony Portugalii odkupiło od Niemiec sześć samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3C CUP+ Orion.

We wtorek, 26 września, niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poinformował, że dzień wcześniej podpisał umowę o wartości 45 mln EUR (207,1 mln zł) z Ministerstwem Obrony Portugalii dotyczącą sprzedaży sześciu samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Lockheed P-3C CUP+ Orion (Oblot pierwszego używanego portugalskiego Black Hawka).

Zdjęcie: Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec

Umowa została sygnowana w poniedziałek, w siedzibie portugalskiego resortu obrony w Lizbonie. Pakiet, oprócz rzeczonych samolotów, obejmuje części zamienne oraz wyposażenie wsparcia naziemnego. Samoloty przejdą modernizację MLU (Mid-Life Upgrade) oraz otrzymają symulator lotu i misji. Płatność została rozłożona na 5 lat.

W okresie poprzedzającym podpisanie umowy, Portugalia wyraziła zainteresowanie tymi samolotami od 2022 i od tamtej pory przedstawiciele władz kilkukrotnie odwiedzali Niemcy aby prowadzić rozmowy w tej sprawie. Obecnie samoloty stacjonują w 3. Dywizjonie Lotnictwa Marynarki Wojennej (Marinefliegergeschwader 3) Graf Zeppelin w bazie lotniczej Fliegerhorst Nordholz w Dolnej Saksonii i zgodnie z umową będą stopniowo przenoszone (Niemcy dysponują ośmioma egzemplarzami).

Niemcy zastępują Oriony przynajmniej pięcioma samolotami patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon nowej generacji (dostawy mają rozpocząć się w 2025; trwają rozmowy ws. zwiększenia ich liczby o 7). Zanim jednak zdecydowali się na ten krok rozważali modernizację MLU swoich Orionów, a następnie zakup platform nowej generacji z Francją o kryptonimie MAWS (Maritime Airborne Warfare System). Pomysły te zarzucono.

Dzięki umowie z Niemcami, Portugalia zamierza dalej rozwijać swoją flotę pięciu P-3C CUP+ Orion w ramach wojsk lotniczych (Força Aérea Portuguesa), zapewniając w ten sposób znacznie bardziej stabilne operacje powietrzne i wzmacniając własne zdolności w ramach NATO w nadchodzących latach. Portugalskie egzemplarze są użytkowane w ramach 601. Eskadry Lobos w 11. bazie lotniczej Beja w dystrykcie o tej samej nazwie, w regionie Alentejo. Zostały zmodernizowane w latach 2008-2011 (otrzymały nowe czujniki i systemy ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera i radaru), a w 2022 podpisano umowę z General Dynamics i Canadian Commercial Corporation ws. kolejnych ulepszeń w zakresie łączności i wyposażenia misji.

Ciągłe wykorzystanie środków materiałowych przez naszego partnera z NATO jest zarówno zrównoważonym, jak i ekonomicznym rozwiązaniem dla obu stron. To bardzo satysfakcjonujące, że w przyszłości będziemy nadal mieć do czynienia z tymi samolotami podczas operacji powietrznych, powiedział dyrektor BAAINBw Stefan Rauscher, który w Lizbonie sygnował umowę.

Jako ciekawostkę należy dodać, że zarówno niemieckie Oriony, jak i obecnie posiadane przez Portugalię, pochodzą z jednego źródła: zostały przez oba państwa odkupione od Królestwa Niderlandów. Tymczasem przejęcie samolotów niemieckich pozwoli władzom w Lizbonie odsunąć w czasie zakupy samolotów nowej generacji. Obecnie w polu zainteresowania są wspomniane P-8A Poseidon, ale i europejskie Airbus C295 MPA.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X