Przejdź do serwisu tematycznego

Brytyjskie CH-47ER Chinook taniej

Minister obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps poinformował, że rząd Jego Królewskiej Mości wynegocjował obniżenie kosztów pozyskania 14 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47ER Chinook o wydłużonym zasięgu.

W czwartek, 14 marca, minister obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps składał wizytę w jednej z baz lotniczych (RAF Odiham lub RAF Benson; nie sprecyzowano), gdzie stacjonują eskadry ciężkich śmigłowców transportowych Boeing Chinook HC i poinformował załogi, że rząd Jego Królewskiej Mości wynegocjował obniżenie kosztów pozyskania 14 kolejnych ciężkich CH-47ER (Extended Range) o wydłużonym zasięgu.

Zdjęcie: POA Hamish Burke, RAF

Minister obrony Zjednoczonego Królestwa poinformował, że udało się wynegocjować redukcję kosztów umowy międzyrządowej z USA o ponad 300 mln GBP (z 1,4 mld GBP lub 2 mld USD), a kolejne 151 mln GBP zasili brytyjską gospodarkę w ramach tego programu –  lokalne spółki dostarczą komponenty o kluczowym znaczeniu dla produkcji i wsparcia eksploatacyjnego przyszłych śmigłowców w zakresie awioniki i zasilania.

Przypomnijmy, że 19 października 2018 rząd w Londynie otrzymał zgodę na zakup 14 śmigłowców CH-47ER Chinook wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia za maksymalnie 3,5 mld USD. Porozumienie w tej sprawie podpisano w kwietniu 2021 – udało się już wówczas wynegocjować koszty umowy niższe o 1,5 mld USD.

Jak poinformowano, CH-47ER będą w konfiguracji zbliżonej do wariantu wsparcia operacji specjalnych MH-47G Block II, które od marca ub. r. powstają dla amerykańskiego Dowództwa Operacji Specjalnych (US SOCOM) – łącznie zamówiono 69 egzemplarzy.

Royal Air Force dysponuje aktywną flotą 41 Chinooków HC, których warianty Mk2/2A (CH-47D) i Mk3 (CH-47SD) zostały zmodernizowane przez Boeinga w ramach Project Julius pod kątem awioniki do Mk4, Mk5 i Mk6/6A. Ten ostatni odpowiada standardowi CH-47F, którego wersję z powiększonymi zbiornikami paliwa dotyczy zamówienie. W lipcu 2017 ogłoszono, że 38 HC Mk4 zostanie zmodernizowanych do wariantu Mk6/6A, gdzie analogowe instrumenty w kabinie zostaną zastąpione przez cyfrowy system sterowania i kontroli lotu DAFCS (Boeing Digital Automatic Flight Control System).

Nowo zamówione wiropłaty zastąpią najstarsze egzemplarze Mk2/2A, które mają już po 43 lata, co nakreślono w opublikowanym 16 marca 2021 dwuczęściowym, zintegrowanym przeglądzie polityki obronnej i zagranicznej (The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy). Wszystkie śmigłowce pozostaną na wyposażeniu RAF do lat 2040. Użytkownikami Chinooków HC są 7., 18. 27. i 28. Eskadra RAF.

CH-47ER, który ma bazować na MH-47G Block II, będzie współdzielił komponenty z najnowszym CH-47F Block II, który poza Wielką Brytanią trafi do: Korei Południowej (niesprecyzowana liczba), Niemiec (60 egzemplarzy) i Egiptu (12 zamówionych egzemplarzy z możliwością zwiększenia do 23). Wkrótce do grona nowych użytkowników CH-47F może dołączyć Belgia, która jest nimi zainteresowana.

CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X