Przejdź do serwisu tematycznego

Umowa na Saab 340B AEW-300 dla Polski

Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę dwóch używanych szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C.

We wtorek, 25 lipca br., minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował w mediach społecznościowych, że Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę dwóch używanych szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300 klasy AEW&C (Airborne Early Warning and Control). O planach zakupu informowano w maju br.

Zdjęcie: Bene Riobó, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Dziś Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę szwedzkich samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. Dzięki temu wschodnia flanka NATO zostanie wzmocniona, a polska przestrzeń powietrzna staje się bezpieczniejsza – napisał na Twitterze szef MON.

O planach pozyskania platform powietrznych tej klasy od Szwecji informował szef MON, 22 maja br., natomiast trzy dni później ówczesny rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek sprecyzował jaki typ samolotu jest negocjowany ze stroną szwedzką.

Jak poinformowała w oddzielnym komunikacie prasowym szwedzka spółka Saab Defence and Security, która jest stroną umowy, jej wartość to ok. 600 mln SEK (232 mln zł), a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2025. Kontrakt obejmuje również sprzęt naziemny oraz pakiet logistyczny i usługi wsparcia realizowane w kraju.

Saab od wielu lat ściśle współpracuje z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej. Jesteśmy dumni z dalszego wzmacniania Sił Zbrojnych RP dzięki naszym powietrznym systemom wczesnego ostrzegania i rozwiązaniom sieciowym — powiedział Carl-Johan Bergholm, szef obszaru biznesowego Surveillance w Saab Defence and Security.

Polska zamówiła samoloty turbośmigłowe S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), które mają zostać wycofane ze stanu szwedzkich wojsk lotniczych (Svenska flygvapnet) na rzecz najnowszych Saab GlobalEye, zamówionych przez Sztokholm 30 czerwca 2022. Jednocześnie, w informacji z maja br., nie wykluczono zakupu w przyszłości także np. platformy GlobalEye.

Samoloty Saab 340B AEW-30 są wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski PS-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) i zasięgu instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azymut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny.

Z pierwotnie czterech egzemplarzy Saab 340B AEW-200 z radarem IS-340 Erieye, zabudowanych na bazie cywilnego płatowca Saab 340 i wprowadzonych do służby w 1997, dwa zostały zmodernizowane w 2006 przez producenta do wersji ASC 890 i powróciły do służby operacyjnej w 2009 (w 2007 dwa niezmodernizowane egzemplarze zostały odkupione przez Tajlandię).

Jak podała w ub. r. strona szwedzka, z uwagi na intensywną eksploatację wymagają one obecnie zastąpienia przez samoloty nowego typu. Może to oznaczać, że w przypadku Polski będą one rozwiązaniem pomostowym przed zakupem docelowej platformy, jak wskazuje ppłk Płatek.

Samolot ma 20,57 m długości, 21,44 m rozpiętości skrzydeł, 6,97 m wysokości, 10,3 t masy własnej i 13,155 t masy startowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi General Electric CT7-9B o mocy 1390 kW (1870 KM) każdy, co zapewnia pułap praktyczny 7620 m i ponad 5 godzin długotrwałości lotu.

Analogiczny system radarowy Erieye został zintegrowany z odrzutowymi EMB-145H i pięć egzemplarzy jako R-99A/E-99A trafiło do Brazylii, gdzie przechodzą modernizację do standardu E-99M. Natomiast na platformie Saab 340 jest używany jeszcze także w Meksyku, a wcześniej w Grecji.

18 maja 2020 spółka Saab Defence and Security informowała o podpisaniu umowy o wartości 1,553 mld SEK (671,86 mln zł) z nieujawnionym klientem na dostawę samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia na bazie płatowców samolotów turbośmigłowych Saab 2000 z omawianym radarem PS-890 Erieye. Dotychczas trafiły one do sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej (2 samoloty), Pakistanu (7 z 10 zamówionych samolotów, trzy zostały uszkodzone w 2012 w ataku Talibów na bazę Kamra) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich (pierwotnie 2 samoloty, zastępowane przez 5 GlobalEye).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X