Podczas paryskich targów Eurosatory 2018, turecki koncern Otokar zaprezentował zmodernizowany pojazd opancerzony Tulpar ze 105-mm wysokociśnieniową armatą gwintowaną, osadzoną na wieży CMI Cockerill Series 3105. Pojazd jest określany jako lekki czołg bądź wóz wsparcia ogniowego.

Podwozie Tulpar zostało zaprojektowane jako wielofunkcyjna platforma umożliwiająca zabudowę różnych systemów wieżowych i uzbrojenia

Podwozie Tulpar zostało zaprojektowane jako wielofunkcyjna platforma umożliwiająca zabudowę różnych systemów wieżowych i uzbrojenia

 

Tulpar to najnowszy wariant konstrukcji rozwijanej przez koncern Otokar. Wcześniej turecki producent oferował pojzady w wariantach wielozadaniowym i bojowego wozu piechoty( bwp). Wóz wsparcia ogniowego Tulpar został wyposażony w dwuosobową, modułową wieżę CMI Cockerill Series 3105, zaprojektowaną przez belgijski koncern CMI Defence (BAE Systems w programie MPF, 2018-03-08).

Głównym uzbrojeniem jest 105-mm wysokociśnieniowa armata gwintowana CT-CV 105HP z automatem ładowniczym, zdolna do miotania wszystkich rodzajów pocisków kal. 105 mm wykorzystywanych w ramach NATO. Może również posłużyć jako wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) Сockerill Falarick-105 (GLATGM) (Wkrótce produkcja seryjna Kaplan MT, 2018-05-05).

Dwuosobowa, modułowa wieża CMI Cockerill Series 3105 została uzbrojona w 105-mm wysokociśnieniową armatę gładkolufowa CT-CV 105HP i 7,62-mm sprzężony km / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Dwuosobowa, modułowa wieża CMI Cockerill Series 3105 została uzbrojona w 105-mm wysokociśnieniową armatę gwintowana CT-CV 105HP i 7,62-mm sprzężony km / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

 

System kontroli ognia wraz ze stabilizowanymi dzienno-nocnymi przyrządami celowniczymi z dalmierzem laserowym ma zapewnić wysokie prawdopodobieństwo trafienia celów stacjonarnych lub ruchomych za pierwszym strzałem. Uzbrojeniem dodatkowym jest 7,62-mm sprzężony karabin maszynowy. Załogę stanowi trzech żłonierzy: dowódca, kierowca i działonowy, dodatkowo na pokładzie można pomieścić także dwóch dodatkowych pasażerów (Testy Akkor Pulat zakończone, 2018-03-06).

Podwozie pojazdu zostało zaprojektowane jako wielofunkcyjna platforma do zabudowy pod różne systemy wieżowe i uzbrojenia. Modułowy projekt ma pozwolić obniżyć koszty eksploatacji. System mocowania opancerzenia pozwala na dowolną konfigurację przez użytkownika. Pojazd może zostać wyposażony w aktywne systemy ochrony pojazdów (ASOP).

Dodatkowo w czasie paryskich targów Eurosatory Otokar zaprezentował lekkie, kołowe pojazdy opancerzone Cobra i Cobra II, modułowy transporter opancerzony Arma 6×6 i minoodporny transporter piechoty Kaya II (Produkcja seryjna czołgu Altay, 2018-04-27).