Przejdź do serwisu tematycznego

US Navy: Bezzałogowy okręt podwodny Orca XLUUV ukończył pierwszy długi rejs

Amerykańska spółka Boeing poinformowała, że prototypowy bezzałogowy okręt podwodny Orca klasy XLUUV, należący do US Navy, ukończył swój pierwszy długi rejs.

W czwartek, 17 października 2024, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że prototypowy bezzałogowy okręt podwodny Orca zbudowany w programie XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), należący do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), ukończył swój pierwszy długi rejs.

Zdjęcie: Jason Weed via LinkedIn

Ten wielozadaniowy, autonomiczny pojazd podwodny dalekiego zasięgu wykonał 48-godzinny rejs, operując całkowicie samodzielnie pod wodą, wynurzając się wielokrotnie, aby naładować akumulatory.

Wcześniej, w czerwcu br. Jason Weed, b. dowódca 1. Dywizjonu Bezzałogowych Aparatów Podwodnych US Navy (Unmanned Undersea Vehicle Squadron 1, UUVRON 1) w Newport w stanie Rhode Island opublikował pierwsze fotografie jednostki, która została zintegrowana z modułową ładownią.

Zgodnie z dotychczasowymi informacjami, dywizjon UUVRON-1 pracuje nad opracowaniem i udokumentowaniem taktyk, technik i procedur (TTP) dla systemu Orca XLUUV. Trwa też modernizacja infrastruktury testowej w bazie morskiej Ventura County w Kalifornii do testów, szkoleń i dalszych prac przy programie. Testy zakończą się w roku fiskalnym 2025, który rozpoczął się 1 października br.

Pierwsze doniesienia o zakończeniu próbnej integracji modułowej ładowni z pierwszym z czterech prototypów okrętów bezzałogowych Orca pojawiły się 4 sierpnia 2023, ale już podczas przekazania go zamawiającemu 20 grudnia tego samego roku, jednostka była pozbawiona go.

Wizualizacja bezzałogowca Orca z modułową ładownią / Grafika: US Navy

Modułowa ładownia ma długość 10,4 m, co zwiększa długość całkowitą okrętu z 15,5 do 29,5 m. Jej ładowność wynosi 8 t, a masa całkowita z modułem wzrosła do ok. 85 t. Podstawowe zadania okrętu Orca to rozpoznanie, unieszkodliwianie min morskich, ostrzeganie przed zagrożeniami podwodnymi i nawodnymi, szkolenie w zakresie zwalczania okrętów podwodnych, mapowanie dna morskiego dzięki sonarowi z syntetyczną aperturą SAR. Według założeń pojazdy będą też wahadłowo transportować ładunki.

Przypomnijmy, że amerykańskie Dowództwo Systemów Morskich (NAVSEA) na mocy umowy z 13 lutego 2019 o wartości 43 mln USD (172,6 mln zł) zakupiło cztery pojazdy Orca. Latem 2022 rozpoczęto testy pierwszego prototypu, choć informacja o nich została opublikowana dopiero 18 lipca 2023. Obejmowały one manewry na powierzchni i pod powierzchnią, aby zademonstrować możliwości pojazdu.

Orca powstała na bazie modelu Echo Voyager, który zadebiutował w 2016. Dysponował on napędem hybrydowym łączącym silnik wysokoprężny z elektrycznym (z akumulatorami litowo-jonowymi), zasięgiem do 6500-7500 mil morskich (z ładunkiem i bez) i autonomicznością do 6 miesięcy (przy średniej prędkości 3 w.). Bezzałogowiec został wyposażony w system omijania przeszkód i system nawigacji zliczeniowej.

Partnerem Boeinga w programie XLUUV jest przedsiębiorstwo stoczniowe Huntington Ingalls Industries, które legitymuje się doświadczeniem w projekcie bezzałogowca podwodnego Proteus o długości ok. 7,5 m, opracowywanego wspólnie z Bluefin Robotics i Battelle (SAND: US Navy przetestuje wielodomenowy bezzałogowiec do działań w wodzie i powietrzu, DARPA testuje bezzałogowy pojazd podwodny Northrop Grumman Manta Ray).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X