Przejdź do serwisu tematycznego

BAE Systems dostarczyła pierwszy seryjny ACV-C

Spółka BAE Systems Inc. przekazała amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej pierwszy egzemplarz seryjnego pływającego transportera opancerzonego ACV-C, czyli w wersji pojazdu dowodzenia.

W piątek, 12 stycznia, spółka BAE Systems Inc. (część BAE Systems) poinformowała o przekazaniu amerykańskiemu Korpusowi Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) pierwszego egzemplarza seryjnego pływającego transportera opancerzonego ACV-C (Amphibious Combat Vehicle-Command), czyli w wersji pojazdu dowodzenia i kontroli (Command and Control, C2).

Dowódczy ACV-C / Zdjęcie: BAE Systems

Jesteśmy podekscytowani możliwością przekazania tak kluczowych możliwości żołnierzom piechoty morskiej w terenie – powiedział Garrett Lacaillade, wiceprezes ds. linii produktowej pojazdów pływających w BAE Systems. W miarę jak piechota morska zaczyna zapoznawać się z nowym ACV-C, pozostajemy gotowi spełnić wszelkie krytyczne potrzeby Korpusu w zakresie misji amfibijnych, aby zapewnić gotowości floty do misji.

Pojazd wyprodukowano w zakładach BAE Systems Land & Armaments LP ze Sterling Heights w stanie Michigan w ramach produkcji pełnoseryjnej (FRP, Full-Rate Production). Transportery w tej wersji mają pełnić rolę mobilnych centrów dowodzenia, które zapewnią odpowiednią świadomość sytuacyjną, poprzez szybką wymianę informacji, gromadzenie ich i analizowanie oraz planowanie operacji na polu walki na szczeblu dowodzenia pododdziałami Marines.

ACV-C zostały zaprojektowany tak, aby zapewnić najwyższy poziom łączności szyfrowanej, koordynacji działań i analizy danych. Zostały w tym celu wyposażone w stacje robocze do prowadzenia powyższych działań, z których każda ma dostęp do niezależnych od siebie sieci łączności cyfrowej do synchronizacji wymiany informacji z pododdziałami Marines pozostającymi w ruchu.

Przypomnijmy, że pierwszy egzemplarz ACV-C przeznaczony na testy, trafił do USMC, zgodnie z informacją producenta, 18 lutego 2021. Kontrakt o wartości 67 mln USD na opracowanie wariantu dowódczego rodziny pływających transporterów opancerzonych ACV (wraz z wariantem bojowego wozu piechoty ACV-30) został zawarty 25 kwietnia 2019 pomiędzy Dowództwem Systemów Korpusu Piechoty Morskiej a spółkami BAE Systems i Iveco Defence Vehicles (Pierwszy dowódczy ACV-C dla USMC, Rozwój transporterów ACV).

W czasie testów wykazano problemy dotyczące niewystarczającej efektywności w roli mobilnego centrum dowodzenia, a tworzona sieć łączności miała być niedostatecznie zabezpieczona przed zniekształceniami. Przekazanie seryjnego ACV-C może oznaczać, że najpewniej problemy te rozwiązano.

Tymczasem, 3 listopada 2023, Dowództwo Systemów Korpusu Piechoty Morskiej podpisało umowę o wartości 211,48 mln USD z BAE Systems Land & Armaments LP na produkcję 40 kolejnych seryjnych ACV, dzięki czemu łączna wartość dotychczasowych zamówień na te pojazdy wzrosła do 2,55 mld USD. Jest to piąta umowa na produkcję wielkoseryjną (Kolejna umowa na seryjne ACV dla USMC).

Do tej pory do USMC trafiały wyłącznie seryjne bazowe transportery piechoty ACV-P (Amphibious Combat Vehicle-Personnel). Tymczasem, 15 sierpnia 2022 zamówiono pierwsze przedseryjne bojowe wozów piechoty ACV-30 ze zdalnie sterowanymi systemami wieżowymi Kongsberg Protector MCT-30, oznaczonymi jako RT-30. W planach jest też produkcja wozów zabezpieczenia technicznego ACV-R (Amphibious Combat Vehicle-Recovery), a umowa na ich opracowanie została zawarta 22 marca 2022. W ostatnim czasie ukończono jedną z faz projektowych pojazdu, a producent zamierza dostarczyć prototyp na testy w 2025 (Kongsberg dostarczy wieże do ACV-30).

Z kolei w czerwcu 2023 zademonstrowano możliwość współpracy pojazdu oznaczonego jako ACV C4UAS z izraelskim, bezzałogowym pojazdem naziemnym wsparcia bojowego IAI/ELTA Systems Rex Mk II. Była to demonstracja technologii w ramach koncepcji współpracy pojazdów załogowych z bezzałogowymi (MUM-T, Manned-Unmanned Teaming), rozwijanej w amerykańskich siłach zbrojnych.

Pojazdy rodziny ACV, opracowane przez konsorcjum BAE Systems i Iveco Defence Vehicles na bazie SuperAV, są napędzane 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 700 KM. Wariant bazowy ma masę własną 15 t, a dopuszczalna masa całkowita dla wersji specjalistycznej to 24 t. Załoga liczy trzech żołnierzy (dowódca, kierowca i strzelec). Na pokładzie można przewozić od 8 do 13 żołnierzy desantu w zależności od konfiguracji. Zasięg ACV na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości, odpowiednio, 105 i 10 km/h. ACV można przemieszczać drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules i A400M Atlas. Będą jednak transportowane przede wszystkich drogą morską na pokładzie uniwersalnych okrętów desantowych.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Polska Grupa Zbrojeniowa na Eurosatory 2024

Polska Grupa Zbrojeniowa uczestniczy w targach Eurosatory 2024, które odbywają się w dniach 17-21 czerwca w Paryżu, prezentując bogatą ofertę sprzętu i wyposażenia. Prawdziwą…

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X