W piątek, 21 marca 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości z 590 000 000 USD (2,288 mld zł) z Bell Boeing Joint Program Office (reprezentującym spółki Bell Textron i Boeing) na produkcję i dostawę kolejnej partii zmiennowirnikowców CMV-22B Osprey.
Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class Erin C. Zorich, US Navy
Przedmiotem umowy jest 5 egzemplarzy tych statków powietrznych. Do tej pory US Navy zadeklarowała zamówienie na 44 egzemplarze seryjne, zamiast 48 planowanych: 5 maja 2023 zakontraktowano 4 egz., 26 lutego 2021– 4 egz., a 9 grudnia 2020 – 1 egz.
Prace będą wykonywane w Fort Worth w Teksasie (30,08%), Ridley Park w Pensylwanii (15,22%), Amarillo w Teksasie (12,73%), Red Oak w Teksasie (3,33%), East Aurora w Nowym Jorku (2,55%), Park City w Utah (2,20%), McKinney w Teksasie (1,33%), Endicott w Nowym Jorku (1,15%), różnych innych lokalizacjach w kontynentalnej części USA (27,49%) i poza nią (3,92%), a zakończenie jest spodziewane w styczniu 2028. Początkowe środki w wysokości 132 100 000 USD (511,96 mln zł) pochodzą z zaoszczędzonych środków z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2024 na zakup statków powietrznych przez US Navy zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy, a żadne z nich nie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (do końca września 2025).
CMV-22B wywodzą się z MV-22B należących do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), w porównaniu z którymi otrzymały m.in. bardziej pojemne paliwa dodatkowe zbiorniki paliwa i zestawy łączności HF.
Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class August Clawson, US Navy
Statki powietrzne tego typu wchodzą na wyposażenie Wielozadaniowych Eskadr Wsparcia Logistycznego (Fleet Logistics Multi-Mission Squadrons, VRM). Przeznaczone są do prowadzenia operacji COD (Carrier Onboard Delivery), polegających na transporcie personelu i zaopatrzenia oraz ładunków o wysokim priorytecie na lotniskowce lub do baz ekspedycyjnych. Prototyp oblatano w grudniu 2019, a pierwsze operacje pokładowe rozpoczęto w 2021.
Zastąpią w tej roli obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2A Greyhound, które w przyszłości mają zostać wycofane ze służby. CMV-22B wchodzą na wyposażenie eskadr: VRM-30 Titans, VRM-40 Mighty Bison i VRM-50 Sunhawks, a także doświadczalnej HX-21 Blackjack. 1 maja 2024 informowano, że wszystkie V-22 otrzymają nowe przekładnie.
CMV-22B zostały certyfikowane do pobierania paliwa w locie z najnowszych bezzałogowych cystern pokładowych Boeing MQ-25A Stingray, a w ostatnim czasie trenowano z niemieckim samolotem transportowo-tankującym Airbus A400M-180 Atlas. Zostały także certyfikowane do m.in. do transportu w ładowni kompletnego silnika turbowentylatorowego Pratt & Whitney F135-PW-400, który służy jako napęd wielozadaniowych samolotów pokładowych Lockheed Martin F-35C Lightning II operujących z lotniskowców.