1 stycznia br. hiszpańskojęzyczny portal branżowy Info Defensa poinformował, że władze kolumbijskie wybrały ofertę francuską ze 155-mm haubicami samobieżnymi CAESAR 6×6 (CAmion Équipé d’un Système d’ARtillerie), niewykluczone że opracowywanej wersji MkII dla sił zbrojnych Francji, Belgii i Litwy (Umowy na litewskie M142 HIMARS i CAESAR Mk II).
CAESAR 6×6 MkII / Grafika: Nexter Systems
Zgodnie z uzyskanymi informacjami, w ramach umowy nr 21-2022 MDN-EJC za równowartość 101 710 788 USD (445,715 mln zł) w ramach Projektu Suwerenności (Proyecto Soberanía) planowane jest pozyskanie niesprecyzowanej liczby dział ze spłatą rozłożoną na 10 lat. Wiadomo też, iż zostaną posadowione na podwoziu w układzie napędowym 6×6, które dostarczy spółka Arquus (wcześniej znana jako Renault Trucks Defense i Renault Trucks Voie). Choć wprost tego nie napisano, to wiadomo, że podwozie Arquus zostanie zastosowane w dopiero opracowywanej wersji nowej generacji CAESAR 6×6 MkII (Armatohaubica Nexter CAESAR drugiej generacji).
Ministerstwo obrony narodowej Kolumbii tym samym odrzuciło kontroferty z Turcji i Izraela z, odpowiednio, Yavuz 6×6 od MKE i ATMOS 2000 6×6 od Elbit Systems. Wszystkie systemy były testowane w Kolumbii od 22 kwietnia do 4 maja 2022 (w przypadku CAESAR-a zapewne starsza wersja; zresztą po raz drugi – francuskie działo było już raz prezentowane na kolumbijskiej ziemi w 2011). Co ciekawe, w ub. r. była mowa o planach pozyskania co najmniej jednej baterii dział, złożonej z czterech dział. 16 maja ub. r. Info Defensa informował o rozpoczęciu negocjacji z oferentem francuskim.
Według deklaracji Nexter Systems z początku ub. r., w przypadku CAESAR 6×6 MkII, dostawy dla dwóch pierwotnych odbiorców, czyli Francji i Belgii, miałyby rozpocząć się w 2026 (według optymistycznego scenariusza). Nie jest jasne, kiedy rozpoczną się dostawy dla Litwy (na podstawie umowy zawartej 16 grudnia ub. r.) i ewentualnie Kolumbii. Działa pierwszej generacji były zabudowywane na podwoziach Unimog U2450L 6×6, Renault Sherpa 6×6 i Tatra T815-7T3RC1 8×8.
CAESAR 6×6 Mark II będzie wyposażony w to samo uzbrojenie główne o długości 52 kalibrów, które sprawdziło się w działaniach bojowych z ponad 100 tys. wystrzelonych pocisków artyleryjskich od 2009, a obecnie wykorzystywane w Ukrainie (12 dział przekazanych przez Francję).
Modernizacja obejmie obszary związane z ochroną załogi oraz mobilnością systemu. W tym celu wspomniana spółka Arquus zaprojektuje nowe podwozie w układzie napędowym 6×6, a Nexter Systems nową opancerzoną kabinę z poziomem ochrony balistycznej 2 wg normy STANAG 4569A i dodatkową ochroną przeciwminową (Premiera Arquus Armis 6×6).
Napęd ma stanowić nowy silnik wysokoprężny o mocy 460 KM (w porównaniu do 215 KM w podwoziu bazowym Renault Sherpa 5 6×6), sprzężony z nową automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, CAESAR 6×6 Mark II otrzyma najnowszą wersję oprogramowania systemu kierowania ogniem, radiostacje CONTACT z programu SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’InfovalorisatiON) i system zakłócania Thales IED BARAGE do ochrony przed odpalanymi zdalnie improwizowanymi ładunkami wybuchowymi.
Narodowa armia Kolumbii (Ejército Nacional de Colombia) nie dysponuje obecnie samobieżnymi systemami artyleryjskimi, a jedynie holowanymi: hiszpańskimi 155-mm Santa Bárbara Sistemas 155/52 (15 egzemplarzy), francuskimi 105-mm GIAT/Nexter LG-1 (20 egz.) i przestarzałymi amerykańskimi 105-mm M101 (75 egz.).
Wybór oferty francuskiej to kolejny w ostatnim czasie krok do zacieśnienia współpracy militarnej na linii Kolumbia-Francja, po tym jak 21 grudnia br. minister obrony narodowej Iván Velásquez Gómez poinformował o wyborze oferty na pozyskanie 16 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale (Kolumbia chce kupić 16 Rafale).