16 lipca spółka BAE Systems poinformowała, że otrzymała od biura RCCTO ( Rapid Capabilities and Critical Technologies Office) amerykańskich wojsk lądowych (US Army) zlecenie o wartości 32 mln USD (124,79 mln zł) na integrację hybrydowego napędu elektrycznego (Hybrid Electric Drive, HED). Projekt jest częścią wysiłków US Army mających zwiększyć wydajność pojazdów i moc wytwarzanej przez wóz bojowy energii, aby umożliwić montaż nowego wyposażenia i zapewnić większą mobilność na polu walki (USA: Postępy rozwoju ALAS-MC, 2020-07-14).

Szeroko zakrojona modernizacja bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley  ma zwiększyć zdolności tych wozów, zanim zostaną zastąpione przez opcjonalnie załogowe pojazdy nowej generacji w ramach programu OMFV

Szeroko zakrojona modernizacja bojowych wozów piechoty M2A3 Bradley ma zwiększyć zdolności tych wozów, zanim zostaną zastąpione przez opcjonalnie załogowe pojazdy nowej generacji w ramach programu OMFV

Prace będą realizowane przez BAE Systems i spółkę QinetiQ wykorzystując używany bwp Bradley jako platformę testową do zainstalowania HED w ramach programu Combat Vehicle Power and Energy architecture and mobility capabilities development. Prace integracyjne zaczną tego lata.

Scott Davis, wiceprezes działu BAE Systems Ground Vehicles powiedział, że instalacja elektrycznego napędu hybrydowego w bwp znacznie zwiększy moc zasilania dostępną na pokładzie i zapewni wzrost mobilności, skuteczności w walce oraz zasięgu, co w sumie prowadzi do znacznego wzrostu możliwości operacyjnych.

Współpracująca z BAE Systems, spółka QinetiQ opracowuje elektryczną przekładnię Modular E-X-Drive, która jest kluczowym elementem hybrydowego napędu elektrycznego HED dla pojazdów opancerzonych / Zdjęcie i grafika: BAE Systems

Współpracująca z BAE Systems, spółka QinetiQ opracowuje elektryczną przekładnię Modular E-X-Drive, która jest kluczowym elementem hybrydowego napędu elektrycznego HED dla pojazdów opancerzonych / Zdjęcie i grafika: BAE Systems

Dodał, że BAE Systems inwestuje i współpracuje z przemysłem od ponad 40 lat, aby rozwijać technologię HED oraz doskonalić architekturę pojazdów i demonstratorów. Systemowe podejście do elektryfikacji umożliwia wyposażenie obecnych i przyszłych platform w nowe możliwości, poprawiające osiągi trakcyjne i zapewniające zarządzanie mobilnością Drive by-Wire (DbW), a co za tym idzie co wspiera autonomię pojazdów i zwiększa zasób wytwarzanej energii.

QinetiQ opracowuje elektryczną przekładnię (Modular E-X-Drive), kluczowy element systemu HED. Modular E-X-Drive został przetestowany i sprawdzony w ciągu ostatniej dekady w szerokiej gamie pojazdów gąsienicowych o różnej masie własnej. Projekty przeszły obszerne badania laboratoryjne i na pojazdach, uzyskując certyfikaty bezpieczeństwa. BAE Systems i QinetiQ od dawna współpracują przy opracowywaniu technologii HED dla pojazdów. Prace inżynierskie związane z integracją systemu HED z bwp Bradley będą prowadzone głównie w zakładach BAE Systems w Sterling Heights w Michigan i San Jose w Kalifornii. Finalizacja integracji nastąpi w prototypowni BAE Systems w Sterling Heights.

Za sprawą niewielkich modyfikacji platformy, technologię HED można zastosować w różnych pojazdach, w tym w gąsienicowych transporterach opancerzonych Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV), 155-mm zmodernizowanych samobieżnych armatohaubicach M109A7 PIM (Paladin Integrated Management) czy wieloprowadnicowych wyrzutniach rakiet M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System) (US Army odbiera M109A7 PIM, 2020-06-12; Kolejne AMPV dla US Army, 2020-01-23; Modernizacja M270, 2019-04-24).

Analiza
Należące do US Army bwp M2A3 Bradley przechodzą obecnie program modernizacyjny do standardu M2A4. Prace obejmują zwiększenie potencjału łącznie 641 bwp M2A3 i bojowych wozów wsparcia ogniowego M7A3. Wśród modyfikacji jest zwiększenie mocy zespołu napędowego z 600 do 675 KM oraz zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (Auxiliary Power Unit, APU).  Prace są kolejnym etapem zwiększenia potencjału bwp do dalszej rozbudowy wyposażenia, jak i zapewnienia coraz to kolejnym modyfikacjom zapasu w zakresie mocy silnika (mobilność terenowa) i energii elektrycznej. Przygotowania do przekazania pierwszych zmodernizowanych bwp M2A4 rozpoczęły się na początku czerwca br. (US Army odbiera M2A4 Bradley, 2020-06-05).

W styczniu br. US Army rozpoczęła z kolei próby bwp M2A3 z nowym, hydropneumatycznym zawieszeniem we współpracy z amerykańskim oddziałem spółki Horstman Holdings, wchodzącej w skład RENK Group. Powyższe prace są częścią szeroko zakrojonego programu modernizacyjnego, mającego zwiększyć zdolności amerykańskich bwp, zanim zostaną zastąpione przez opcjonalnie załogowe pojazdy nowej generacji w ramach programu OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) (Bradley z nowym zawieszeniem, 2020-01-31).