Przejdź do serwisu tematycznego

Kolejne dwa samoloty patrolowe dla Straży Granicznej

Komenda Główna Straży Granicznej uruchomiła postępowanie przetargowe na zakup kolejnych dwóch samolotów patrolowych, ale tym razem o napędzie turbowentylatorowym.

17 marca br. Komenda Główna Straży Granicznej (KG SG) poinformowała o uruchomieniu postępowania przetargowego procedurą otwartą na zakup kolejnych dwóch samolotów patrolowych wyposażonych w system obserwacji lotniczej do ochrony granicy państwowej, ale tym razem napędzanych dwoma silnikami turbowentylatorowymi jako preferowanym rozwiązaniem.

Jeden z dwóch zakupionych w ostatnich latach samolotów patrolowych LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 / Zdjęcie: Straż Graniczna

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch takich samych, fabrycznie nowych (wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2022 roku) samolotów rozpoznawczych z zabudowanym wyposażeniem dodatkowym na każdy samolot, które obejmuje:

  • system obserwacji lotniczej (fabrycznie nowy – wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku);
  • system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS (fabrycznie nowy – wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku);
  • telefon łączności satelitarnej z dostępem do szerokopasmowego Internetu (fabrycznie nowy – wyprodukowany nie wcześniej niż w 2022 roku).

Preferowany jest samolot z dwoma silnikami turbowentylatorowymi, a w przypadku zaoferowania samolotu jednosilnikowego turbośmigłowego zostanie przyznanych 20 punktów mniej przy ocenie oferty. Ponadto, kryteriami wyboru oferty będą cena (60%) i maksymalny ciężar załadownia (20%). Termin składania ofert minie 10 maja 2023 o godz. 11.00. Oferta musi być ważna do 6 września 2023. Wykonawca zostanie zobowiązany do realizacji zadania w ciągu 16 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zamówienie nie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Załoga samolotu ma składać się z 5 osób: pilota, dwóch operatorów systemów pokładowych oraz dwóch dodatkowych członków misji. Maksymalna masa startowa ma wynosić 4700-5000 kg (w tym ładowność użyteczna co najmniej 590 kg).

Samoloty muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR (dzień, noc) i IFR (dzień, noc) oraz lotów w znanych warunkach oblodzenia, a także muszą być dopuszczone do wykonywania lotów przy zredukowanych minimach separacji pionowej (RVSM). Samoloty te przeznaczone będą do wykonywania lotów w warunkach VMC oraz IMC. Zostaną wyposażone przez KG SG w radiotelefon cyfrowy łączności służbowej Straży Granicznej zintegrowany z systemem łączności samolotu w celu prowadzenia łączności radiowej na kanałach SG.

Samolot musi być dostosowany do realizacji zadań patrolowych nad obszarami morskimi (w granicy polskich wód terytorialnych oraz strefy wyłączności gospodarczej), dysponować zestawami map elektronicznych całego terytorium państwa polskiego oraz województw i obszarów administracyjnych (o randze województw) przylegających do granicy lądowej z Polską i należących do krajów ościennych (Niemiec, Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Liwy oraz Rosji). Zestaw map ma także obejmować wyłączne strefy ekonomiczne nad obszarami Morza Bałtyckiego wraz z wodami przybrzeżnymi obwodu kaliningradzkiego i Niemiec, a także wyłącznych stref ekonomicznych Portugalii (z wyłączeniem Azorów), Hiszpanii, Francji, Włoch, Grecji, Cypru, Malty oraz Senegalu.

Przypomnijmy, że 6 listopada 2020 spółka JB Investments Jan Borowski dostarczyła Straży Granicznej dwa samolotów patrolowo-rozpoznawcze LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20, produkcji czeskiej. Dołączyły one do floty statków powietrznych Lotnictwa SG: czterech samolotów PZL-104MF Wilga 2000 i czterech śmigłowców PZL-Kania (które czekają na następców), zmodernizowanego śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3AM Anakonda, śmigłowca Airbus Helicopters H135 (do patrolowania), lekkiego śmigłowca Robinson R44 Raven II (do szkolenia), samolotów M28 Skytruck i M20 Mewa oraz dwóch ASP S15-1 Stemme.

Komentarze (2)

  • Samoloty odrzutowe w ochronie polskiej granicy? Czy gdziekolwiek w Europie tego typu statki powietrzne są używane przez służby graniczne? Czy to nie jest przerost formy nad treścią? Jaki to musi być koszt, nie mówiąc o niewielkiej skuteczności na polskich lądowych granicach.

  • Wg artykułu SG posiada flotę złożoną z 18 sztuk statków powietrznych złożoną z 9 różnych typów, mają rozmach. Jak to ogarnąć logistycznie i finansowo? Wg mnie do ochrony polskiej specyficznej granicy bardziej nadają się śmigłowce i wolniejsze/tańsze samoloty z dobrymi systemami obserwacji, a nie szybkie odrzutowce latające na wysokich pułapach. Przecież to będzie mało efektywne, a do tego bardzo drogie w obsłudze. I takie pytanie na koniec: czy redakcja posiada informację, ile z tych 18 sztuk “jest na chodzie” i lata ochraniając nasze granice? Chyba nie jest z tym dobrze, skoro swego czasu policyjne śmigłowce były skierowane do tych zadań.

Dodaj komentarz

X