W piątek, 20 września 2024, południowokoreański dziennik The Asia Business Daily poinformował jako pierwszy, że dzień wcześniej na kolejnym posiedzeniu komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee) dyskutowano temat zatwierdzenia do produkcji power-packa do czołgów K2 Heuk-Pyo (Black Panther) złożonego z silnika wysokoprężnego HD Hyundai Doosan Infracore DV27K i skrzyni przekładniowej SNT Dynamics EST15K. Decyzja jest pozytywna i wkrótce zostanie oficjalnie ogłoszona (MSPO 2023: Czołgowy power-pack od SNT Dynamics i HD Hyundai Infracore).
Obecnie użytkowane czołgi K2 są nadal wyposażone w przekładnie RENK HSWL 295 TM ze względu na dotychczas nierozwiązane kwestie rozwojowe związane z koreańskim power-packiem, a wozy z pierwszej partii produkcyjnych są wyposażone w silniki MTU MT 883 Ka-500. W ten sposób skonfigurowany power-pack został wybrany jeszcze w 2003, ale już dwa lata później podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad własnym odpowiednikiem, zatwierdzając budżet w wysokości 96,4 mld KRW.
Jednak ze względu na kombinację problemów, takich jak niewłaściwe planowanie i problemy spółki odpowiedzialnej za prace rozwojowe, niewystarczający budżet i zbyt krótki czas, zdecydowano że do pierwszych wozów seryjnych w 2012 trafi niemiecki power-pack. Jednak w niemieckim pakiecie napędowym również wykryto pewne problemy i w rezultacie władze w Seulu zdecydowały się kontynuować rozwój krajowego power-packa.
Podstawowe wymagania dotyczące wydajności dla koreańskiego power-packa były następujące:
- ciągły czas pracy bez awarii: 9600 km lub 320 godzin;
- przyspieszenie od 0 do 32 km/h: 8 sekund (w 2014 zmieniono na 9 sekund).
Wprawdzie opracowany silnik DV27K spełniał wyśrubowane wymagania zamawiającego, to największe problemy stwarzały przekładnie EST15K, w których w 2010 wykryto usterki. W pierwszym dwóch partiach produkcyjnych K2 zastosowano więc niemiecki power-pack, a dopiero przy trzeciej partii wozów dla wojsk lądowych Republiki Korei oraz K2GF dla Polski zastosowano silnik DV27K, ale sprzężony jeszcze z przekładnią RENK HSWL 295 TM.
W związku z tym, że 25 maja 2023 zatwierdzono czwartą partię produkcyjną czołgów K2, krajowy power-pack został poddany ostatecznym testom pod nadzorem urzędu DAPA. Testy zrealizowano od kwietnia do lipca 2024 z wynikiem 9200 km i 306 godzin pracy bez awarii. Było to o 400 km i 14 godzin poniżej wymagań zamawiającego z powodu problemu z układem hamulcowym.
W rezultacie SNT Dynamics zaproponowało, że w ramach zapewnienia jakości nieodpłatnie dostarczy pięć przekładni do zapewnienia mniejszej awaryjności w stosunku do całej floty (Maintenance Float), prowadzenie centrum wsparcia technicznego z profesjonalnym personelem, przedłużenie okresu utrzymania jakości o rok do dwóch lat oraz bezpłatną gwarancję na wszystkie wadliwe części, aby można je było natychmiast wymienić, jeśli power-pack ulegnie awarii.
Dlatego urząd DAPA zatwierdził koreański power-pack i może teraz wdrożyć go do masowej produkcji, zarówno dla wozów na potrzeby krajowe, jak i na eksport (do tureckich czołgów Altay T.2).
Opis
DV27K jest to 4-cyklowy, 12-cylindrowy, chłodzony wodą silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM (1104 kW) przy 2700 obr./min z podwójnym turbodoładowaniem. Masa silnika (bez oleju silnikowego) wynosi 2578 kg. Charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 450 kg-m na 1400/1800 obr./min. Objętość skokowa wynosi 26,9 litra. Wymiary silnika to: 1828 mm długości, 1060 mm szerokości i 1126 mm wysokości. Wtrysk paliwa jest całkowicie elektroniczny.
Automatyczna skrzynia przekładniowa EST15K charakteryzuje się sześcioma biegami do jazdy do przodu i trzema do tyłu, przystosowana do współpracy z silnikiem wysokoprężnym o mocy 1500-1700 KM, pracujących przy maksymalnie 1800-3200 obrotach dla pojazdów o maksymalnej masie do 65 t. Otrzymała hydrauliczny przemiennik momentu obrotowego z automatycznym sprzęgłem, z bezstopniowym hydrostatycznym/hydrodynamicznym układem kierowniczym i hybrydowym układem hamulcowym, złożonym ze zwalniacza i mechanicznych hamulców tarczowych. Masa przekładni (bez oleju) wynosi 2500 kg. Do pracy wykorzystuje 140 litrów oleju: letniego MIL-PRF-2104 15W40 i zimowego MIL-L-46167 Arctic Oil.