W czwartek, 26 września 2024, portal branżowy USNI News otrzymał informację od przedsiębiorstwa stoczniowego Huntington Ingalls Industries (HII), że w wyniku wewnętrznej kontroli stwierdzono, że część spoin spawalniczych kadłubów wielozadaniowych okrętów podwodnych typu Virginia i lotniskowców typu Ford o napędzie jądrowym została wykonana wadliwie.
Przyszły lotniskowiec USS John F. Kennedy (CVN-79) typu Ford / Zdjęcie: Mass Communication Specialist 3rd Class Adam Ferrero, US Navy
Jak wynika z notatki datowanej na 24 września od zastępcy sekretarza US Navy ds. badań, rozwoju i zakupów Nickolasa Guertina skierowanej do sekretarza US Navy Carlosa Del Toro i Szefa Operacji Morskich adm. Lisy Franchetti, należąca do HII, stocznia Newport News Shipbuilding z Newport News poinformowała o zdarzeniu Departament Sprawiedliwości. Jak podkreślono wady wykryto w miejscach, które nie mają krytycznego znaczenia dla bezpieczeństwa okrętów. Mimo to mowa o jednostkach pływających, które są kluczowymi zasobami amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy).
W notatce poinformowano, że pracownicy stoczni nie zastosowali właściwych technik spawania podejrzanych spoin, co wskazywało na to, że niektóre błędy były celowe.
Niedawno odkryliśmy dzięki wewnętrznemu raportowaniu, że jakość niektórych spoin nie spełnia naszych wysokich standardów jakości. Po tym odkryciu natychmiast podjęliśmy działania w celu skontaktowania się z naszymi klientami i regulatorami, zbadania, ustalenia przyczyny źródłowej, rozwiązania tych kwestii i wprowadzenia natychmiastowych działań naprawczych, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu tych problemów.
Oświadczenie HII
Marynarka Wojenna jest świadoma problemu i trwa dogłębna ocena w celu określenia zakresu. Bezpieczeństwo naszych marynarzy i naszych okrętów ma pierwszorzędne znaczenie. Współpracujemy ściśle z partnerami branżowymi, aby rozwiązać tę sytuację i przekażemy dodatkowe informacje, gdy będą dostępne.
Oświadczenie US Navy
Newport News jest jedną z dwóch stoczni budujących okręty o napędzie jądrowym w USA. Stocznia buduje lotniskowce typu Ford oraz sekcje dziobowe i rufowe wielozadaniowych okrętów podwodnych typu Virginia i strategicznych okrętów podwodnych typu Columbia we współpracy z General Dynamics Electric Boat.
Stoczniowcy w całym kraju zmagają się z ciągłymi problemami kadrowymi, częściowo z powodu pandemii COVID-19.
To nie pierwsza w ostatnich latach informacja o wątpliwościach dotyczących procesów produkcji okrętów o napędzie jądrowym w USA. Warto przypomnieć, że 9 listopada 2021 agencja prasowa Associated Press informowała, że przed sądem rejonowym była już dyrektor odlewni z Tacomy przyznała, że przez dziesięciolecia oszukiwano stocznie wojenne na jakości stali, która była używana do budowy okrętów podwodnych w General Dynamics Electric Boat oraz Huntington Ingalls Industries Newport News Shipbuilding.