W czwartek, 25 lipca 2024, pojawiła się informacja, że budowany w rumuńskiej stoczni Galați niderlandzkiej spółki Damen Shipyards przyszły wielozadaniowy okręt wsparcia bojowego HNLMS Den Helder (A834) jest już prawie ukończony. Agencja logistyki wojskowej DMO (Defence Materiel Organisation) przy Ministerstwie Obrony Królestwa Niderlandów zamówiła okręt 19 lutego 2020 za równowartość 375 mln EUR. Jednostka wesprze działania zbudowanego w latach 2011-2014 okrętu HNLMS Karel Doorman (A833).
Zgodnie z umową okręt miał zostać dostarczony zamawiającemu w drugim kwartale br., tak aby osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w drugim kwartale 2025.
Pierwsza cięcie blach odbyło się 2 grudnia 2020 w stoczni Damen w Galați. 2 czerwca 2021 odbyło się położenie stępki. Pierwsza główna sekcja o długości 90 m została zwodowana 11 kwietnia 2022. Następnie w październiku 2022 została połączona z drugą sekcją i przeniesiona do innej części doku.
W październiku 2023 poinformowano, że Damen dostarczył zamawiającemu symulator okrętu w wirtualnej rzeczywistości VirtualShip opracowany przez spółkę GDIT, na potrzeby szkoleń załogi. Symulator uruchomiono w bazie morskiej Nieuwe Haven. W tym samym miesiącu po raz pierwszy uruchomiono układ napędowy budowanego okrętu.
Przyszły HNLMS Den Helder ma długość całkowitą 179,5 m, szerokość 22 m, zanurzenie 8 m oraz wyporność ok. 20 000 t. Wyposażenie elektroniczne to trójwymiarowa stacja radiolokacyjna Thales NS100 z serii 4D AESA (Active Electronically Scanned Array) przeznaczona jest do obserwacji przestrzeni powietrznej i morskiej, system identyfikacji swój-obcy Thalesa oraz radar kierowania ogniem Thales Pharos. Uzbrojenie do samoobrony ma stanowić 76-mm armata morska Leonardo OTO Melara 76/62 zasilana amunicją precyzyjną Dart, pojedyncza wyrzutnia RIM-116 RAM z 21 pociskami przeciwlotniczymi i 4 zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Leonardo LionFish kal. 12,7 mm.
Załoga ma składać się z 75 oficerów i marynarzy. Jednostka będzie zdolna także do zaokrętowania dodatkowych 75 osób. Okręt będzie transportował maksymalnie około 20 kontenerów standardowych ISO, a także umożliwi bazowanie śmigłowców na pokładzie lotniczym z hangarem. Będzie wyposażony w dwa żurawie i dwie łodzie hybrydowe klasy RHIB.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnego układu napędowego z czterema 4-suwowymi silnikami wysokoprężnymi Wärtsilä 31, charakterystycznemu kształtowi kadłuba i wyprofilowanym śrubom napędowym, zużycie paliwa zostanie zredukowane o 6% w porównaniu z HNLMS Karel Doorman. Pozwoli też na osiągnięcie prędkości do 20 w.
Okręt będzie służył do wsparcia logistycznego i materiałowego dla jednostek bojowych w zakresie paliwa, amunicji i uzbrojenia, wody pitnej i zapasów, które jednocześnie będą chronić go przed zagrożeniami. Ponadto, będzie mógł pełnić rolę centrum dowodzenia operacjami antynarkotykowymi oraz humanitarnymi. Kompoent lotniczy mają stanowić dwa śmigłowce NH90 NFH.
Jeśli chodzi o nowe okręty królewskiej niderlandzkiej marynarki wojennej (Koninklijke Marine), to obecnie trwa budowa sześciu niszczycieli min typu City w programie rMCM (robotic Mine CounterMeasures), wspólnie z Belgią, a w planach są dwie wielozadaniowe fregat rakietowe o kryptonimie ASWF (Anti-Submarine Warfare Frigate), także wspólnie z Belgią, oraz cztery konwencjonalne okręty podwodne typu Blacksword Barracuda.
W planach modernizacyjnych figurują również łodzie desantowe LCVP (2024-26) i LCU (2031-33) oraz szybkie łodzie sił specjalnych FRISC (2024-25). Te pierwsze, w liczbie dwóch egzemplarzy, trafią na wyposażenie omawianego HNLMS Den Helder.
Good news also for the Dutch friends, Den Helder looks better by each passing day. It will be finished soon.
This will be our biggest naval feat in the last 30 years, has a displacement of 20.000t.. two of this combined equal the French aircraft-carrier Charles De Gaule
🇳🇱🇷🇴 pic.twitter.com/fXDecWa5jj
— Modern Warfare with Dacian Draco (@DacianDracoMW3) July 25, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.