Przejdź do serwisu tematycznego

GALERIA WOJNA W UKRAINIE

Zmodernizowany rosyjski Ka-52M nad Ukrainą

W mediach społecznościowych pojawiły się fotografie pierwszego rosyjskiego zmodernizowanego śmigłowca uderzeniowego Ka-52M, który miał trafić na front ukraiński.

W piątek, 14 lipca br., na kanale Fighterbomber na Telegramie pojawiły się fotografie rosyjskich załóg śmigłowcowych sił inwazyjnych na Ukrainie. Wśród nich można dostrzec pierwszy dowód na wykorzystanie zmodernizowanego śmigłowca uderzeniowego Ka-52M. Do tej pory Rosjanie szeroko używali podstawowego wariantu Ka-52, który z jednej z strony jest koniem roboczym lotnictwa, ale z drugiej udokumentowano stratę 28 egzemplarzy w działaniach wojennych (przy czym inne źródła mówią o nawet prawie 40 tego typu z około 70 śmigłowców szturmowych wszystkich typów – Mi-24/35, Mi-28).

Fighterbomber to dobrze poinformowany o rosyjskich działaniach bojowych w Ukrainie kanał, który zajmuje się, prócz informowania, także zbiórkami pieniędzy na zakupy dla pilotów rosyjskich kombinezonów, butów, radia, urządzeń nawigacyjnych czy zestawów pierwszej pomocy. I to właśnie na szeregu fotografii opublikowanych 14 lipca, załoganci na tle swoich śmigłowców, prezentują przedmioty które otrzymali ze zbiórek. Wśród nich są trzy fotografie, na których w tle widać zmodernizowany śmigłowiec uderzeniowy Ka-52M.

Oczywiście, nie jest jasne czy ten konkretny śmigłowiec (jak i pozostałe) znajduje się na terenach okupowanych Ukrainy czy w którejś z rosyjskich baz lotniczych w kraju, to można przypuszczać, że jest lub będzie użyty w działaniach bojowych.

Oczywiście wcześniej pojawiły się doniesienia medialne o wykorzystaniu Ka-52M w Ukrainie, ale nie poparte żadnymi dowodami zdjęciowymi czy audiowizualnymi. 2 września 2022 rosyjska agencja prasowa TASS informowała o udanych testach zmodernizowanego śmigłowca Ka-52M podczas specjalnej operacji wojskowej w Ukrainie.

Źródło w rosyjskim kompleksie militarno-przemysłowym poinformowało, że obecnie Ka-52M przechodzi próby państwowe, a wojsko podjęło decyzję o przetestowaniu ulepszonego śmigłowca w ramach specjalnej operacji wojskowej. Śmigłowiec udowodnił swoją wartość w akcji. Po wynikach jego wykorzystania urzędnicy Ministerstwa Obrony FR przekazali przemysłowi zalecenia dotyczące sfinalizowania i dostrojenia niektórych systemów.

Opis

Pakiet modernizacyjny Ka-52M (izdelije 800.50) został opracowany na podstawie umowy pomiędzy MO FR a holdingiem Wiertalioty Rossii z 5 kwietnia 2019 w ramach pracy badawczo-rozwojowej o kryptonimie Awangrad-4. Pracami zajęło się biuro konstrukcyjne Kamowa, które obecnie wraz z Moskiewskimi Zakładami Śmigłowcowymi im. Mila, tworzy Narodowe Centrum Inżynierii Śmigłowcowej.

Jednak rzeczywiście prace nad pakietem rozpoczęły się dużo wcześniej, wraz z pracą Awangard-3, na podstawie której opracowano pakiet modernizacyjny Mi-28NM. Oba zmodernizowane wiropłaty współdzielą wiele rozwiązań technicznych i możliwości bojowych (Chiny zainteresowane rosyjskimi śmigłowcami Ka-52K Katran).

Prace nad dwoma prototypami Ka-52M rozpoczęto w czerwcu 2020 w Arseniewskich Zakładach Lotniczych Progriess w miejscowości Arsienjew w Kraju Nadmorskim. Bardzo szybko, bo już 10 sierpnia tego samego roku pierwszy z nich odbył lot testowy. Do lipca 2021 oba przeszły badania zakładowe. Zgodnie z umową, do końca września 2022 Ka-52M miał być gotowy do uruchomienia produkcji seryjnej.

Dlatego, 26 sierpnia 2021, podczas 7. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2021 w Kubince pod Moskwą, resort obrony zamówił w holdingu Wiertalioty Rossii 30 egzemplarzy seryjnych Ka-52M (wcześniej, w 2020 zapotrzebowanie sił zbrojnych określano na 114 egzemplarzy, przy czym do końca 2020 zakłady w Arsienjewie zbudowały dla rosyjskich sił zbrojnych łącznie 127 bazowych modeli Ka-52). W 2022 dostawy miały objąć pierwsze 15 egzemplarzy, a w 2023 pozostałe 15. Podczas 8. Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2022 resort obrony zamówił kolejną partię, nieujawnionej liczby śmigłowców. W lipcu br. minister obrony Siergiej Szojgu oświadczył, że dostawy tych śmigłowców zostały podwojone w porównaniu z rokiem ubiegłym do 30 egzemplarzy.

Zdjęcia: Fighterbomber via Telegram

Ka-52M otrzymał nową, pomocniczą jednostkę prądotwórczą APU o większej mocy, składane łopaty wirnika z systemem odladzania do działań w Arktyce (z wersji morskiej Ka-52K Katran), głowicę optoelektroniczną GOES-451M, nową zunifikowaną cyfrową awionikę Argument-2000 (integrującą nowe czujniki, układ wymiany danych BKS-50M i wyświetlacze nahełmowe), system kierowania ogniem SUO-806PM, stację radiolokacyjną W006 Riezec z anteną AESA (zdolną do wykrywania obiektów wielkości czołgu z odległości 45 km). Część śmigłowców otrzymała system walki elektronicznej i obrony przed pociskami L418 Monoblok, podczas gdy inne system samoobrony Ł370P2 Witebsk.

Śmigłowiec ma przenosić kierowane pociski rakietowe Wichr-1 i Chrisantiema o zasięgu 10 km oraz nowe pociski Projektu 305 (Hermes-A) o zasięgu 20 km i LMUR (Liogkaja Mnogocelewaja Uprawliemaja Rakieta) o zasięgu do 25 km.

Z innych ulepszeń można wymieć wzmocnione i trwalsze podwozie oraz zewnętrzne oświetlenie LED. Kabina załogi charakteryzuje się lepszą ergonomią, a wyświetlacze wewnątrz są dostosowane do używania w nocy gogli noktowizyjnych.

Maksymalna masa startowa Ka-52M wynosi ok. 12,25 t, prędkość maksymalna ok. 300 km/h, pułap praktyczny 5500 m, a zasięg działania do 460 km.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

USA dostarczą Ukrainie pociski balistyczne i amunicję z rdzeniem uranowym

W ciągu ostatnich dni pojawiły się dwie elektryzujące wiadomości dotyczące amerykańskiego wsparcia wojskowego dla Ukrainy: planów dostaw pocisków balistycznych MGM-140 ATacMS…

Pociski Kindżał zintegrowane z bombowcami Su-34

Rosjanie mieli po raz pierwszy wystrzelić pocisk hipersoniczny Ch-47M2 Kindżał z bombowca frontowego Su-34 podczas działań wojennych przeciwko Ukrainie.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X