W czwartek, 17 października 2024, amerykańska spółka Boeing poinformowała, że prototypowy bezzałogowy okręt podwodny Orca zbudowany w programie XLUUV (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle), należący do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy), ukończył swój pierwszy długi rejs.
Zdjęcie: Jason Weed via LinkedIn
Ten wielozadaniowy, autonomiczny pojazd podwodny dalekiego zasięgu wykonał 48-godzinny rejs, operując całkowicie samodzielnie pod wodą, wynurzając się wielokrotnie, aby naładować akumulatory.
Wcześniej, w czerwcu br. Jason Weed, b. dowódca 1. Dywizjonu Bezzałogowych Aparatów Podwodnych US Navy (Unmanned Undersea Vehicle Squadron 1, UUVRON 1) w Newport w stanie Rhode Island opublikował pierwsze fotografie jednostki, która została zintegrowana z modułową ładownią.
Zgodnie z dotychczasowymi informacjami, dywizjon UUVRON-1 pracuje nad opracowaniem i udokumentowaniem taktyk, technik i procedur (TTP) dla systemu Orca XLUUV. Trwa też modernizacja infrastruktury testowej w bazie morskiej Ventura County w Kalifornii do testów, szkoleń i dalszych prac przy programie. Testy zakończą się w roku fiskalnym 2025, który rozpoczął się 1 października br.
Pierwsze doniesienia o zakończeniu próbnej integracji modułowej ładowni z pierwszym z czterech prototypów okrętów bezzałogowych Orca pojawiły się 4 sierpnia 2023, ale już podczas przekazania go zamawiającemu 20 grudnia tego samego roku, jednostka była pozbawiona go.
Wizualizacja bezzałogowca Orca z modułową ładownią / Grafika: US Navy
Modułowa ładownia ma długość 10,4 m, co zwiększa długość całkowitą okrętu z 15,5 do 29,5 m. Jej ładowność wynosi 8 t, a masa całkowita z modułem wzrosła do ok. 85 t. Podstawowe zadania okrętu Orca to rozpoznanie, unieszkodliwianie min morskich, ostrzeganie przed zagrożeniami podwodnymi i nawodnymi, szkolenie w zakresie zwalczania okrętów podwodnych, mapowanie dna morskiego dzięki sonarowi z syntetyczną aperturą SAR. Według założeń pojazdy będą też wahadłowo transportować ładunki.
Przypomnijmy, że amerykańskie Dowództwo Systemów Morskich (NAVSEA) na mocy umowy z 13 lutego 2019 o wartości 43 mln USD (172,6 mln zł) zakupiło cztery pojazdy Orca. Latem 2022 rozpoczęto testy pierwszego prototypu, choć informacja o nich została opublikowana dopiero 18 lipca 2023. Obejmowały one manewry na powierzchni i pod powierzchnią, aby zademonstrować możliwości pojazdu.
Orca powstała na bazie modelu Echo Voyager, który zadebiutował w 2016. Dysponował on napędem hybrydowym łączącym silnik wysokoprężny z elektrycznym (z akumulatorami litowo-jonowymi), zasięgiem do 6500-7500 mil morskich (z ładunkiem i bez) i autonomicznością do 6 miesięcy (przy średniej prędkości 3 w.). Bezzałogowiec został wyposażony w system omijania przeszkód i system nawigacji zliczeniowej.
Partnerem Boeinga w programie XLUUV jest przedsiębiorstwo stoczniowe Huntington Ingalls Industries, które legitymuje się doświadczeniem w projekcie bezzałogowca podwodnego Proteus o długości ok. 7,5 m, opracowywanego wspólnie z Bluefin Robotics i Battelle (SAND: US Navy przetestuje wielodomenowy bezzałogowiec do działań w wodzie i powietrzu, DARPA testuje bezzałogowy pojazd podwodny Northrop Grumman Manta Ray).
The @USNavy Orca #XLUUV just returned from a 48-hour endurance run!
The vessel operated fully autonomously subsea, surfacing multiple times to recharge its battery. This mission showcased the advanced capabilities of our XLUUV, such as its ability to deploy to remote locations. pic.twitter.com/1K2WqAISE2
— Boeing Defense (@BoeingDefense) October 17, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.